2018. április 11. | 07:53

Gondolkoztál már azon, hogy egy 5-ös Golfnak hogyan állna egy 19”-os Bentley felni? Már nem kell tovább agyalnod rajta, csak lesd meg Roland GTi-jének sztoriját.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Ismét elérkezett egy újabb rész a Hazai tuning cikksorozatból. Ebben a részben egy különleges ötös Golfról olvashatsz, amely megigéző stílusával nem csak itthon, hanem nemzetközi szinten is nagy sikereket érhetne el. Roland egy olyan stílust választott MK5-ös Golf GTi-jének, amely a nagy számok törvénye alapján az egyik legkedveltebb tuning ágazat a világban. Nem másról van itt szó, mint az OEM+-ról, amely kategória az adott autó gyári, felsőbb kategóriás márkák és típusok alkatrészeit használja fel. Nem is kérdés, hogy a legnagyobb követői tábora az OEM+-nak a VW-csoporton belül van, hiszen számos márkát tudhat tulajdonában az ipari óriás. Ennek köszönhető, hogy Roland egy Bentley felnit választott OEM+/Slammed hibrid GTi-je számára.

OEM+/Slammed hibrid?

Mielőtt elájulnál a rengeteg furcsa szóhasználat után, megmagyaráznám, hogy miről is van szó, mivel itt az Alapjáratnál csak olyan tudást adok át, ami hasznos is számodra, tehát meg is magyarázom, hogy mi micsoda. A hibrid jelző nyilván nem a hajtásláncra utal, hanem két stílus összefonódásáról.
Roland Golfja alapból egy nemesített kivitel, de az alkalmazott technikák még magasabb szintre emelik az autó presztízsét

A Slammedről már olvashattál előző cikkeimben. A stílus lényege, hogy a túlméretes felnik legalább 1/3-a a sárvédők mögött kell, hogy elhelyezkedjenek. Az OEM+-t pedig már ismered a bevezetőből, így született meg a félhivatalos fogalom. Mára óriási kultusszá vált a két stílus ötvözése, mind Európában, de még a túlzások hazájában, Japánban is. Roland GTi-je is ebbe a stílusba sorolható. Gyártón belüli karosszéria és beltér elemek, lényegében semmi típusidegen nincs az autón, egyedül a futómű. A felnik is a VW-konszernen belül érkeztek, hiszen a Bentley 1998 óta tartozik a Volkswagen-csoportba. Az autó történetéhez pedig egészen 2005-ig kell visszautazni, amikor Roland beújította 2005-ös évjáratú MK5-ös GTi-jét.
„Szeretett négyes Golfom egy szintén jócskán átépített gépezet volt. Viszont erőforrás ügyileg nem szerettem volna nagyon belefolyni a módosításokba, így inkább egy erősebb típus felé kezdtem el kacsintgatni. A kiszemelt egy ötös GTi lett, hiszen az már gyárilag is elegendő erőt (197 lóerő) biztosít számomra, illetve stílusban is hasonlót érhetek el, mint a négyesemnél. A célom a sportos elegancia megtartása, illetve fejlesztése volt, ami szerencsére sikerült is”.

Egy GTi, amely nem áll be a sorba

Már ami a tömeghatást illeti! Persze egy Golf GTi-ről nem lehet elmondani, hogy túlságosan tucat autó lenne, de Roland mindenképpen tenni akart afelől, hogy senki se tévessze össze autóját, egy másik GTi-vel.
Koppon – a slammed stílus kritériuma ez a kinézet. A 19”-os felnik csak úgy „beesnek” a módosított sárvédők mögé

