Porsche Panamera Turbo, Mercedes AMG GT63, BMW M8 Grand Coupé – az eszeveszett menettulajdonságokra képes sportlimuzinok soha nem látott aranykorukat élik napjainkban. Súlyuk meghaladja a 2 tonnát, de intelligens összkerékhajtásuknak és durva motorjaiknak köszönhetően 3 másodperc körül gyorsulnak százra, elektronikus limiter nélkül pedig könnyűszerrel megfutják a 300-as tempót, akár négy személlyel, csomagokkal.

Ezek az értékek csúcstechnikát feltételeznek, amiből egyenesen következik, hogy ebben a kategóriában (is) a németek járnak az élen, továbbá még ide sorolandó a Ferrari GTC4 Lusso, illetve a Bentley Flying Spur. Kevesen gondolnák, hogy bő másfél évtizeddel ezelőtt még a Peugeot is készített egy modellt az akkor még szinte nem is létező ligába.

A Peugeot márkanév hallatán a legtöbben hajlamosak vagyunk csak legyinteni egyet, hiszen mezei típusai csak ritkán tudtak kilépni a középszerűség árnyékából. De, aki visszatekint a francia gyártó történelmében, az számos gyöngyszemet talál, amik fejlesztését gyakran a versenysportok és az ott elért sikerek motiválták. Ilyen volt például a 2006-os Párizsi Autószalonon bemutatott extravagáns sportlimuzin-koncepció, a 908 RC, amit a márka a Le Mans futamokon szerzett tapasztalatai nyomán készített el.

Peugeot 908 RC
A Peugeot jellegzetes „macskaszerű” dizájnja itt is megfigyelhető, a hatalmas légbeömlők agresszív megjelenést biztosítottak a 908-asnak (Kép: Marc Susset-Lacroix / WireImage / Getty Images)

Az áramvonalas karosszéria roppant elegáns lett, a lakkfekete szín tovább növelte a „fenyegető luxuscirkáló” faktort, bár némi rosszindulattal egy elnyújtott korabeli 308-ast is bele lehet látni. Hiába, a Peugeot akkori „macskaszerű” arculata nagyon jellegzetes volt, a francia formatervezők bizonyára nagyon szerethették, ha még erre az exkluzív tanulmányra is „ráhúzták”.

Arra viszont figyeltek, hogy még a laikus is felismerje, hogy ez nem egy doromboló házimacska, hanem egy vicsorgó oroszlán: az első lökhárító markáns bemélyítései kivételes teljesítményről és a márkára korábban nem jellemző „road presence”-re utalnak. Érdekesség, hogy a LED-es első fényszórókat úgy alakították ki, hogy a ragadozó pupillájára hasonlítsanak.

A francia mérnökök meg voltak győződve arról, hogy a siker kulcsa a kedvező alaktényező, ezért igyekeztek a lehető leginkább cseppformájú karosszériát alkotni úgy, hogy közben négy ajtó is elférjen. Az alacsonyan ívelő tetővonal a hátul ülők fejterét erősen korlátozta, de egy ilyen gyönyörű far esetében ez egy megbocsátható kompromisszum.

Az exkluzív külső mellett bivaly motorja tette igazán különlegessé a 908 RC-t: a géptető alatt egy 5,5 literes, V12-es, ikerturbós HDi dízelmotor duruzsolt! A technika szinte ugyanaz volt, mint a Peugeot Le Mans-i versenyautójában, csak két DPF részecskeszűrőt aggattak rá a kedvezőbb károsanyag kibocsátás jegyében. Szerencsére ez nem sokat csökkentett teljesítményén, a 12 hengeres motor 700 lóerőre és 1200 Nm-re volt képes, ami elegendő volt ahhoz, hogy akár 300 km/h felett is száguldjon.

Ilyen irdatlan nyomatéktól egy mezei váltó egyből elszólta volna magát, ezért a gyártó egy speciális, 6 fokozatú szekvenciális szerkezetet párosított a motorhoz, ami extrém teherbírása mellett kimondottan kompakt méretű volt. A V12-est a második üléssor mögé építették be, így a helykínálat tekintetében is megállta helyét a 908 RC: az autó orrába és farába is lehetett pakolni.

Peugeot 908 RC
A hatalmas dízelmotor a második üléssor mögött kapott helyet (Kép: Pool Benainous / De Maglaive /Gamma-Rapho / Getty Images)

Tömege 1800 kilogramm volt, ami egy ekkora bálna esetében kivételes mérnöki munkára utal: a Peugeot alumíniumot és karbon-kompozit anyagot használt az autó karosszériájánál, különösen figyeltek arra, hogy súlypontja alacsonyan maradjon. Aktív légterelő és diffúzor biztosította a megfelelő stabilitást nagy tempós manővereknél, a fékeknél szintén karbon-kompozitot alkalmaztak a hatékony megállás érdekében.

A luxusról sem feledkeztek meg a 908-as tervezésekor, az utasteret bőrbe varrták, a fennmaradó részt pedig fával és csúcstechnikával bélelték ki. Meglepő, hogy 2006-os a francia sportlimuzin, de már ekkor érezték, hogy milyen dizájn és ergonómia lesz divatban bő egy évtizeddel később. Megjelenik a függőleges, LCD érintőpanel, ahogyan a Tesláknál ma már megszokhattuk, de az utastér összképben mégis inkább egy Volvo termékre hajaz, legalábbis szerintem. Letisztult stílus, finom anyaghasználat, elegancia – még ma is megállná a helyét.

Peugeot 908 RC
Túl nagy költségeket emésztett volna fel a V12-es dízel legyártása, így megmaradt koncepciónak a 908-as (Kép: Marc Susset-Lacroix / WireImage / Getty Images)

Sajnálatos módon a 908 RC sosem került sorozatgyártásba, mondjuk józan ésszel végiggondolva nem is csoda: a V12-es dízelmotor legyártása hatalmas összegeket emésztett volna fel, ezt a pénzt jó eséllyel nem fizették volna még meg a tehetős vásárlók sem egy Peugeot-ért. Költséghatékony megoldás lett volna elkészíteni egy V8-as vagy esetleg egy V6-os kivitelt belőle? Lehet, de ezzel pont a különlegességét vesztette volna el a franciák nagyszabású projektje. Egy V12-es Le Mans-eredetű dízelmotor, 1200 Nm-rel? Azért az nagyon nem piskóta, ilyen értékekkel még talán a mai német csúcstermékekkel is tartotta volna a lépést.