Háborús technológia az autóban: head-up display

Frissítve:
2018-11-02, 16:19

Mint annyi fejlesztés, ez is a II. világháborúhoz kötődik, és csak később szivárgott be a civil életbe, hogy aztán ma szériatartozék legyen a prémium autókban

Mi a head-up display?

A head-up display, vagy röviden csak HUD egy olyan eszköz, ami a szélvédőre a sofőr számára hasznos információkat vetít ki egy szélvédőre ragasztott átlátszó fóliára, hogy annak ne kelljen a műszerfalra pillantanod a különböző értékek leolvasásához, amivel időt spórol meg. És nem kell valóságtól elrugaszkodott példát hozni (mondjuk hogy egy Lamborghinivel csapatod az Autobahn-on), elég ha arra gondolsz, hogy ha bármilyen autóval tartod a 130-as autópálya tempót, az egy másodperc alatt, amíg a műszerfalra pillantasz és vissza az útra 36,1 métert tettél meg. Ha pedig balesetveszélyes helyzet van, az az egy másodperc, vagy 36,1 méter akár élet-halál kérdése is lehet.

head up display

A head-up display segítségével anélkül jutunk plusz információkhoz, hogy a szemünket le kéne venni az útról

Head-up displayek elődei repülőkben

A II. világháborúban a vadászpilótáknál állt fenn először, hogy bevetés közben ha éles akcióba kerültek, sokszor az az egyetlen másodperc jelentette a légigyőzelmet (vagy a kilövés elkerülését), hogy rápillantottak-e a műszerfalra vagy sem. De ekkoriban még nem állt megfelelő szinten a technológia, hogy teljes értékű HUD-ot tudjanak gyártani, ellenben már ekkoriban is voltak fejlesztések a briteknél és a németeknél különböző, giroszkóppal működő lövegirányzékok gyártására.

Hogy miért is volt erre szükség? A II. világháborúban ugrásszerűen nőtt a harci repülők sebessége, ha csak példaként nézzük a Luftwaffe Messershmitt Bf 109-esét, abból is az E változatot, amit 1938-ra, tehát a háború előestéjén fejlesztettek ki, de harcászati alkalmazásra csak 1941-ben került, a végsebessége 575 km/h-ra volt.

Már ez is az egyik leghatékonyabb vadászrepülővé tette a Bf 109-est, de a német mérnökök nem tétlenkedtek, az 1944-re hadrendbe állt Messerschmitt Me 262 már sugárhajtóművel rendelkezett, a végsebessége pedig 900 km/h volt (kis adalék, hogy mennyire nem tudott vele mihez kezdeni a szövetséges légierő: több Me 262 zuhant le műszaki problémák miatt, mint amennyit kilőttek)!

Messerschmitt Me 262 head up display

Bár a Messerschmitt 262 még mindig egy szubszonikus, tehát hangsebesség alatt operáló gép, a sebessége már szükségessé tette a kisegítő rendszerek alkalmazását

Ekkora sebesség mellett már szüksége volt a pilótáknak kisegítő rendszerekre, ezért a németek megcsinálták az Einheitszielvorrichtung-ot (röviden EZ), magyarul célpont bemérő egységet. Az EZ két fő részből állt, egy két giroszkópból és a számítást végző 13,6 kg-os egységből, és a 3,2 kilós kivetítő egységből. Alig kétszáz darabot szereltek csak be Focke-Wulf Fw 190esekbe és Messerschmitt Me 262-esekbe, de segítségével jóval messzebbről sikerült kilőni az ellenséges gépeket. Az EZ 42 maximum 1000 méterre volt kalibrálva, de tudunk olyan esetekről is, amikor 1500 méterről sikerült ellenséges gépet leszedni a segítségével, ami nem olyan rossz teljesítmény, ha azt nézed, hogy az irányított rakétatechnológia még gyerekcipőben járt abban az időben.

Korai head-up displayek

Az első, valóban teljes értékűnek nevezhető HUD-ot csak a hatvanas években alkotta meg egy francia pilóta, Gilbert Klopfstein alkotta meg, és ő is sztenderdizálta a jelöléseket a HUD-okon. A General Motors rögtön felfigyelt a technológiára és Mako Shark II-es konceptautójuk megalkotásánál már tervezték, hogy head-up displayt szerelnek az autóba. Sajnos ezek azonban a tervezőasztalon maradtak, megvalósításig már nem jutott dolog. A Mako Shark II-est 1965-ben mutatták be, alig két darab készült belőle, és azok közül is csak az egyik volt teljesen működőképes.

Mako Shark II konceptautó Head up display

Nem véletlenül a cápa után lett elnevezve a Mako Shark II. Nagy kár, hogy csak konceptautó maradt a dologból

1968-ban viszont a Chevrolet Caprice-ban már tesztelték a head-up displayüket a GM-nél, viszont a sorozatgyártásba már nem került át a technológia.

Az első head up display, amit már a sofőrök is használhattak szintén a GM-hez köthető, ugyanis az ötödik generációs Oldsmobile Cutlass Supreme-ből 1988-ban külön készítettek 250 safety car-verziót, amikből 50 megkapta a head-up displayt. Azonban máig tisztázatlan okok miatt visszahívták ezt az 50 darabot.

1992-ben a GM a Pontiac Bonneville SSEi-ben már alapfelszereltségként árulta a HUD-ot, így ez lett az első szériában gyártott autó, ami megkapta ezt az extrát.

Pontiac Bonneville head up display

A 9. generációs Pontiac Bonneville, amiben már szériatartozék volt a head-up display

És ahogy az lenni szokott, a prémium kategória technikai újításai szép lassan leszivárogtak az alsóbb kategóriába is, így ma már szinte minden nagy autógyártó magasabb felszereltségi szintjében megtalálható a head-up display.

Head-up display a mai autókban

Ma már számtalan különféle head-up display közül válogathatsz, attól függően, hogy mennyire részletes információkat szeretnél látni a szélvédődön. Akkor sincs probléma, ha régebbi autód van head-up display nélkül, és utólag szeretnél HUD-ot belerakni! Két megoldás is lehetséges erre:

Egyik, hogy GPS-alapú head-up displayt veszel. Előnye, hogy nem a gyárilag felfelé csaló sebességet mutatja meg, hanem a valós sebességet, hiszen műhold méri be az adott idő alatt megtett távolságot. Hátránya viszont, hogy mivel nincs kapcsolatban az autó műszereivel, így csak a sebességet tudja kijelezni, egyéb információt sajnos nem tud adni az autóról.

A másik megoldás az OBD-csatlakozón keresztül az autóra kapcsolódó head-up display. Ez, mivel már összeköttetésben van az autó egyéb rendszereivel, jóval bővebb információt tud nyújtani, úgy mint: sebesség, fordulatszám, vízhőmérséklet, akkumulátor feszültség, alacsony akkumulátor feszültség figyelmeztető, magas vízhőmérséklet figyelmeztető, gyorshajtás figyelmeztető, vagy akár navigációs rendszert is kivetíthet.

Head up display obd2 csatlakozó

OBD2-csatlakozóval ellátott head-up display, ami már bővebb információt tud nyújtani az autóról

Ha összevetjük az árakat, a GPS-alapú lesz az olcsóbb, de a fenti információkat nyújtó OBD-csatlakozós HUD-ot (navigációs rendszer nélkül) is 30.000 forintból meg lehet úszni, és mégis kapunk egy enyhe prémium-élményt vele.

Veszélyes lehet a head-up display?

Az utóbbi időben elkezdték vizsgálni, hogy vajon jó-e az, ha a túl sok különböző információt kapunk folyamatosan. A Torontói Egyetemen végzett kutatások azt mutatják, hogy a kivetített adatok jobban elvonják a figyelmet a közlekedésről, mint ahogy azt eddig sejtették. A túl sok adat információ-túladagolást okozott, emiatt a teszteken nehezebben ismerték fel a különböző ábrákat a tesztalanyok. Ez laboratóriumi körülmények között nem probléma, de a való életben az utakon annál inkább.

“Fontos lenne világos különbséget tenni a jelzések között, mint például egy egyszerű kanyarodásra vonatkozó értesítés és egy ütközésre figyelmeztető riasztás, különben az egymással versengő üzenetek nagyobb veszélyt jelentenek, mintha semmilyen jelzés nem lenne”– mondta Ian Spencer, a Torontói Egyetem pszichológiaprofesszora és a kutatás vezetője.

Most, amikor egyre inkább elterjedőben vannak az önvezető rendszerek nem kérdés, hogy a head-up display szerepe csökkenni fog a jövőben, viszont ennek bekövetkeztéig nem túl sok gyártó próbálja a head-up display okozta információ-túladagolást enyhíteni. Ezen kevesek egyike a Jaguar Land Rover, akik olyan gázpedál fejlesztésén dolgoznak, amik rezgéssel-pulzálással figyelmeztetik a sofőrt a sebesség túllépésére, vagy az esetleges ráfutásos balesetek lehetőségére.

Forrás:

Kapcsolódó írások

1931 Cadillac Series 452 V16, RM Sotheby’s aukció
2019. szeptember 01.
Az RM Sotheby’s aukciós ház monterey-i árverésén 1,46 millió dollárért, vagyis megközelítőleg 423,7 millió forintnak megfelelő összegért kelt el egy 1931-es Cadillac Series 452 V16 Roadster
1966 Oldsmobile Tornado
2019. április 22.
A General Motors 1966-ban előállt egy teljesen új Gran Turismóval, amit a Ford Thunderbird vetélytársaként képviseltetett. Ő az első generációs Oldsmobile Toronado
RM Sotheby’s 1940 Buick Super, bordó, oldalnézet, balról
2019. június 02.
Hogyan adj el egy autót 4-szer? A Buick már 1940-ben megtalálta a választ, mikor bemutatta a Roadmaster és Special ötvözéséből született 2. generációs, 4,1 literes Series 50 Super Eightet  
1938 Opel Kapitän kabrió, elől nézet
2018. szeptember 24.
Jól tartja magát az Opel Kapitány. Szép kora ellenére ma is friss és üde a gigászi nyugdíjas.