Az új Toyota C-HR

Közzétéve:
2016-11-03, 13:33

Az autóbolondok egy népes táborát alkotják a „japánbérenc”-ek, ők már biztos hallottak valamit a Toyota nem olyan régen bemutatott új autójáról, a C-HR-ről.

Viszont akik még nem, lehet őket is megmozgatja ez a kis újdonság, aminek a neve leginkább a Honda városi terepjáróját, a HR-V-t juttatja eszünkbe. Hogy a neve honnan jött, talány, olvastam én már olyat, ahol a C-HR-t a Coupé High Ride-ból próbálták levezetni, a Toyota hivatalos honlapján a Compact Hybrid Revolution szerepel. De amíg az eredmény ilyenre sikerül, addig a név eredete nem igazán köt le (bár lélekben a Compact Hybrid Revolution-nel tudok azonosulni, mégha fenntartásokkal is alkalmazható ez a név, de erről később).

Akár azt is mondhatnánk, hogy kicsit agresszívnek néz ki a forma

Akár azt is mondhatnánk, hogy kicsit agresszívnek néz ki a forma

Kívülről

Megint csak magamból indulok ki, de a japán autóknak valami fantasztikus a formaviláguk. Ha a legújabb modelljeiket nézzük, mindig olyan, mintha a jövő egy apró darabkája manifesztálódna négy keréken a szemünk elé. A vezető tervező, Kazuhiko Isawa nem nyúlt mellé a C-HR megtervezésekor. Természetesen nem lóg ki a Toyota-családból, de mégis egy kupés kis SUV-ot sikerült megalkotnia, ami mégis egyedi. Az orra kerekded, a fényszórói akár két szamurájkard, oldalról mintha a japán partokhoz közeli hullámokat látnánk benne, és a kupé-eszmének hála a hátsóját is sikerült tetszetősre alakítani. Ha pusztán a képeket nézzük, az autó jóval nagyobbnak tűnhet a valóságosnál, az autó szélessége és hossza éppen hogy csak meghaladja az ötajtós Aurisét.

Hossz: 4350 mm (4330 mm)
Szélesség: 1795 mm (1760 mm)
Magasság: 1550 mm (1480 mm)
Tengelytáv: 2640 mm (2600 mm)
Csomagtér: 377 l         (360 l )

Nem sokat változtattak a formáján, ugyanolyan futurisztikus, mint az első terveken

Nem sokat változtattak a formáján, ugyanolyan futurisztikus, mint az első terveken

Ha tehát valaki egy hatalmas hajóra vágyik, aminek a fedélzetéből majd unalmasan figyeli vezetés közben a környezetét, sajnos mást kell keresnie. Viszont aki egy jól használható városi terepjáró mini SUV-ot szeretne, aminek a fordulókör sugara csupán 5,2 méter, annak mindenképpen jó választás a H-CR.

Belülről

A Toyota igyekszik ezzel az új autójával propagálni az új vonalat a belső formatervezés terén, aminek a „Sensual Touch” nevet adták.

„Az ED2 európai formatervezési központ célja az volt, hogy olyan rendkívüli, modern stílust alkossunk meg, amely minden érzékszervre hat. A Toyota C-HR utasterének egyedisége két alkotóelemből fakad, amelyeket mi emocionális térként és innovatív részletekként határozunk meg. Új perspektívából közelítettük meg a Toyota C-HR formatervét, amelynek eredményeként olyan utasteret hoztunk létre, amely emocionális szinten tökéletesen mutatja azt a fejlődési irányt, amelyet a Toyota formatervezése követni fog” – ezt Alexander Gommer, az ED2 Európai Formatervezési Központtól nyilatkozta. Hangzatos szavak, de ha ránézünk a Toyota C-HR-re, érezzük a valóságtartalmát.

Ha én ebbe beleülnék, csak nagyon nehezen lehetne innen kirobbantani...

Alapfelszereltséggel nyilván nem fog olyasfajta exkluzivitást sugallni az autó, amit a tervezők sugallnak, de Executive felszereltségnél már a sima egyszerű fekete szövet helyére az steppelt bőrülés bronz színű betétekkel kerül, és a fekete könyöktámasz is lecserélődik bronzra. Az idő majd azt is eldönti, hogy valóban olyan ergonomikus lesz az autó belülről, ahogy a mérnökök állítják, és emellett a tartósságra is kíváncsi lennék, de arra még több időt kell várnunk.

Ami talán problémát jelenthet, az a viszonylag kicsi csomagtartó, aki egy kicsit is több cuccot szeretne benne szállítani, annak mindenképp le kell döntenie a hátsó üléseket (és a kupéforma miatt a csomagtartó alakja is kompromisszumra kényszerít). A belső kényelemhez hozzátartozik a JBL-hangrendszer, amit nagy erőkkel promózik a Toyota, persze az alap C-HR-re vágyóknak csak álom marad ez a hangrendszer, amit Dynamic vagy Executive felszereltség esetén csapnak hozzá az autóhoz.  A hivatalos honlapjukra fel is raktak a C-HR-hez egy elég ütős kis videót, ami hangulatra igazán jóra sikerül, itt tudjátok megtekinteni. Amit írnak a JBL-hangrendszerről meggyőző: 8 csatornás sztereó erősítő, 9 hangszóró, amik közül kettő egy nemrégiben szabadalmaztatott tölcséres magashang-sugárzó. Kíváncsiságból egyszer összevetnék egy legújabb Bose-hifirendszert ezzel a JBL-lel, nagyon érdekelne, hogy melyik szerepelne jobban.

Erőforrás

Azt kell mondjam, nem túl széles a C-HR motorpalettája… Nem enged túl nagy teret a választásnak, hogy csupán két fajta motorral lehet rendelni, mégpedig az 1.8-as hybrid, és az 1.2-es 116 lóerős turbós benzinessel. Úgy van, dízel nincs. Sokaknak ezzel valószínűleg kiesik a kegyeiből ez a remek autó, de bele kell nyugodnunk, hogy a Toyota fejlesztőmérnökei egy ízig-vérig városi autót akartak kreálni, minden paramétere a C-HR-nek ezt a célt szolgálja. Az 1.8-as hybrid 122 lóerős motor a Priusban is használt változat, ahol tökéletesen teszi a dolgát. A C-HR-nek biztos nem lesz olyan légellenállás mutatója, mint a Priusnak, hála a magasabb kasztninak, és a nagyobb súly is hátráltató tényező, de ez a motor városban az alacsony fogyasztás szinonimája, szóval reális rá az esély, hogy simán eljárunk vele 5 liter alatti fogyasztással városban. A katalógus szerinti 3.7 literes fogyasztás azért álom marad, de gondolom, az emberek a Volkswagen-botrány óta még kevésbé veszik Szentírásként a gyártók által közölt fogyasztási adatokat. Az

Az 1.2-es, 114 lóerős, turbós benzinmotor

1.2-es turbóbenzines motor az utóbbi pár év downsizing ékes példája, és nagyon remélem, hogy ez a Toyota-motor nem vív ki magának olyan kétes hírnevet, mint a Volkswagen-konszern 1.2-es TSI motorjai. Fogyasztásban nyilván nem fog az 1.8-as hybrid alá menni ez az 1.2-es kis turbós motor, de nagyon is elképzelhetőnek tartom, hogy városban hozza azt a szintet, amit kell. Érdekesmód, ahogy kerestem, nem igazán találtam jóformán semmit arról, hogy milyen gyorsulásra számíthatunk, de számolva az autó súlyával, és egyéb karakterisztikájával, az 1.8-as hybrid motorral olyan 9.5 másodperc alatt lehet elérni 0-ról 100 km/órára. Ha valaki nagyon hiányolná a nagyobb motort ebből a kis kupé-SUV-ból, és eléggé kitartó, neki tudom ajánlani az orosz- illetve kaukázusbeli piacot, ahol egy 150 lóerős 2.0 literes sima benzines motorral bővül a paletta. Ahogy a Priusnál, úgy ennél is, az 1.8-as hybridhez csak fokozatmentes váltó jár, elvégre egy számítógép jobban tudja egy ilyen bonyolult rendszernél, mikor-hogy kell váltani. Az 1.2-es motorhoz ehhez hozzájön a hatfokozatú kézi váltó, ha valaki még mindig idegenkedne az egyre nagyobb teret nyerő automata váltóktól.

Konklúzió

A fentiek alapján már kezdhet körvonalazódni, hogy kiknek is szánta a Toyota a C-HR-t. Családi autónak kicsi, nyaralni se biztos, hogy ezzel megyünk, hisz az önsúlyához képest viszonylag kicsi a teljesítménye, és lehet, nem mindenkinek az a célja, hogy mondjuk az Adriai-tengerig pörgesse a városra tervezett motorokat. Viszont seregnyi biztonsági technológia lapul az autóban, úgymint a holttér-figyelő rendszer (BSM), vagy a keresztforgalomra figyelmeztető rendszer (RCTA) mind-mind érdekessé tehetik azok számára, akiknek még nem kell plusz családtagokat tuszkolniuk a szűkös hátsó helyekre, viszont szeretnének minden ízébe kihasználni és kiélvezni egy minőségi autót. Ami viszont még nagyon figyelemre méltó, az az ára: legalacsonyabb Live felszereltséggel már 5.995.000 forintért a miénk is lehet a C-HR, az 1.2-es turbós motorral, és a legmagasabb Executive felszereltséggel, hybrid motorral, 8.795.000 forintért guríthatjuk haza a kis drágát. Lehet hozzá külön 4x4 meghajtást rendelni, de ahogy már korábban olvastuk az autóról, inkább városra van tervezve, ahol igazán szükség lenne a négykerék meghajtásra, nem tudom, mennyire tudná kihasználni a gyengébb motorok miatt.

A fokozatmentes váltó

Ha összevetjük, nemcsak méretben, de árban is az Auris és a Rav4 közé lett pozícionálva, hasonló 1.2-es motorral Auris 5.870.000 forinttól lehet a miénk (igaz, ez már nem Live, hanem Active felszereltséggel), míg a 2.0 literes Live-felszereltségű Rav4-et 7.735.000 forinttól vihetjük haza. Kíváncsi leszek, hogy az eladási adatok mit fognak majd mutatni, személy szerint, ha választanom kéne egy Auris és egy C-HR között, mindenképpen az utóbbit venném, nem annyival drágább, mint amennyivel jobbnak tűnik. Új kihívója érkezett a kategóriának, ahol olyan autókkal kell felvennie a versenyt, mint a Nissan Juke vagy a Mazda CX-3. Ahogy korábban a gyártók felismerték, hogy igény van a SUV-okra, úgy most a mini-SUV-okkal próbálkoznak, ahol a Nissan Juke-nak sikerült belopnia magát az emberek szívébe, és most ugyanerre törekszik a Toyota is. Egyelőre csak előrendelni lehet a Toyotánál a C-HR-t, de év végétől, vagy inkább jövő év elejétől már az utcán is találkozhatunk ezzel a szerintem nagyon is érdekesre és említésre méltóra sikerült járgánnyal.

Címkék:

Kapcsolódó írások

Mitsubishi SUV
2019. május 25.
A Mitsubishi 2020-tól teljesen átalakítja szabadidő-autó kínálatát, hogy az sokkal átláthatóbb legyen a jelenleginél
1984 Ford Bronco XLT, barna SUV, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 14.
1980-ban mutatkozott be a Ford Bronco harmadik generációja. Az évek múlásával több apró módosításon esett át, de a széria csak 1984-ben nyerte el legmarkánsabb jellegzetességeit
Toyota RAV4 2019
2018. november 16.
A fejlesztőknek annyira tetszett a végeredmény, hogy a RAV4 városi terepjáróból abszolút el tudnak képzelni egy versenybe illő kivitelt is.
Játék! Ismerd fel a 10 SUV-ot hűtőrácsuk alapján!
2017. augusztus 19.
Legújabb kvízjátékunkban 10 SUV hűtőrácsáról készült fotót mutatunk. Tippeld meg, hogy melyik utcai terepjáróhoz tartoznak a képek!