Az új Land Cruiser hagyományos megoldásainak köszönhetően továbbra sem vált divatterepjáróvá, aminek problémát jelentene egy 35 fokos emelkedő. Egy vérbeli terepjáró, valódi terepre.
Társszerző: Bolgár Krisztián
Képzeld csak el, hogy kapsz egy isteni sugallatot, hogy még idén át akarod autózni az egész világot. Na jó, mondjuk Európát. De nem a több ezer kilométernyi autópálya szakasz érdekel, hanem azok az utak, ahová még a Google Utcakép készítő járművei sem jutottak el. Egyszóval úttalan utakon, hegyeken, völgyeken, iszapon, futóhomokon vagy bármilyen burkolaton. Ehhez egy olyan terepjárót kell választanod, ami nem csak, hogy képes átkelni ezeken a terepeken, de nem is kell ráköltened a bankszámlaszámodon lévő összeg felét, hogy rendbe szedd a nagy kiruccanást követően. Ekkor máris leszűkül a lista, hiszen kevés olyan autógyártó maradt, akik képesek még ma is valódi terepre is használható terepjárót gyártani. Szerencsédre itt van az egyik legnagyobb autómárka, aki ugyan halad a korral és a trendekkel, de legnagyobb terepjárójából nem hajlandó divat SUV-ot készíteni. Nem másról van most szó, mint a Toyota Land Cruiseréről.Terepre érett Toyota már 1950 óta
Ahogyan az a Toyota beszámolómból is kiderült, a márka dicső múlttal rendelkezik, aminek köszönhetően az autógyártás mindegyik ágában kellő tapasztalatot és tudást szerezhetett a japán sógun. Ez a tereporientált közlekedési eszközeivel, a terepjáróival sincsen másképp.A Toyota legelső terepjárója a Land Cruiser, pontosabban a Model AK prototípus, amit a japán hadsereg megrendelésére készítettek el. Még 1941-ben a Birodalmi Japán Hadsereg elfoglalta a Fülöp-szigetek egy tekintélyes részét, ahol öreg Willys Jeepek állomásoztak, amit az amerikai hadsereg hagyott maga után. A Jeepeket hamar hazaküldték Japánba, ahol a japán kormány egyből a Toyotának adta a kimentett darabokat, hogy készítsenek saját márkájú, katonai célra, könnyű terep járműveket. Megszületett a Model AK, amiből számos katonai felhasználású terepjáró illetve teherautó készült, köztük az AK10-es típus. A koreai háború 1950-es kitörésével a Jeep megbízta a Toyotát (hiszen amerikai megszállás utóhatásai még javában tartottak Japánban), hogy készítsen 100 új Jeepet. 1951-re elkészült a Toyota „Jeep” BJ prototípus, amit később követett az FJ széria. 1955-től a háború utórengéseinek lecsöndesedése után a Toyota már sokkal inkább a civil felhasználást tartotta szem előtt, így megszületett a J20-as, illetve a J30-as széria, már keménytetős, pick-up és kombi kivitelben is. Az első igazi civil Landit azonban 1960-hoz kötik, amikor is megjelent a J40-es, immáron hétféle erőforrással és négyféle karosszéria kialakítással.
A Toyota legrégebbi gyártósora
Az pedig nem másé, mint a Land Cruiseré, ezek számítanak a vállalat történelmében a legrégebb óta gyártásban lévő típusoknak. Ebből már tudsz következtetni, hogy bizony volt ideje a vállalatnak tökéletesíteni a modelleket. Ami azt illeti, ez meg is történt. 2017 szeptemberén debütált a Land Cruiser Prado generációjának legújabb faceliftes (második) verziója. Na, és hogy mi is az a Prado? Nos, a különbség csupán a méretekben jelentkezik. Az amerikai és ázsiai piac legújabb Land Cruiser generációja a J200-as, ami a V8-as erőforrásokon kívül még megnövelt hosszúságot, szélességet és nyomtávot kapott. A belpiacra, Európába és Ausztráliába szánt Prado Land Cruiser viszont a J150-es platformra épült, illetve hatféle motorválasztékkal érhető el sornégyes, V6-os és négyhengeres turbómotorokkal. A negyedik generációs Prado második faceliftes kivitele pedig a megszokotthoz hasonlóan három- valamint ötajtós kivitelben elérhető. Ja, és milyen a külső? Mondhatni döglesztő. Már amennyire egy majd ötméteres terepjáró szexi tud lenni. De a Toyota nagyon is tudta, hogy a Land Cruiser erőssége, nem a külső vonzalmakból ered, ettől függetlenül az új front, megújult hűtőráccsal, fényszórókkal illetve a ráncfelvarrt hátsó egyszerre hagyományőrző (hiszen 2009 óta ez a generáció van gyártásban) és persze modern módon vonzó.Ósdi technológia, megbízható Land Cruiser?
Egy kicsit talán erős az ósdi szóhasználat, de beszéljenek a tények. Az új, 2018-as Land Cruiser alvázas technológiával készül, merevhidas hátsó futóművel, valamint közel 2,4 tonnás össztömeggel rendelkezik, amely tulajdonságok a mai terepjáró gyártás szöges ellentettei. A jelenleg egyetlen 2,8 literes D4-D erőforrás egy turbódízel konstrukció, ami szerény 174 lóerőt termel meg a termetes kaszni számára. Ettől eltekintve a Land Cruiser egy nagyon jól használható terepjáró, amely a négyféle terepsegítő elektronikus vezérléssel elérhető, többek között a lejtmenet-vezérlő, kúszónyomaték szabályzó, aktív kipörgésgátló valamint hegymenet elindulás-segítő rendszerekkel. A beltér egy letisztult, egyszerűbb, de nagyszerűbb külsőt tartogat, középen a megnövelt multimédiás egységgel illetve középboxszal, a már megszokott minőségi műanyagokkal és persze a rendelhető nemes anyagokkal együtt (extraként háromzónás klímával).Az új Land Cruisert lehet ódivatúnak, lejárt lemeznek vagy elhasználódottnak nevezni, de mindezek csupán egy divatsulykoló fél információs tenger, amit a csilivili SUV-okat gyártó autógyártók akarnak elhitetni veled. Ugyan a Land Cruisernek vannak neves kihívói is, mint például a Land Rover Discovery vagy a Jeep Grand Cherokee, de őszintén, te melyik autóval indulnál neki a nyers Kárpátoknak vagy esetleg az Alpoknak? Forrás: