2022. március 07. | 11:00

Az agy-gép interfész előre jelzi, mit szándékozunk tenni, mielőtt valóban megtennénk.

A Ford egy rendkívül furcsa, ám kimondottan érdekfeszítő szabadalmi kérvénnyel rukkolt elő, amely leginkább úgy hangzik, mintha egy sci-fiből vették volna. Az ötlet lényege, hogy a rendszer képes előre jelezni a vezető szándékát egy agy-gép interfész (Brain Machine Interface, BMI) és a vezetőt figyelő szenzorok fúziójának segítségével.

A szabadalom az emberi agyhullám-tevékenységet követné nyomon, így segítve a járművet irányító rendszereknek megjósolni, hogy a sofőr mit szándékozik tenni. Például képes felismerni a kéz- és karizmok mozgatásához, ezáltal pedig a kormánykerék elfordításához kapcsolódó agyhullám-tevékenységet.

Az interfész már a mozdulat megkezdése előtt észleli ezeket az agyhullámokat és jelet küld az autónak, hogy készüljön fel a kanyarvételre. Ez nem sokban különbözik az aktív kormányzási vagy felfüggesztési rendszerektől, amelyek másodpercenként több száz módosítást hajtanak végre a valós idejű adatok alapján. Csupán arról van szó, hogy ezek az adatok már azelőtt rendelkezésre állnának, hogy a konkrét mozdulatok megtörténnének.

A szabadalomban látottak alapján a rendszer működéséhez sok számítógépre, érzékelőre, a vezetőt segítő rendszerek integrációjára van szükség, illetve a sofőrnek valamilyen neurális interfészérzékelőt kell viselnie a fején. A leírás alapján ez a tervezett rendszer a vezetés minőségét hivatott javítani, és nem egyfajta önvezető rendszerként működne, ugyanis nem fogja megszűntetni a tényleges fizikai kapcsolatot a sofőr és a jármű között.