2018. április 24. | 16:51

Ültetett Bogarak, Karmann Ghiák, Transporterek, Type 3-asok. Manapság már ismert jelenségek, de a stílusuk egészen a ’70-es évek Kaliforniájáig vezethető vissza!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Nehéz volt kigondolnom, hogy mégis milyen nagyobb stílusbeszámolóval készüljek, hiszen a legnagyobb stílusokat már elkezdtem bemutatni és hamar a végére érek. Éppen ezért elkezdtem kicsit bővebben gondolkozni és rájöttem, hogy nem csak mai trendeket érdemes részleteznem. Rengeteg olyan stílus van, ami a lowrider-műfajhoz hasonlóan régen óriási rajongásnak örvendett, mára viszont az irányzatok vegyülése, átalakulása miatt háttérbe szorult és csak a keménymag, illetve bizonyos rétegek követik a műfajt igazán (egészen addig, amíg újra fel nem kapják a témát). Szóval készültem egy rendhagyó stílussal, ami egy bizonyos amerikai államhoz köthető. Viszont a stílus nagy hatással volt az európai tunerekre, főleg a Wörthersee-fanatikusok körére. A teljes pontosság igénye mellett viszont elszeparálom az egyébként első blikkre egy stílusba sorolható vonalakat, hiszen a Cal-style és a Cal-look két azonos műfaj, de mégis különböző múlttal és részletekkel.

Azok a bizonyos kaliforniai Volkswagenek

Már biztosan te is hallottál, akár már csak fél füllel is, hogy voltak olyan emberek, magazinok, műsorok, akik egy mondatban használták az amerikai államot és a közkedvelt Bogár nevét. Ha akkor még nem keltették fel a figyelmedet, hogy mégis miért olyan különlegesek az amerikai klasszikus Volkswagenek, akkor most majd én igyekszem ezt megtenni.
A legelső dokumentált Cal-style Volkswagen, 1979-ből. Később Japánba került egy gyűjtőhöz

Kalifornia már a kezdetek óta a Nyugati-part egyik legmeghatározóbb állama autós, illetve tuningipari tekintetben. Az év nagy részében szinte mindig süt a nap, a csapadék mértéke elenyésző, egyszóval rozsdától nem kell tartaniuk a kaliforniai autótulajdonosoknak. Az éghajlat, valamint a nagyvárosok tették lehetővé, hogy Kalifornia államban olyan stílusok alakulhassanak ki, mint például a Cal-style. De az amerikai „import-scene”, azaz import műfaj felbukkanása is nagy részét tette ki az említett állam autós életének és nem csak autós vonatkozásban. A Dél-kaliforniai tuning társadalom tagjai a Hot-rod műfaj enyhülése után főként import autókra kezdtek el „szakosodni”, köztük a JDM-vasakra, valamint az oldschool VW-ekre. Észak-Kaliforniában viszont jóval nagyobb teret kezdtek el hódítani a (ma már) klasszikus VW-ek, míg Dél-Kaliforniában a JDM-kultúra bontogatta a szárnyait. Ennek ellenére a hamisítatlan Cal-style, illetve Cal-look stílusok Dél-Kaliforniában alakultak ki, hála a bevándorlók uralta Los Angelesnek, ahol a chicano-befolyás is óriási mértékben tükröződött.
A lényeg ez volt a Cal-style-nál: ültetett, lowrider futómű, nagy krómfelületek és gengszter külső

Cal-style? Avagy mi is ez pontosan?

Ismét Kalifornia a helyszín, most viszont a ’70-es évek legeleje az időpont és az Angyalok Városa, Los Angeles a kiindulási pont. A Los Angelesben élő chicanók, mexikói bevándorlók hozták magukkal a többi városban összeszedett lowrider tudásukat, ami a ’70-es évekre elég terebélyes méreteket öltött LA-ben is. A gazdag belvárosi autósok viszont különleges, import járművekkel szelték külvárosi utakat is, mint például a VW Karmann Ghia, Bogár, a Transporter vagy a Type 3. Ezek az egyszerű, de mégis vonzó külsejű Volkswagenek a lowrider gépekhez szokott chicanókat is megihlette és elkezdték ötvözni a stílusokat. A legelső, hivatalos Cal-style Volkswag még 1979-ban készült el, amikor a hírhedt lowrider banda, a Dukes egyik alapítója, René Ruelas egy 1967-es Karmann Ghiat vett kezelésbe, ötvözve a lowrider-műfajt és a teljesítményt.
A Transporterek, Type 3-ak sem voltak kivételek a stílus alól, készült belőlük is dögivel

A műfaj nem ekkor indult, de ekkor érte el azt a formát, amikor már egyre többen kezdték Cal-style-nak hívni, de a média sokszor Chicano-style, Resto Cal vagy Vintage Cal-style-nak is nevezte. Végül a Cal-style terjedt el az építők körében, akik a gengszter-, valamint lowrider-műfaj elemeit igyekeztek elhelyezni Volkswagenjeiken. Króm, USA-piacos lökhárítók, ültetett futómű, gyári vagy Fuschs felnik, fehérperemű abroncsokkal, tuning kipufogórendszerrel, nagyobb karburátorokkal, Formuling France sportkormányokkal, króm antennákkal és szigorúan gyári formákkal/fényezéssel. Ezen megoldások alapján volt besorolható egy adott VW a Cal-style irányzatába, amiknek a legdominánsabb alapjai egyértelműen a Karmann Ghiák és Bogarak voltak. A Bugs Buddies, Vintage Volksters, California Volksmen és még számtalan banda kialakulása pedig a hivatalos szervek figyelmét is felkeltette, hiszen az ültetett és hangos Bogarak kocsisora akkoriban még inkább nem volt megszokott az államban.

Cal-look? Mik a stílusok közti különbségek?

A Cal-look részletezéséhez kicsit délebbre kell utazni, időben pedig hasonlóan, a ’70-es években kell gondolkozni. Az Orange megyei tunerek köreiben is hasonló stílusok domináltak, ám ott a lowrider orientált mexikóiak helyett Hot-rodokon és Nascaron felnőtt fehér kölykök igyekeztek beteljesíteni az amerikai álmot autóikon.
Cal-look ismertetés egy újságcikkből

A teljesítménynövelés, az utcai versenyzés és a negyedmérföldes futamok voltak a dominánsak a területen, mindenki igyekezett minél gyorsabb, erősebb és hangosabb izomautókat, sportautókat építeni. A Cal-style viszont idáig is elért és az Orange megyei tuning mesterek is igyekezték tartani a tempót a nem is olyan távoli bandákkal. A Bogarak iránti érzelmek viszont itt sokkal hevesebbek voltak, lényegében a többi VW-típust maga mögé szorította a Bogár különleges kisugárzása. Az Orange megyeiek is elkezdték a különböző Bogár kivitelek tuningolását és a lényeg nem volt más, mint a Cal-style-nál. Ültetés, sportos teljesítmény és a stílus a funkció felett elv kiemelése. A teljesítmény azonban itt mégis nagyobb hangsúlyt kapott, hála a kicsit sem csendesülő utcai versenysorozatoknak. Legelső Cal-look Bogárról nincsen feljegyzés vagy dokumentáció, de az 1988-ban induló (és még ma is rendszeresen megrendezett) Bug Jam-találkozók kialakulásához kötik, amely eseményt a klasszikus Cal-style, majd később Cal-look VW-k uralták.
Cal-looknál az elv hasonló volt, de mégis más lett a végeredmény

A lowrider külső mellett a gyári fényezések, formák megtartása is kritérium volt a Cal-looknál, de a felnik már főként az amerikai BRM Speedwell vagy EMPI nyolcküllős darabok voltak, amelyek sportosabb formát eredményeztek a Bogarak számára. A krómdíszek, súlyos lökhárítók rendszerint lekerültek az autókról, ezzel is csökkentve minimálisan az össztömegen. Az 1,8-as, 2,1 literes Porsche boxermotorok teljes tuningja sem volt ritka, amely blokkok gond nélkül befértek a Bogarak farába. A beltér rendszerint egyedi műszerfalat, kárpitokat, de a Z-Nissanokból vagy Toyota Suprákból származó ülések is rendszeresen kerültek beépítésre. A Cal-look tehát javarészt hasonló, a „külsősök” számára pedig teljesen megegyező tuningstílus, de én fontosnak tartom, hogy különbséget lehessen tenni a műfajon belül két meghatározó stílusréteg között. A 2000-es években egyébként a Rat-lookal és a Resto-lookal is egybemosódott a stílus, manapság viszont egyre többen igyekeznek (nem csak Kaliforniában) eredeti Cal-style és Cal-look VW-ket építeni. Már csak az a kérdés, hogy te Cal-style-t vagy Cal-lookot választanál? Forrás: