2020. április 08. | 11:17

A brit Equipmake mérnökeinek sikerült elérniük, hogy az Ampere nevű elektromotorjuk alacsony tömeg mellett kiemelkedő teljesítményre legyen képes.

Már korábban beszámoltunk arról, hogy a britek 3D nyomtatás segítségével elkészítették a világ legnagyobb „energiasűrűségű” villanymotorját. Ezt úgy kell értelmezni, hogy a rendkívül alacsony tömegű, 10 kilogrammnál is könnyebb erőforrásból kiemelkedő csúcsteljesítményt (295 LE) sikerült előcsalogatniuk. Ez a súly-teljesítmény arány körülbelül négyszer jobb, mint a ma használt átlagos villanymotorok megegyező adata.

Mondanom sem kell, hogy a súlycsökkentés kulcsfontosságú az autóiparban (is), hiszen a haszontalan teher leredukálása - tehát maga a szerkezet tömegének a csökkentése, ami mozgatja az embert, csomagjait és áruit - jelenti az egyik leghatékonyabb módját az energiafogyasztás mérséklésének. Jó, jó, de hogyan csinálták? Tán feltalálták a spanyolviaszt?

Nem mondanám, de sok okos megoldással és a 3D nyomtatásban rejlő potenciál kiaknázásával jutottak el a tömeg-teljesítmény tekintetében a leghatékonyabb villanymotor megalkotásához. Az első és legfontosabb tényező, hogy fémporból készül a motor és az alkatrészei is, minden komponens pont annyi reszeléket kap a gyártás során, amennyire éppen szükség van. Ezzel sikerült elérni az alacsony tömeget.

A kisméretű elektromotorokra jellemző, hogy nagyon magas fordulatszámtartományokban működnek, azonban ennek negatív mellékhatása a túlmelegedés. Az Ampere is nagy fordulaton működik, ám az alacsony súrlódású belső felépítésnek és a hatékony folyadékhűtésnek köszönhetően tartósan képes a maximális teljesítmény közelében üzemelni (30 000 fordulat/perc), nem hevül túl a szerkezet, nem kell a mechanika védelmében olyan hamar elektronikusan visszavenni a teljesítményét, mint a szokványos villanymotorok esetében.

A motor további trükkje a mágnesek elhelyezésében rejlik. A forgó részbe úgy vannak beépítve a mágnesek, mint a biciklikerekek küllői, nincsenek „belelaminálva” a rotorba. Ezáltal közelebb kerülnek a keringő hűtőközeghez, hatékonyabb az egész erőforrás működése, mert az alacsonyabb hőmérsékleten jobban teljesítenek a mágnesek. Ennek a kialakításnak előnye továbbá, hogy a motor alacsonyabb átlaghőmérséklete miatt olcsóbb és könnyebb anyagokból építhetik meg a forgó egységet.

A vállalkozás szakmai hozzáértése már bizonyítást nyert a versenysportban, miután a cég által készített lendkereket használta a Forma-1-es Williams csapat. Az Ampere elektromotor fejlesztésének következő fázisa a prototípusok tesztelése lesz, amely során autókba építve vetik közúti próbák alá őket.