2018. február 19. | 16:59

Felmerülhet benned a kérdés, hogy miért van ez a kellemetlen jelző a GT86 előtt. Félreértés ne essék, ez nem egy lehúzós cikk lesz, éppen ellenkezőleg! A magyarázat arra, hogy mégis miért hívom identitászavarosnak az „újhullámos Hachirokut” hamarosan számodra is teljesen egyértelmű lesz.

Tehát akkor, Toyota GT86. Toyota is, meg 86 is, csak nem a kis AE86 panda utódja jött világra 2012-ben? De igen! Azt már tudod, hogy miért volt a 80-as években teljesen egyértelmű döntés az AE86 az akkori benzinagyú kollégák számára.

Olcsó, pehelykönnyű kasztni, hátul hajt, nagyon jó, nagyon japán. Ha felteszed magadban a kérdést 2018-ban, hogy mégis melyik az a gép, ami boldoggá teheti a mindennapjaidat, akkor is ugyanaz lesz a válasz, mint 35 éve. Legyen elérhető áron, legyen könnyű kasztnis, hátsó kerekes, közvetlen és játékos. Tehát egy Toyota GT86 például.

2012-ben végre megdobbanhatott a Toyota fanok szíve, hiszen végre érkezett egy izgi sport modell. Nem is akármilyen. A GT86-ot ugyanis nem kizárólag a Toyota fejlesztette, sőt egy izgalmas csavart is kapott a legújabb rizses, még pedig egy 2,0 literes 200 lóerős boxermotort.

Az szinte teljesen biztos, mindenféle utánanézés nélkül is, hogy ennek a boxermotornak a jelenléte nem azzal magyarázható, hogy a Porsche német mérnökei átugrottak japánba kocsit tervezni. Sokkal kézenfekvőbb, hogy egy másik jellemzően „boxeres” gyártó keze van a dologban, mégpedig a Subarué. Ding ding ding a helyes válasz tényleg ez! A GT86 fejlesztésében aktívan vett részt mind a Toyota, mind pedig a Subaru, a két nagyvállalat közös projektjének legyártás viszont meglepő módon a Subarura maradt.

Oh GT86, hogyan is szólítsalak?

Az identitászavar tehát itt kezdődik, nem eldönthető, hogy az autó most egy Toyota Subaru motorral, vagy egy Subaru Toyota ruhában? Végeredményt tekintve egyébként édes mindegy is! Csak hogy tovább kavarjam az állóvizet, a GT86-ot nem csak GT86 néven árulják ám a világon! Ó, még mit nem!? A GT86-ot a Subaru is forgalomba hozta Subaru BRZ néven Ázsiában, Ausztráliában, Észak-Amerikában és Dél-Afrikában.

Európában Toyota GT86-nak hívják, Nicaraguában és Jamaikán Toyota FT86-nak, az USA-ban és Kanadában pedig Scion FR-S a becses neve. Hát igen, maga az autó sem tudja már, hogy micsoda valójában. 2016-ban a Scion megszűnt létezni, mint márka, így az érintett területeken nemes egyszerűséggel Toyota 86-ra nevezték át a gépet.

A GT86 elnevezés természetesen nem csak két betű és szám egymás mellett!

A GT jelölés az 1967-es Toyota 2000GT után született, annak okán, hogy ennek a fastback coupé karosszériának a vonalait és formáit használták a GT86 megalkotásához, valamint szintén egy 2,0 literes motor dolgozott a 2000GT-ben is.

A 86 elnevezés az AE86-ra utal, mert a 80-as évekbeli előd volt hasonlóan játékos, valamint a modell fejlesztési kódja 086A. A precizitás kedvéért és hogy legyen egy kis fűszer is az elnevezés terén, a fülsimogatóan duruzsuoló boxer motor furatai 86 mm-esek, valamint a dugattyúk által megtett út is 86 mm. Ééés még a kipufogóvég átmérője is 86 mm. Hát igen, ezek a részletekkel szöszölő japánok nem viccelnek.

Jól átgondolt tanulmányok, előkészület, és egy tökéletes végkifejlet

A GT86 2012-es megjelenése előtt hat különböző tanulmányautót is láthatott a nagyközönség 2007 és 2011 között. Az első 2007-ben a Toyota FT-HS, amelyet a Detroiti Autószalonon mutattak be. 2008-ban a Toyota felvásárolta a Fuji Heavy Industries 16,5%-át, amibe a Subaru is beletartozott, mint gyártó.

Ekkor ajánlotta fel a Toyota az együttműködést és lehetőséget kínált az új sportcoupé fejlesztésében való részvételre, a D-4S jelű boxermotor átvételét is beleértve. Elsőre a Subaru elutasította ezt a lehetőséget, de később az FT-HS tesztelése után mégis beadták a derekukat.

2009-ben érkezett a Tokiói Autószalonra az FT 86 koncepció, amelyben már a D-4S boxermotor volt az előd V6-os hibridje helyett. A motoron túl az autóban még a futóművet és a sebességváltót biztosította a Subaru, ezeket az Imprezából vették át. A tanulmányautó úgynevezett Shoujyouhi Red színű díszítéssel lett bemutatva. Vicces tény, hogy valójában a japán makákó (tudod, az a maki, ami a japán hegyek közt bújó melegvizes termál tavakban lazul all day) első és hátsó felének színe ihletett. Hm, hát jó.

A 2010-es Tokiói Autószalonon debütált a Toyota FT 86 G Sport egy kiegészített verziója, amely valójában csak egy kis átalakítást hozott, szénszálas panelek és új motorháztető került az autóra. Egy hátsó szárnyat is kapott, 19 colos kerekek és Recaro verseny ülések, valamint belett csövezve a karosszéria. Motorikus téren kapott egy turbót a D-4S boxer motor. Mmmm, érdekfeszítő fordulat nem?

2011-ben felpörögtek az események, hiszen debütált az FT 86 II márciusban, Genfben. Finomítottak az autó első és hátsó vonásain, valamit az autó méreteit csökkentették valamelyest. Ugyanezen a napon mutatták be a Subaru D-4S motorjának átlátszó modelljét, ahol jól látható a működési mechanizmus. A látványos bemutató motor a Subaru Boxer Sport Cars Architecture-t hivatott demonstrálni.

Szintén 2011-ben, pontosabban áprilisban a Detroiti Autószalon keretei között látta meg a világot a Scion FRS-s Sport Coupe, és a BRZ Prolouge, ami egy teljesen átlátszó karosszéria volt. Novemberben pedig a Los Angeles-i Autószalonon a Subaru BRZ Concept STI a teljes Subaru Technica International felszereltséggel borzolta a kedélyeket.

Néhány apró eltérés a Subaru és a Toyota között

2012-ben végre piacra került a Toyota GT86! Felmerülhet benned is a kérdés, hogy most akkor a végleges verzió lényegében minden nevén egy és ugyanaz az autó? Nem egészen, legalábbis a BRZ és a GT86 között akadnak eltérések. A küllemmel kezdeném, hátulnézetből a BRZ és a GT86 egy az egyben ugyanolyan, de ha előre sétálsz, szemből már feltűnik néhány különbség. A lökhárítókat vizsgálva látható, hogy a GT86 sokkal morcosabb, mint a BRZ, a sűrű lyukú hűtőrács is sportosabb mint a BRZ visszafogott sávos megoldása, valamint a fényszórók kialakítása és elhelyezkedése sem egyezik.

A belső tér különbségei közt akad egy kissé vicces is, ugyanis a GT86 ülései Alcantara anyagból készültek és ettől más a beltér szaga. Ezen lehetne vitatkozni, szerintem az új autó illat sem ugyanazt jelenti minden autóban, még ha egyes gyártók próbálkoznak is ilyen illatosítókkal. Azt kell mondjam, hogy valószínűleg az anyaghasználattól függően minden új autónak más a szaga. Na, tovább is lépnék valami láthatóbb dologra, méreteiben a belső tér megegyezik, de a műszerfalon és a középkonzolon, valamint a felületborítások között vannak eltérések. A BRZ csak hajszálnyival másabb, első rápillantásra a kormánygombok hiánya a GT86-ban és a bordázott felület mintázat tűnik fel.

Vezetési élményt tekintve elég sok teszt született a témában, de ahány teszt, annyi vélemény. Van, aki szerint a Subaru valamivel feszesebb, pontosabb és fürgébb, mint a GT86. Természetesen ahány pilóta, annyi vezetési stílus és nem igazán szeretnék ténynek beállított dolgokkal dobálózni, ki kell próbálni mind a két modellt, ha lehetősége van rá az embernek és az alapján választani.

Mivel a két autó a gyakorlatban és érzetre szinte ugyanazt hozza, sokszor lehet érzelmi alapú a döntés. Az alapján, hogy Subarut szeretnél vezeteni, vagy egy Toyotát? Egyértelműnek tűnik, számomra, hogy ha már az AE86 az ugye Toyota és lényegében az utódját vásárolom meg, akkor inkább legyen Toyota. De van aki Subarut szeretne, szíved joga eldönteni.

Legyen az Subaru vagy Toyota, a kocsi érted él

Élj a föld bármely részén, nevezd akárhogy a GT86-ot, a motorháztetőd alatt minden esetben egy 2,0 literes, direkt befecskendezéses, négy hengeres boxermotor dorombol. Egy 6 sebességes kézi váltó gondoskodik a sportos vezetési élményről, hátsókerék-hajtás tolja alattad a járgányt, amivel ha úgy döntesz akár kilinccsel előre is veheted a kanyarokat és mind a 200 ló érted meg a mosolyodért dolgozik a maximális 7000-es fordulaton.

0-ról a 100-at 7,7 mp alatt érheted el, valamint 224 km/h sebességgel villanthatod meg az autó miatt arcodra fagyó fogkrém reklám vigyorodat. Az 1238 kg-os manöken tömeggel pedig nem kell azon törnöd a fejed, mit vegyél ki, hogy jobban menjen. Így is megy. A GT86-hoz szalonban 9 520 000 Ft-tól juthatsz hozzá, de akad már bőven használt is jobb áron. Kedvencem a „kolbászzsír-metál” szín, ebből mondhatni több is van Európában. Igen, kolbászzsír, ami valójában H8R narancssárga, de ez az elnevezés sokkalta mókásabb.

Esetemben tagadhatatlan a japán autók iránti mérhetetlen elvakultság, és rajongás, így ha rám szakadna a bank, a GT86 is halál biztosan ott állna a klasszik Panda Hacsi mellett a garázsban. Te beneveznél egyre?

Forrás: