2018. február 27. | 17:24

Az új Land Cruiser hagyományos megoldásainak köszönhetően továbbra sem vált divatterepjáróvá, aminek problémát jelentene egy 35 fokos emelkedő. Egy vérbeli terepjáró, valódi terepre.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Képzeld csak el, hogy kapsz egy isteni sugallatot, hogy még idén át akarod autózni az egész világot. Na jó, mondjuk Európát. De nem a több ezer kilométernyi autópálya szakasz érdekel, hanem azok az utak, ahová még a Google Utcakép készítő járművei sem jutottak el. Egyszóval úttalan utakon, hegyeken, völgyeken, iszapon, futóhomokon vagy bármilyen burkolaton. Ehhez egy olyan terepjárót kell választanod, ami nem csak, hogy képes átkelni ezeken a terepeken, de nem is kell ráköltened a bankszámlaszámodon lévő összeg felét, hogy rendbe szedd a nagy kiruccanást követően. Ekkor máris leszűkül a lista, hiszen kevés olyan autógyártó maradt, akik képesek még ma is valódi terepre is használható terepjárót gyártani. Szerencsédre itt van az egyik legnagyobb autómárka, aki ugyan halad a korral és a trendekkel, de legnagyobb terepjárójából nem hajlandó divat SUV-ot készíteni. Nem másról van most szó, mint a Toyota Land Cruiseréről.

Terepre érett Toyota már 1950 óta

Ahogyan az a Toyota beszámolómból is kiderült, a márka dicső múlttal rendelkezik, aminek köszönhetően az autógyártás mindegyik ágában kellő tapasztalatot és tudást szerezhetett a japán sógun. Ez a tereporientált közlekedési eszközeivel, a terepjáróival sincsen másképp.
Az első, igazi hobbiterepjáró Land Cruiser (nem hobbi terepre), a J40-es. Ma már egy ép állapotú igazi kincsnek számít

A Toyota legelső terepjárója a Land Cruiser, pontosabban a Model AK prototípus, amit a japán hadsereg megrendelésére készítettek el. Még 1941-ben a Birodalmi Japán Hadsereg elfoglalta a Fülöp-szigetek egy tekintélyes részét, ahol öreg Willys Jeepek állomásoztak, amit az amerikai hadsereg hagyott maga után. A Jeepeket hamar hazaküldték Japánba, ahol a japán kormány egyből a Toyotának adta a kimentett darabokat, hogy készítsenek saját márkájú, katonai célra, könnyű terep járműveket. Megszületett a Model AK, amiből számos katonai felhasználású terepjáró illetve teherautó készült, köztük az AK10-es típus. A koreai háború 1950-es kitörésével a Jeep megbízta a Toyotát (hiszen amerikai megszállás utóhatásai még javában tartottak Japánban), hogy készítsen 100 új Jeepet. 1951-re elkészült a Toyota „Jeep” BJ prototípus, amit később követett az FJ széria. 1955-től a háború utórengéseinek lecsöndesedése után a Toyota már sokkal inkább a civil felhasználást tartotta szem előtt, így megszületett a J20-as, illetve a J30-as széria, már keménytetős, pick-up és kombi kivitelben is. Az első igazi civil Landit azonban 1960-hoz kötik, amikor is megjelent a J40-es, immáron hétféle erőforrással és négyféle karosszéria kialakítással.
Az új Landi megújult frontjáról ismerhető fel a legkönnyebben

A Toyota legrégebbi gyártósora

Az pedig nem másé, mint a Land Cruiseré, ezek számítanak a vállalat történelmében a legrégebb óta gyártásban lévő típusoknak. Ebből már tudsz következtetni, hogy bizony volt ideje a vállalatnak tökéletesíteni a modelleket. Ami azt illeti, ez meg is történt. 2017 szeptemberén debütált a Land Cruiser Prado generációjának legújabb faceliftes (második) verziója. Na, és hogy mi is az a Prado? Nos, a különbség csupán a méretekben jelentkezik. Az amerikai és ázsiai piac legújabb Land Cruiser generációja a J200-as, ami a V8-as erőforrásokon kívül még megnövelt hosszúságot, szélességet és nyomtávot kapott. A belpiacra, Európába és Ausztráliába szánt Prado Land Cruiser viszont a J150-es platformra épült, illetve hatféle motorválasztékkal érhető el sornégyes, V6-os és négyhengeres turbómotorokkal. A negyedik generációs Prado második faceliftes kivitele pedig a megszokotthoz hasonlóan három- valamint ötajtós kivitelben elérhető. Ja, és milyen a külső? Mondhatni döglesztő. Már amennyire egy majd ötméteres terepjáró szexi tud lenni. De a Toyota nagyon is tudta, hogy a Land Cruiser erőssége, nem a külső vonzalmakból ered, ettől függetlenül az új front, megújult hűtőráccsal, fényszórókkal illetve a ráncfelvarrt hátsó egyszerre hagyományőrző (hiszen 2009 óta ez a generáció van gyártásban) és persze modern módon vonzó.
A 284 mm-es hasmagasságnak és a minőségi tömítéseknek köszönhetően a Land Cruiser 700 mm-es bemerülési mélységgel rendelkezik (vízben)

Ósdi technológia, megbízható Land Cruiser?

Egy kicsit talán erős az ósdi szóhasználat, de beszéljenek a tények. Az új, 2018-as Land Cruiser alvázas technológiával készül, merevhidas hátsó futóművel, valamint közel 2,4 tonnás össztömeggel rendelkezik, amely tulajdonságok a mai terepjáró gyártás szöges ellentettei. A jelenleg egyetlen 2,8 literes D4-D erőforrás egy turbódízel konstrukció, ami szerény 174 lóerőt termel meg a termetes kaszni számára. Ettől eltekintve a Land Cruiser egy nagyon jól használható terepjáró, amely a négyféle terepsegítő elektronikus vezérléssel elérhető, többek között a lejtmenet-vezérlő, kúszónyomaték szabályzó, aktív kipörgésgátló valamint hegymenet elindulás-segítő rendszerekkel. A beltér egy letisztult, egyszerűbb, de nagyszerűbb külsőt tartogat, középen a megnövelt multimédiás egységgel illetve középboxszal, a már megszokott minőségi műanyagokkal és persze a rendelhető nemes anyagokkal együtt (extraként háromzónás klímával).
Modernizált beltér és semmi sallang vagy futurisztikus hókusz pókusz

Az új Land Cruisert lehet ódivatúnak, lejárt lemeznek vagy elhasználódottnak nevezni, de mindezek csupán egy divatsulykoló fél információs tenger, amit a csilivili SUV-okat gyártó autógyártók akarnak elhitetni veled. Ugyan a Land Cruisernek vannak neves kihívói is, mint például a Land Rover Discovery vagy a Jeep Grand Cherokee, de őszintén, te melyik autóval indulnál neki a nyers Kárpátoknak vagy esetleg az Alpoknak? Forrás: