Ikon stílusosan – BMW E12 535i

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

Ha egy restaurátor cég belefog egy E12-es BMW-be, akkor abból csak jó sülhet ki. Na de mi a helyzet akkor, ha az autóhoz legjobban illő tuning elérése szintén célkitűzés?

Társszerző: Bolgár Krisztián

Sokan nem látják a varázsát a régi bimmereknek, ami szerintem egy nagyon nagy hiányosság. Bizonyos BMW-s csoportok és rétegek miatt rengeteg megbélyegzést kapnak a BMW-tulajdonosok, illetve tunerek, ami szerencsére csak egy töredékükre igaz. Ebből származhat az is, hogy valaki „nemet mond” a klasszikus BMW-kre.

Egy valódi autófant viszont az különböztet meg egy „mondvacsinált” fanatikustól, hogy ki tudja zárni az adott típusok társadalmi, populáris vonatkoztatásait és csak a műszaki, formai valamint szerkezeti felépítésre koncentrál, adott autó elbírálásánál. Ezen szempontok alapján pedig mindegyik öreg BMW kivétel nélkül jó autónak tekinthető.

Itt van például az elfeledett 5-ös széria nagyapja, az első generációs E12-es. Az oldschool BMW-kre szakosodott cég, a Vintage Motorsport Group, nem csoda, hogy ezt a típust választotta, mint első „stance projekt” a palettáján belül, mivel ezt a formát (is) „erre találták ki”.

BMW 5-ös széria már 1972 óta

A ’70-es évek rengeteg újdonságot tartogatott az emberiség számára. 1971-ben megjelent az első mikroprocesszor, 1972-ben megindult az Apollo űrprogram és szintén ebben az évben, a BMW megalkotta az új szériáját képző E12-es BMW-t. Ugyan az első két példának hozott esemény fontossága vitathatatlan, én most mégis inkább az utóbbiról ejtenék pár szót.

BMW E12 M5

Ma már szinte lehetetlen találni hibátlan állapotú E12 M5-öt, ha meg mégis, azt a pénztárcád érezheti meg

Az újító 5-ös széria a kor középméretű luxus szedánja volt, ami ’72-’81-ig volt gyártásban, amíg le nem cserélte az E28-as „cápa” (érdekesség, hogy Dél-Afrikában 1984-ig gyártották az E12-öt). Az autó a négyhengeres M10-es motorcsaláddal debütált, de a gyártás megindítását követő évben már érkeztek is a hathengeres M20/30/90-es blokkok.

A legtöbb E12-es végül a sorhatos motorral lett felszerelve, a csúcs, M-es verzió pedig a 3,5 literes M90-es blokkal. A már Bosch L-Jetronic befecskendező rendszert használó 210 lóerős erőforráson kívül az M-es széria első és hátsó toldatokat, sportfelfüggesztést, Recaro üléseket, M1-es kormányt, LSD differenciálművet, valamint sportfékrendszert kapott, ezzel kiemelve a legelső M5-ös presztízsét.

BMW E12 535i airride

E12, ül, marad – az 5-ös széria nagyapjának is jól áll az extravagáns ültetés és felni kombináció

Az 1976-os facelift jót tett az autónak, hiszen még karakteresebb lett a szedán megjelenése. Az amerikai modellek pedig a már megszokott növelt törészónájú lökhárítókat, valamint katalizátoros kipufogórendszert kapták, lambda-szondával, ami 7 lóerős teljesítményesést jelentett mindegyik modell számára.

38 éves BMW, kicsattanó formában

Ron szakmai ártalma, hogy mindig újabbnál újabb, öreg BMW-kel találkozik. Olykor Ő is kifog olyan állapotúakat, amiknek már rég múzeumban lenne a helyük, a többi bimmert pedig olyan állapotra hozza, hogy kiállítási darab lehessen.

Nem is csoda, hogy a tuner garázsa számít az egyik legnagyobb (csak a CATuned után, hamarosan beszámoló) kaliforniai, BMW specialista restaurátor és tuning műhelynek, ami nem kis szó.

A francia Paul Bracq által tervezett E12-esből ma már egyre kevesebb ép állapotú példányt találni, az M-es szériát pedig nyugodtan el lehet felejteni (na jó, nem teljesen, minden csak pénz és idő kérdése). Ron viszont rátalált, egy 1980-as gyönyörű állapotú E12 535i-re (nem az M-es kivitel), amelynek óracsoportjában mindössze 49 ezer mérföld, azaz 78 ezer kilométer hevert, leinformálható előélettel.

