Mazda MX-5 NC: kevésbé nyers, mint az NB, viszont erősebb, kérdés, hogy szerethetőbb-e?
Már két előző cikkemben is górcső alá vettem a Miata-generációkat. Kisebb szünet állt be a lendületemben, hiszen mással is foglalkoztam, illetve ha rendszeres olvasóm vagy már tudhatod, hogy egyszerűen képtelen vagyok megbarátkozni az NC MX-5-tel.
Ennek ellenére kénytelen vagyok elismerni, hogy az NC volt a nagy váltás a Miata-történelemben, itt cserélődtek le a motorűrtartalmak és kapott merőben új vonalakat a kisautó. Valahol mélyen belül meg tudom érteni azokat, akik az NC-t választják, hiszen az már nem egy öreg járgány, nem egy fapados verda, de még mindig nem a csillió dolláros ND. Amennyire én látom, többnyire az idősebb korosztály vásárolja csak úgy, mint az ND-t, és nem csinálnak hülyegyerek autót belőle, ahogy azt teszem jó magam is az NB-vel. Persze ez nem azt jelenti, hogy az NC-t ne lehetne modolni, vagy ne lehetne rettentően menő verseny- és driftgépet vágni belőle. Mert lehet! Kicsit lejjebb meg is mutatom mi sülhet ki belőle. Előtte viszont maradnék a gyári kiadásoknál. Tehát az NC. 2005 és 2015 között volt gyártásban. 2005-ben Az Év Autója volt Japánban, 2006-tól 2013-ig pedig benne volt a Car and Driver top10-es listájában. Szóval valójában egyáltalán nem nevezhető kevésbé sikeres autónak, mint elődei voltak, sőt! Az NC-nek is megvan a saját bája, szépsége és a hajtás sem utolsó természetesen. Minden igaz rá, ami egy NB-re vagy egy NA-ra elmondható. Csak már olyan új. Kevésbé nyers. Ha már hajtás, és ha már az NC újító volt e-téren. A harmadik generációs MX-5-ben 1,8 literes és 2,0 literes motoropciók voltak. A nagyobbik testvér 158 lóerős (118 kW) és 188 Nm nyomatékos teljesítményt produkál, a 1,8 literes moci pedig 126 lőerő (94 kW) és 167 Nm nyomaték büszke tulajdonosa. Ezek a számok nem tűnnek egetverően magasnak, de ülj be egy Miatába, és megérted mit jelent, izgalmas még az is, ha 60-nal mész. A legelső kiadás 2005 és 2008 között futott, majd 2008-ban befigyelt egy kis ráncfelvarrás a modellen. No de ez előtt azért történt még egy s más. 2006 májusában megjelent a PRHT, azaz a Power Retractable Hard Top-verzió, tehát egy önműködő keménytető, ami nyílt is. Mindösszesen 12 másodpercre volt ehhez szüksége és már suhanhattál is tovább. Mindezt anélkül, hogy nyitott tetős állapotban csomagteret vesztettél volna. A kisautó így valamivel, egészen pontosan 36 kg-mal nehezebb lett, ezzel együtt viszont az európai modellek esetében az 1,8-as csúcssebessége 200 km/h-ról 210 km/h-ra nőtt, a 2,0 literesé pedig 210 km/h-ról 215 km/h-ra. 2007 és 2008 között pedig érkezett egy MS-R Package ami egy pályára szánt kiadás volt az amerikaiaknak. LSD (limited slip differential azaz részlegesen önzáró differenciálmű), erősített toronymerevítő, erősített alváz, 17 colos alumínium kerekek, Koni lengéscsillapítók, kifejezetten versenyzésre való keresztstabilizátorok, jobb minőségű rugók és hátsó spoiler került az NC-re. A 2008-as ráncfelvarrás után a kis Macuda nagyobb grillrácsokat, és új első és ködlámpákat kapott. Ezekkel már sokkal jobban hajazott az új Mazda arcokra, mint a régiekre. Átdolgozták még továbbá a küszöböket, a hátsó lökhárítót és a hátsólámpákat is. A Touring és a Grand Touring modellek már csinos króm keretet is kaptak a grillrács köré, az első lámpák kereteibe és az ajtókilincsek köré. 2008 és 2012 között számos speciális kiadás érkezett, egészen pontosan 16. Ezekbe most nem mennék bele részletesen, hiszen akkor még holnap este is itt ülnél, helyette kiemelnék egyet, a 20 éves évfordulós modellt. Az MX-5 20th Anniversary Edition limitált számban, összesen 2000 példányban készült el, puha tetővel és az 1,8 literes MZR-motorral érkezett. A külső ismertető jelek közé tartozik a teljesen króm grillrács, a króm kilincsek és a króm fényszóró perem. Valamint, továbbá és még ezüst hatású ködlámpa keretek, egyedi 17 colos alufelnik, és 20th Anniversary logok kerültek az autóra. Az évfordulós kiadás választható színei között ott volt a True Red, Crystal White Pearl és a kifejezetten csak az évfordulós modellekhez rendelhető Aurora Blue is. Az Anni kiadást 2010-ben mutatták be a Genfi Autószalonon. 2013-ban újabb modellfrissítéshez érkezett a Mazda az MX-5 NC-vel kapcsolatban. A frissített modell kapott némi összehangolt fekete-ezüst színkombinációt mind a puha, mind a keménytető esetében. Változott az első lökös, és még nagyobb grillrács került az autóra, így még szélesebb az a bizonyos Miata-mosoly, amit minden MX-5-ön felfedezhetsz. Újragondolták a ködlámpákat, és az első lökhárító toldatot. Új belső színvilág is érkezett, megkapta az Active Bonnet gyalogos figyelő rendszert, súlyt csökkentettek, és átformálták kicsit az első lökhárítót. Alap lett a 17-es alu kerék, és a modell belső kábelezését is újragondolták. Mivel maga a hajtás nem cserélődött, így a Mazda a már meglévő motoropciók ECU-jába nyúlt bele, új programot kapott a kézi váltós verzió. Lecserélődött a fékrendszer is, fejlettebb fékpofák kerültek a gép alá, így azok jobban befolyásolják a fékhatást az apró roadsteren. 2013-ban és 2014-ben három további speciális kiadás érkezett a BBR Mazda MX-5 GT270, a Jota MX-5 GT, és a 25. Évfordulós modell, az MX-5 25th Anniversary Edition 2014-ben. Azóta már megjelent az ND Miata is amiről egy következő cikkemben írok Neked. Dióhéjban ennyi volt az NC története. A cikk elején ígértem egy igazi szörnyeteget, amit NC-ből építettek. Ha igazi fan vagy, egészen biztos, hogy találkoztál már vele az interneten, én összesírnám magam, ha beülhetnék egy körre. Bizony bizony, Mad Mike-ról és az ő 1200 (!!!) lovas Miatájáról van szó, amelynek topsebessége keresztbe, igen keresztbe kilinccsel előre, nem egyenesen 200km/h.
Hihetetlen, gyakorlatilag elég állnia a gázon és ez a brutális gép máris darálja fel a betont, miközben olyan hangok jönnek belőle, amit elképzelni sem tudtam ezelőtt. Az MX-5 neve RADBUL lett, most pedig csekkold le Te is, mit megy vele Mad Mike!