A Ford mérnökei teljesen újratervezték a népszerű Ford Focus népautójukat, mégpedig azzal a céllal, hogy a lehető legjobb közepes méretű családi autó legyen az övék. Ez lett az eredmény!

Hogy ez mennyire sikerült, az persze kérdés, mert egy új modell sikerességét mindig az évek igazolják, de az biztos, hogy a cégnél bele adtak apait-anyait. Első pillantásra látszik, hogy az új Ford Focus dögösen sportos, kategóriája talán legáramvonalasabb modellje lett, így hiába családi modell, közben a fiatalosságát sem veszítette el. A Focus három kivitelben készül. A Vignale-változatot elegánssá teszi a külső alumínium díszítés, míg belül erezett fahatású betétek és bőrkárpitok fogadják a beülőt. Érdekes dolog a fahatású műanyag, nagyon megosztja az embereket, engem például ki lehet vele üldözni a világból. A sportos ST-Line kivitelen kifejezetten jól mutat a nagyobb légterelő és az első légbeömlő, amihez az utastérben karbonszál-hatású betétek és vörös öltésekkel díszített kárpitok járnak. A crossover divatot meglovagló Active-változaton nagyon jól néz ki az ezüstszínű alumínium alsó védőlemez, a belső tér pedig itt markánsabb, ahogy ez egy (enyhe) terepre is való autótól elvárható.

Nagyobb és világosabb belső tér

Az új Focus belső tere nőtt valamicskét, az első és a hátsó ülések közötti plusz 5 centi arra mindenképp elég, hogy a hátul ülő magasabb emberek térdének is legyen elegendő hely. Talán még fontosabb, hogy 6 centivel nagyobb lett a hátsó üléssornál mérhető válltér is, ami a legtöbb mai modellnél bizony elég szűkös. Érzetre is nagyobb lett a hely amiatt, hogy a hátsó ajtók üvege egészen a hátsó oszlopig ér, ami a panorámatetővel kiegészítve igazán hatásos. A csomagtér is nagyobb lett valamelyest, a kombi csomagtere pedig végre a Focusnál is nyitható kéz nélkül, mindössze egy láblengetéssel. (Ez egyébként az autóipar talán legpraktikusabb innovációja az elmúlt években, ami ráadásul még csak különleges technológiai megoldást sem igényelt.)

Már működik a jelzőtábla-felismerés

Az új Ford Focus persze minden manapság kötelező vezetést segítő szolgáltatást megkapott, így van benne a követési távolságot tartó „adaptív sebességtartó automatika”, de „stop&go” rendszer például akár állóra fékezi az autót egy torlódás előtt, és ha a megállás nem tart tovább 3 másodpercnél, akkor magától újra mozgásba is hozza azt. Ha a jármű ennél hosszabb időn át kényszerül egyhelyben állni, akkor marad a jól bevált megoldás: a vezető megnyomhat egy gombot a kormánykeréken, vagy finoman ráléphet a gázpedálra, hogy indulási parancsot adjon a Focusnak. A sebességkorlátozásra figyelmeztető rendszer a mindenkori sebességkorlátozásoknak megfelelően szabályozza az autó tempóját. Itt az jelent csak újdonságot, hogy ehhez nemcsak a fedélzeti navigáció tájékoztatásait veszi figyelembe a komputer, hanem az út mentén elhelyezett jelzőtáblákat is. A Focusban megjelenő „sávközép” technológia értelemszerűen azért felel, hogy a forgalmi sáv közepén tartsa az autót.

Hasznos kanyarfény

A Fordokban elsőként alkalmazott „prediktív kanyarfény és jelzőtábla-felismerő világítás” funkciókkal kiegészített „adaptív fényszórórendszer” előnye, hogy még a kanyar, kereszteződés vagy körforgalom előtt beállítja a fénycsóva megfelelő szögét és terítését, így ideális látási viszonyokat teremt. A rendszer egy előre tekintő kamera segítségével 65 méteres távolságig figyeli az autó előtti útszakaszt, felismerve a közelgő körforgalmat, valamint az „elsőbbségadás kötelező” és „stop” táblákat. A vadonatúj Focus „vakításmentes távfényt” is kínál, ami megakadályozza a szembejövők elvakítását, miközben segít, hogy az autós minél nagyobb útszakaszt lásson be éjszaka.

Parkolóasszisztens és head-up kijelző

A Focus az első európai Ford-modell, amelyben megjelenik a head-up display, ami a vezető látóterébe vetíti ki a legfontosabb járműinformációkat, így ritkábban kell elfordítania tekintetét a forgalomról. Az aktív parkolóasszisztens automata sebességváltó esetén önállóan kapcsolja az előre- és hátrameneti sebességfokozatokat, kezeli a gázt és a féket, és önállóan kormányoz. Teljesen automatikusan elvégzi a párhuzamos vagy a merőleges parkolást egy, az autónál mindössze 1,1 méterrel hosszabb parkolóhelyen. Manuális váltó esetén a rendszer instrukciókat ad, hogy mit tegyen a vezető, és csak a kormányzást végzi. A balesetek megelőzésében segíthet a gyalogosokat és kerékpárosokat felismerő ütközésre figyelmeztető rendszer, a váratlan akadályokat automatikusan kikerülő asszisztens, a keresztirányú forgalomfigyelővel kiegészített holttérfigyelő, a széles látószögű tolatókamera, a rossz irányra figyelmeztető rendszer és az ütközés utáni automatikus fékezés.

Felismeri a kátyúkat is

A független, hátsó futómű-rendszerben most először jelenik meg a folyamatos lengéscsillapító vezérlés, ami két ezredmásodpercenként ellenőrzi a futómű, a karosszéria, a kormánymű és a fékrendszer adatait, és a lengéscsillapítást ehhez igazítja hozzá. A rendszer a kátyúkat is felismeri, így az utasok kevesebb rázkódást éreznek majd a rossz minőségű utakon.

Motorválaszték

A Ford 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja 125 lóerőre képes, ennek legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 4,8 liter, ami egy benzinestől még gyári adatnak sem rossz. Ott van a választható erőforrások között az 1,5 literes EcoBoost benzinmotor is, ami 150 és 182 lóerős változatokban kapható, míg a szintén új 1,5 literes EcoBlue dízelmotor a maga 95 és 120 lóerős teljesítményével a gyártó szerint megelégszik 3,5 liter gázolajjal száz kilométeren. A legerősebb, 2,0 literes EcoBlue dízelmotor 150 lóerőt tud, fogyasztása pedig 4,4 liter. Az erőforrásokhoz a hatfokozatú manuális sebességváltókon kívül egy új, nyolcfokozatú automata is kapcsolódhat, ami persze alkalmazkodik a sofőr vezetői stílusához. Forrás: