California love – A VW Bogarak sorsa Kaliforniában

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

Ültetett Bogarak, Karmann Ghiák, Transporterek, Type 3-asok. Manapság már ismert jelenségek, de a stílusuk egészen a ’70-es évek Kaliforniájáig vezethető vissza!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Nehéz volt kigondolnom, hogy mégis milyen nagyobb stílusbeszámolóval készüljek, hiszen a legnagyobb stílusokat már elkezdtem bemutatni és hamar a végére érek. Éppen ezért elkezdtem kicsit bővebben gondolkozni és rájöttem, hogy nem csak mai trendeket érdemes részleteznem.

Rengeteg olyan stílus van, ami a lowrider-műfajhoz hasonlóan régen óriási rajongásnak örvendett, mára viszont az irányzatok vegyülése, átalakulása miatt háttérbe szorult és csak a keménymag, illetve bizonyos rétegek követik a műfajt igazán (egészen addig, amíg újra fel nem kapják a témát).

Szóval készültem egy rendhagyó stílussal, ami egy bizonyos amerikai államhoz köthető. Viszont a stílus nagy hatással volt az európai tunerekre, főleg a Wörthersee-fanatikusok körére. A teljes pontosság igénye mellett viszont elszeparálom az egyébként első blikkre egy stílusba sorolható vonalakat, hiszen a Cal-style és a Cal-look két azonos műfaj, de mégis különböző múlttal és részletekkel.

Azok a bizonyos kaliforniai Volkswagenek

Már biztosan te is hallottál, akár már csak fél füllel is, hogy voltak olyan emberek, magazinok, műsorok, akik egy mondatban használták az amerikai államot és a közkedvelt Bogár nevét. Ha akkor még nem keltették fel a figyelmedet, hogy mégis miért olyan különlegesek az amerikai klasszikus Volkswagenek, akkor most majd én igyekszem ezt megtenni.

VW Karmann Ghia Cal-style

A legelső dokumentált Cal-style Volkswagen, 1979-ből. Később Japánba került egy gyűjtőhöz

Kalifornia már a kezdetek óta a Nyugati-part egyik legmeghatározóbb állama autós, illetve tuningipari tekintetben. Az év nagy részében szinte mindig süt a nap, a csapadék mértéke elenyésző, egyszóval rozsdától nem kell tartaniuk a kaliforniai autótulajdonosoknak.

Az éghajlat, valamint a nagyvárosok tették lehetővé, hogy Kalifornia államban olyan stílusok alakulhassanak ki, mint például a Cal-style. De az amerikai „import-scene”, azaz import műfaj felbukkanása is nagy részét tette ki az említett állam autós életének és nem csak autós vonatkozásban.

A Dél-kaliforniai tuning társadalom tagjai a Hot-rod műfaj enyhülése után főként import autókra kezdtek el „szakosodni”, köztük a JDM-vasakra, valamint az oldschool VW-ekre. Észak-Kaliforniában viszont jóval nagyobb teret kezdtek el hódítani a (ma már) klasszikus VW-ek, míg Dél-Kaliforniában a JDM-kultúra bontogatta a szárnyait. Ennek ellenére a hamisítatlan Cal-style, illetve Cal-look stílusok Dél-Kaliforniában alakultak ki, hála a bevándorlók uralta Los Angelesnek, ahol a chicano-befolyás is óriási mértékben tükröződött.

VW Bogár Cal-style

A lényeg ez volt a Cal-style-nál: ültetett, lowrider futómű, nagy krómfelületek és gengszter külső

Cal-style? Avagy mi is ez pontosan?

Ismét Kalifornia a helyszín, most viszont a ’70-es évek legeleje az időpont és az Angyalok Városa, Los Angeles a kiindulási pont. A Los Angelesben élő chicanók, mexikói bevándorlók hozták magukkal a többi városban összeszedett lowrider tudásukat, ami a ’70-es évekre elég terebélyes méreteket öltött LA-ben is.

A gazdag belvárosi autósok viszont különleges, import járművekkel szelték külvárosi utakat is, mint például a VW Karmann Ghia, Bogár, a Transporter vagy a Type 3. Ezek az egyszerű, de mégis vonzó külsejű Volkswagenek a lowrider gépekhez szokott chicanókat is megihlette és elkezdték ötvözni a stílusokat.

A legelső, hivatalos Cal-style Volkswag még 1979-ban készült el, amikor a hírhedt lowrider banda, a Dukes egyik alapítója, René Ruelas egy 1967-es Karmann Ghiat vett kezelésbe, ötvözve a lowrider-műfajt és a teljesítményt.

VW Transporter T1 Cal-style

A Transporterek, Type 3-ak sem voltak kivételek a stílus alól, készült belőlük is dögivel

A műfaj nem ekkor indult, de ekkor érte el azt a formát, amikor már egyre többen kezdték Cal-style-nak hívni, de a média sokszor Chicano-style, Resto Cal vagy Vintage Cal-style-nak is nevezte. Végül a Cal-style terjedt el az építők körében, akik a gengszter-, valamint lowrider-műfaj elemeit igyekeztek elhelyezni Volkswagenjeiken.

Króm, USA-piacos lökhárítók, ültetett futómű, gyári vagy Fuschs felnik, fehérperemű abroncsokkal, tuning kipufogórendszerrel, nagyobb karburátorokkal, Formuling France sportkormányokkal, króm antennákkal és szigorúan gyári formákkal/fényezéssel.

Ezen megoldások alapján volt besorolható egy adott VW a Cal-style irányzatába, amiknek a legdominánsabb alapjai egyértelműen a Karmann Ghiák és Bogarak voltak. A Bugs Buddies, Vintage Volksters, California Volksmen és még számtalan banda kialakulása pedig a hivatalos szervek figyelmét is felkeltette, hiszen az ültetett és hangos Bogarak kocsisora akkoriban még inkább nem volt megszokott az államban.

Cal-look? Mik a stílusok közti különbségek?

A Cal-look részletezéséhez kicsit délebbre kell utazni, időben pedig hasonlóan, a ’70-es években kell gondolkozni. Az Orange megyei tunerek köreiben is hasonló stílusok domináltak, ám ott a lowrider orientált mexikóiak helyett Hot-rodokon és Nascaron felnőtt fehér kölykök igyekeztek beteljesíteni az amerikai álmot autóikon.

California Look VW Bogár ismertető

Cal-look ismertetés egy újságcikkből

A teljesítménynövelés, az utcai versenyzés és a negyedmérföldes futamok voltak a dominánsak a területen, mindenki igyekezett minél gyorsabb, erősebb és hangosabb izomautókat, sportautókat építeni. A Cal-style viszont idáig is elért és az Orange megyei tuning mesterek is igyekezték tartani a tempót a nem is olyan távoli bandákkal. A Bogarak iránti érzelmek viszont itt sokkal hevesebbek voltak, lényegében a többi VW-típust maga mögé szorította a Bogár különleges kisugárzása.

Az Orange megyeiek is elkezdték a különböző Bogár kivitelek tuningolását és a lényeg nem volt más, mint a Cal-style-nál. Ültetés, sportos teljesítmény és a stílus a funkció felett elv kiemelése. A teljesítmény azonban itt mégis nagyobb hangsúlyt kapott, hála a kicsit sem csendesülő utcai versenysorozatoknak.

Legelső Cal-look Bogárról nincsen feljegyzés vagy dokumentáció, de az 1988-ban induló (és még ma is rendszeresen megrendezett) Bug Jam-találkozók kialakulásához kötik, amely eseményt a klasszikus Cal-style, majd később Cal-look VW-k uralták.

Cal-look VW Bogár

Cal-looknál az elv hasonló volt, de mégis más lett a végeredmény

A lowrider külső mellett a gyári fényezések, formák megtartása is kritérium volt a Cal-looknál, de a felnik már főként az amerikai BRM Speedwell vagy EMPI nyolcküllős darabok voltak, amelyek sportosabb formát eredményeztek a Bogarak számára. A krómdíszek, súlyos lökhárítók rendszerint lekerültek az autókról, ezzel is csökkentve minimálisan az össztömegen.

Az 1,8-as, 2,1 literes Porsche boxermotorok teljes tuningja sem volt ritka, amely blokkok gond nélkül befértek a Bogarak farába. A beltér rendszerint egyedi műszerfalat, kárpitokat, de a Z-Nissanokból vagy Toyota Suprákból származó ülések is rendszeresen kerültek beépítésre.

A Cal-look tehát javarészt hasonló, a „külsősök” számára pedig teljesen megegyező tuningstílus, de én fontosnak tartom, hogy különbséget lehessen tenni a műfajon belül két meghatározó stílusréteg között. A 2000-es években egyébként a Rat-lookal és a Resto-lookal is egybemosódott a stílus, manapság viszont egyre többen igyekeznek (nem csak Kaliforniában) eredeti Cal-style és Cal-look VW-ket építeni.

Már csak az a kérdés, hogy te Cal-style-t vagy Cal-lookot választanál?

Forrás:

Kapcsolódó írások

1981-es Volkswagen Scirocco tuning oldalnézetből.
2018. szeptember 26.
A Kindair kultúra külföldön már ismert, ám itthon ez az első Scirocco, melyre ilyen fóliázás került
1977 Austin Mini 600 lóerővel
2019. július 13.
Hát tényleg nem! A 600 lóerősre tuningolt Austin Mini egészen más élményt nyújt, mint az eredeti 34 lovas verzió.
Hétvégi autós programajánló 09.16-17.
2017. szeptember 15.
Még tart a jó idő, ne maradjatok otthon hétvégén se, ha csodálatos autókat nézegethettek a ragyogó kora őszi napsütésben Budapesten és Hatvanban
Top 8 tuning felni, amik nélkül értelmetlen az élet
2018. január 22.
Egy autót nem öltöztet jobban semmi, mint azok kerekei. Az öltöztetés királyainak listája pedig igencsak hosszas, de leszűrtem nektek nyolc márkát, amik a legelismertebbek a piacon akár történelmükkel, akár innovációikkal.