A bimmer-fan műhelytulajdonosnak nem is kellett kétszer mondani, hogy hozza el a szürke szedánt, mivel eleve egy új irányvonalat akart kipróbálni. Az pedig a stance-műfaja volt, hiszen a restaurálásra szakosodott garázs még egy ilyen jellegű projektet sem vitelezett ki.

BMW E12 euro look

A facelift utáni E12-ök nagyobb hátsó lámpákat és új kasznielemeket kaptak. Az európai piacos lökhárítók pedig jobban állnak a szedánnak, mint a nagy USA verziók

Persze az autón azért akadtak hibák, amit egy restaurátor műhely nem engedhet meg magának. Ezért a teljes szétszedés és minimális kasztnimunka után Ron lefújta gyári színére az autót, az euro-piacos króm elemeket felpolíroztatta és helyrehozta a 3,5 literes sorhatost is, teljesen gyári állapotára (az utolsó csavarig).

Új stílus, bevett szokások az E12-nél

Ron felhasználta barátja, Mike Burroughs segítségét, akiről már írtam Rusty Slammingtonnal kapcsolatban. Az öreg BMW-k másik fanatikus függője az Air Lift levegős rendszerét ajánlotta Ronnak, hiszen a kezdet mindig egy alapos ültetéssel kell, hogy elinduljon, pláne egy ilyen meló esetében.

Az airride beinstallálása után Ron még egy H&R kormányösszekötőt vásárolt az 535i alá, hogy a súlyosabb kanyarok se jelentsenek problémát a koros hölgy számára. A következő felmerülő kérdés pedig a felni témája volt, amely során a tunernek nem is kellett olyan sokáig gondolkoznia.

BMW E12 535i beltér

A beltér is kapott némi törődést, a ritka 4-ágú Alpina kormány pedig még az M-es verzió M1-es kormányát is „űbereli”

A háromrészes BBS RS krómfelnik, egyedi „step-up” lépcsőzetmentes peremekkel jól bevált választásnak számítanak az E12 alá. A beltér fekete szarvasbőrrel bevont műszerfalat, egyedi Alpina kormányt és teljesen felújított kárpitokat kapott, megőrizve az autó beltéri hangulatát a ’80-as évekből.

Ron abszolút büszke arra, hogy valami újban is kipróbálhatták magukat, az eredményt elnézve pedig nem ez volt az utolsó ilyen jellegű projektjük. Én már nagyon várnék egy újabb ültetett bimmert a Vintage Motorsport Grouptól, na és te?

Forrás:

További autós hírek

A 64-es főúton 90, max 100 körüli tempóval haladtam, (én sem vagyok szent) Enying irányába. Sajnos már szürkület tájban történt az eset, október...

Tovább csökkentené a tartományi kormány az átmenő teherforgalmat Burgenland útjain. Ennek érdekében két magyar és egy szlovén határátkelőn megtiltják a nehéz tehergépkocsik belépését...

Egy 46 éves férfi bélflórájában annyira elszaporodott a sörélesztő, hogy gyakorlatilag képes sört főzni az emésztőrendszerében – írja a furcsa felfedezésről a New Scientist...

Az Encsi Rendőrkapitányság járőrei 2019. október 17-én közúti ellenőrzést tartottak, amikor Alsóvadászon ellenőrzés alá vontak egy személygépkocsit és annak vezetőjét. Az intézkedés során...

A brit rendőrök utólag büntettek meg egy youtuber autós újságírót, aki arról töltött fel videót a Facebookra, hogy egy Audi R8-cal a sebességhatárnál...

Kapcsolódó írások

Cápák cápája – Ivan 1979-es BMW E24 635CSI-je
2017. november 21.
Ha az autós világ cápáinak megszállottja vagy, bizony nincs egyszerű dolgod, ha egy ép példány kifogására adod a fejed. Ivannak sikerült, és meg is hálálta azzal, hogy kicsinosította frissen fogott cápáját.
Egyszerűen különleges –  OEM+ BMW E36 M3
2018. január 11.
Mindig is jobban kedvelted az egyszerűbb tuningot, a letisztult, gyárias hatást? Akkor az OEM-stílust neked találták ki, és James E36-ján be is mutatom neked!
Hétvégi autós programajánló 09.16-17.
2017. szeptember 15.
Még tart a jó idő, ne maradjatok otthon hétvégén se, ha csodálatos autókat nézegethettek a ragyogó kora őszi napsütésben Budapesten és Hatvanban
Egy BMW, ami nem tud meghalni – az eredeti Rusty Slammington
2018. január 02.
Kíváncsi vagy, mi a helyzet azzal az E28-cal, amely mint főnix a hamvaiból, úgy éledt újjá és hódította meg az egész tuner társadalmat? A cikkből kiderül!