„A Golfra felkerült egy Golf MK5 R32 hűtőrács és hátsó lökhárító, utóbbi pedig eredeti háromrészes verzió, nem pedig a replika egyrészes. Majd érkezett egy ritka 30. évfordulós első toldat is, szintén egy 5-ös Golfról, később megépültek az egyedi első sárvédők is. Ekkor már tisztában voltam a jövendőbeli felnijeim méreteivel. Először egy szett 19”-os Porsche Lobster került fel, majd váltottam a Bentley felgenekre 19x9” körmérettel."
A Bentley felnik megadták azt az eleganciahatást, amit Roland keresett. Nem is csoda, hogy rengeteg tuner pártol a Bentley garnitúrák mellett, meglepődnél, ha tudnád, hány hazai tuner is ezt a bevett szokást választja.
„A következő lépés a fényezés volt, hiszen az új alkatrészeknek közös megjelenést kellett képviselniük. Nagyon nem akartam elmenni a VW-csoporton túl, de azért gyári GTi-színt se szerettem volna. Így egy gyöngyház Audi színkód lett a befutó, ami nappal lilás, éjszaka fekete árnyalatot ad az emberi szem számára”.
Roland soron következő területe a futómű lett, ami ma már kevés gyári megoldást hordoz magában. A levegős rendszert a HP Drivetech raktárából érkezet, amely tengelyenkénti állíthatóságot biztosít a gördülőmembrános légrugóknak. A rendszer továbbá Bilstein gátlókra épült rá, ami állítható toronycsapágyakkal (3D) és egyedi csövezéssel egészült ki.
„A fékrendszer területén sem szerettem volna gyári megoldásokat látni, így Audi TT RS fékrendszer került előre Brembo féknyergekkel, hátulra pedig R32 féknyergek illetve nyeregtartók, 310 mm-es féktárcsákkal. Ehhez a teljesítményhez egyelőre elegendő ez a fékhatás, de a jövőben tervezek egy sokkal komolyabb rendszerkiépítést”.

A GTi-nél, már csak az R32 kivitel volt a feljebb, Roland gondoskodott is róla, hogy képviselje magát az R32 kivitel autóján is

Mi a helyzet a Golf belsejével?

Mivel Roland teljes átépítést akart, ezért a beltér sem maradhatott gyári formában. A sportos elegancia vonal viszont már adott volt. Az autó megvásárlásakor már a gyári R32 ülések is bent figyeltek a Golfban, de úgy vélte, hogy ennél kicsit komolyabb szintet szeretne az utastérben is. Így egy S5-ös Audiból kerültek át a félbőr első és hátsó ülések, amelyek egyedi alcantara kárpitozást, illetve fehér cérnavarrást kaptak. A kárpitokhoz illesztve készültek el a szőnyegek, valamint a csomagtér padlója is.
Sportosan elegáns – az egyedi Audi S5 ülések telitalálat

„Persze ezzel még a beltér sem készült el teljesen. Sajnos a képeken még nem látszik, de időközben megérkezett a Golf 7 R-line kormány is. A közeljövőben minél több karbon felületet szeretnék látni, ha körbenézek a kocsiban”.
Lényegében Rolandnak még vannak tervei az autó körül, így nem csoda hogy nem tekintem lezártnak projektjén. A motortérhez és a 2,0 literes motorhoz is szeretne kicsit komolyabban hozzányúlni, hiszen ők még csak egy két apróságot kaptak, annak ellenére, hogy Roland szerint az erő már így is „bőven elegendő”. De hát te is tudod, hogy megy ez, egy tuner élete végig csak átmeneti állapot, sosincs olyan hogy „na, most már tökéletes”. Szerinted ez a forma már tökéletes?

VW Golf 5 GTi módosítási lista:

  • USDM hűtőmaszk
  • eredeti GTI „30th anniversary” koptató
  • USDM R32 hátsó lökhárító; R32 DEPO fényszórók (xenonnal és lámpamosóval)
  • egyedi 25mm-el szélesebb első sárvédők (by SRS Tec)
  • Audi gyöngyházfényezés
  • HP Drivetech tengelyenkénti airridie rendszer
  • Bilstein lengéscsillapítók
  • állítható toronycsapágyak
  • 20literes króm légtartály
  • Viar 480cc kompresszor
  • Bentley Continental felnik, körben 19x9 méretben
  • elöl Audi TT RS fékrendszer, 370mm-es hűtött féktárcsa, 4-dugattyús merevnyerges Brembo féknyergek
  • hátul 310mm-es Zimmermann hűtött féktárcsák; MK5 R32 féknyergek és nyeregtartók
  • 76mm átmérőjű polírozott kipufogórendszer
  • egyedi kartergázlecsapató
  • airbox
  • ALS
  • erősített turbócsövezés; kb. 240-250 lóerő
  • Audi S5 félbőr kagylóülések, fehér Alcantara középpel
  • Audi S5 hátsó üléssor; egyedi szőnyegek és csomagtér kárpitok (by Inside-Art)
  • airride vezérlés elrejtve a „kiskesztyűtartóban”
  • GAS tartálynyomás-mérő óra; Osir kétkörös digitális légrugó nyomásmérő óra