2022. augusztus 23. | 14:59

A 2005-ös Volvo V70 sokkal biztonságosabbnak mutatkozott, mint a modern autók.

Komoly kockázati tényező az, hogy a modern autókban a fizikai gombok helyett érintőképernyők segítéségvel lehet beállítani egy sor dolgot. Míg a régebbi modellek esetében a sofőr az úton tudja tartani a szemét, és közben tapintással tudja állítani a klímát vagy éppen a rádiót, addig egy érintőképernyővel felszerelt gépjármű esetében mindez elvonja a volán mögött ülő személy figyelmét.

A svéd Vi Bilägare autós magazin tesztelte, hogy mit jelent mindez a gyakorlatban, írja a HVG. Összehasonlították, hogy tizenkét autó fedélzeti funkcióinak vezérlése mennyi időt vesz igénybe. A kakukktojátst egy 17 éves Volvo V70 jelentette, amely műszerfala klasszikus gombokkal van ugyebár telepakolva.

A sofőröknek olyan egyszerű feladatokat kellett vezetés közben megoldania 110 km/h-s sebesség mellett, mint a rádióállomás váltása, a légkondicionálás beállítása, a kilométerszámláló nullázása valamint a műszerfal háttérvilágításának a tompítása.

A sofőröknek volt lehetősége a tesztek között arra, hogy megismerjék az egyes rendszerek működését. Nem meglepő módon a Volvo V70-es lett a legjobb az összevetésben, amely mind a feladat végrehajtásához szükséges idő, mind a megtett távolság tekintetében messze verte a többi modellt.

Az alábbi táblázatból kiderül, mekkora a különbség az egyes autók között ebből a szempontból.

Autó típusa: feladat végrehajtásához szükséges idő (megtett távolság)

  • BMW iX: 30,4 másodperc (928 méter)
  • Dacia Sandero: 13,5 másodperc (414 méter)
  • Hyundai Ioniq 5: 26,7 másodperc (815 méter)
  • Mercedes GLB: 20,2 másodperc (616 méter)
  • MG Marvel R: 44,9 másodperc (1372 méter)
  • Nissan Qashqai: 25,1 másodperc (765 méter)
  • Seat Leon: 29,3 másodperc (895 méter)
  • Subaru Outback: 19,4 másodperc (592 méter)
  • Tesla Model 3: 23,5 másodperc (717 méter)
  • Volkswagen ID.3: 25,7 másodperc (786 méter)
  • Volvo C40: 13,7 másodperc (417 méter)
  • Volvo V70 (2005): 10,0 másodperc (306 méter)