2018. július 03. | 13:50

Christian Horner, a Red Bull Formula-1-es csapatának vezetője úgy gondolja, hogy a 900 millió forintot érő szuperautó meg tudná dönteni a Porsche rekordját.

„Nem tudom, hogy egy Formula 1-es autó tényleg képes lenne rá, de úgy gondolom, hogy a Valkyrie pálya változata felveheti a versenyt a 919 Hybriddel.”- mondta Horner.
A 919-es Hybrid Evo, amely megnyerte a WEC-t, 5:19.545 másodperces időt futott a zöld pokolban amivel megdöntötte Stefan Bellof 1983-ban futott 6:11,3 másodperces rekordját. A Valkyrie, amely 2,5 millió fontot, azaz majdnem 940 millió forintot kóstál, olyan anyagokból és alkatrészekből fog állni, amelyek fejlettebbek, mint a motorsport legmagasabb szériájának autói, köszönhető ez annak, hogy nem kell a szabályok és a fejlesztési korlátok közé szorítani a projektet. Az Aston Martin tervezői és mérnökei a Red Bull Racinggel közösen fejlesztve nem spórolnak, arra törekszenek, hogy a Valkyrie gyorsabb legyen az egzotikus versenytársaknál, mint például a Mercedes-AMG Project One-nál. Az Aston Martin top-titkos design központjában a szakemberek a Valkyrie külső formavilágát idén fejezik be és azt mondják, hogy az aerodinamikára összpontosítanak. A több, mint 1000 lóerő kétüléses szuperautó arányai hónapokkal ezelőtt napvilágot láttak. Newey, a világ legnagyobb F1-es tervezője erőfeszítéseket tett aerodinamikai leszorítóerő növelésére, munkatársai pedig a részleteken finomítottak, például a fényszórókon, a féklámpákon és a jelvényeken. Amellett, hogy a Valkyrie-nek meg kell felelnie közúti közlekedésre is, a pályán is meg kell állnia a helyét. Az Aston főnöke, Andy Palmer azt mondta, hogy Silverstone-ban túl fogja szárnyalni egy Formula-1-es autó idejét. Állítólag a Valkyrie maximum sebességnél 1816 kg leszorítóerőt fog generálni. A 2017-es Monacói Nagydíjon az ügyfelek egy szűk köre megtekinthetett egy teljesen részletes, teljes méretű modellt. Az ott bemutatott autót demonstrátorként használták a leendő tulajdonosok számára. Az Aston és a Red Bull Racing várhatóan 2018 végéig megkezdi a 150 autó gyártását, melyek alkalmasak lesznek közúti közlekedésre, továbbá 25 darabot készítenek pályára felkészítve. A tervek szerint 2019-ben átveheti az első Valkyrie-t a szerencsés tulajdonosa. Az Aston tervezői és a Red Bull Racing Newey jelentős változtatásokat hajtottak végre, mivel a Valkyrie első változatát tavaly az Aston főhadiszállásán mutatták be. A legnagyobb változásokat a nyílásokon hajtották végbe a pilótafülke és az első kerékív között, amelyek a leszorítóerő növekedésére szolgálnak. Az Aston tervezőinek nem volt egyszerű munkája volt, hogy ezeket a réseket harmonikusan beépítse a Valkyrie általános stílusába, hogy biztosítsák az esztétikai minőséget és az aerodinamikai funkciót.Az új szellőzők sokkal jobb leszorítóerőt generálnak az első szárnyon, megvan a saját funkcionális szépségük, de finomítottuk őket anélkül, hogy károsítanánk a hatást. A Valkyrie értékei a szélcsatornában teljesen mást mutatnak, mint múltbeli szupersportautók. A két nagyméretű, teljes hosszúságban elterülő Venturi tunnel között egy alacsony, kétüléses, hátsó ablak nélküli utastér található. Beszívja a levegőt az autó alá, hogy egy nagyon kiemelkedő hátsó diffúzort tápláljanak. Ezek az alagutak kulcsfontosságúak az autó aerodinamikai teljesítményéhez, mondta az Aston design főnöke, Marek Reichman, aki ezen a projekten dolgozott Newey mellett. Az aerodinamikus megszállottság ellenére a Valkyrie alkotói rámutatnak arra is, hogy ez a gépkocsi meglepően kényelmes és tágas. Az utasoknak át kell lépniük az alsó aerodinamikai elemeket, hogy be tudjanak szállni a Gull-wing ajtón, amely a Le Mans-i versenyzőket megillető élményt nyújt.
„Hatalmas kihívást jelentett a belső tér kialakítása. A Red Bull F1-et vettük alapul, szinte olyan helyzetből indultunk ki, amely lehetetlennek tűnt, de megtaláltuk a módját, hogy minden milliméter pontosan oda illeszkedjen, ahol lennie kell. Az eredmény magáért beszél kényelmes utastér két felnőtt számára.” - mondta az Aston tervezője Matt Hill. „Minden küzdelem megérte a fáradozást! Fantasztikus volt nézni az ügyfeleket, akik kipróbálták az autót, tetszenek nekik az ajtók és az az új megoldások továbbá meglepődtek az autó belső terén.” - tette hozzá Hill.
Valkyrie tulajdonosok kérhetnek személyre szabott üléseket, amelyeket közvetlenül az autó szénszálas vázába öntenek. Az Aston örömmel vette a korai reakciókat a versenystílusú üléspozícióval kapcsolatban. A Valkyrie belső kezelőfelületei az Aston tervezőinek profizmusát tükrözi, a fő szempont, hogy a lehető legkevesebb dolog vegye el a figyelmét az útról. A hagyományos külső visszapillantó tükröket hátsó, bal és jobb oldali kamerák váltják fel. Minden fontos kapcsolóberendezés a kormánykeréken van, ami szinte derékszög alakú, és a központi vezérlő minden fontos információt tartalmaz, továbbá van egy kiegészítő központi képernyő a kisebb funkciók számára, de a "minimalista ergonómia" az egyik a tervező csapat fő célkitűzése volt. A Valkyrie külső tulajdonságai is lenyűgözőek, de a motor tulajdonságaitól el fog állni a szavad! A középmotoros autó normális szívó, 6,5 literes Cosworth V12-es erőforrása 900 lóerőnél többet képes előállítani, miközben a hagyományos teljesítményt kinetikus energia-visszanyerési rendszer egészíti ki, amely a tesztelés során 1130 lóerős teljesítményt adott le. A V12 teljesítménye egy hétfokozatú szekvenciális váltón keresztül éri el a centrál zárolású magnézium kerekeket. A váltót a Ricardo gyártotta le, ez a cég gyártja a Bugatti sebességváltóit és McLaren motorjait is. Aston azt állítja, hogy a Valkyrie különféle utcai, illetve versenyváltozatai különböznek majd  súlyban és leszorítóerőben. Mindkét változat a Multimatic által épített, testre szabott központi karbonszálas vázat használ, amely a legújabb Ford GT-ben is megtalálható. Eddig keveset lehet tudni a felfüggesztés felépítéséről. A nyilvánvalóan olyan rendszert kell létre hozni, amely a legmagasabb sebességnél is képes ellenállni a hatalmas leszorítóerőnek, ugyanakkor elfogadható alacsony sebességű, közúti gépkocsikban is. Palmer elmondta:
„Az igazi kihívás három nagyon erős akaratú emberrel dolgozni, akiknek három nagyon különböző elképzelése van. Az egyik fél Adrian, aki olyan kompromisszum nélküli teljesítményautót szeretne, amely új technikai irányokat határoz meg. Aztán ott van Marek, azért felelős, hogy minden Aston olyan szép legyen, amilyen csak lehet. Ott van még David, akinek meg kell csinálni az ütemtervet, a költségvetést és így tovább."
Annak ellenére, hogy az alap autó körülbelül 2,5 millió font, vagyis átszámítva majdnem 940 millió forint, 150 közúti és 25 pálya változat készül. Palmer azt mondta, hogy nem valószínű, hogy pénzt hoz a projekt.
„Szerencsések leszünk, ha ez a projekt fedezi a kiadásokat.”
Ez olyan lehet, mint az 1977-es Vantage V8, egy mérföldkő autó, amely minden gyerek falán ott lóg poszterként. Forrás/Fotók: