2018. április 02. | 10:28

Létezik egy klasszikus Mercedes fanatikus nép, akik abban a Távol-keleti országban élnek, ami már oly sok cikkemnek témája volt. A japán Aokiról van itt szó és W126-ról!

Társszerző: Bolgár Krisztián

A világon a tuningipar nem csak közvetlenül a tuning alkatrészek, kiegészítők, találkozók területén esetleg hírközlő sajtótermékek/szolgáltatásoknál van jelen, hanem közvetett módon egyéb más formában is. A tuning iránti kereslet és szeretet ugyanis olyan ágazatoknál is otthagyja a keze nyomát, mint az autóipar, használt autó kereskedelem vagy akár a szórakoztatóipar. Jelen cikkemben a használt autó kereskedelem a kiemelendő példa, hiszen sokan azért vásárolnak bizonyos típusú gépkocsikat, hogy azokat egyedileg átalakítsák, tuningolják, módosítsák. Legyen az klasszikus, sportautó vagy akár luxusautó a lényeg ugyanaz. A világon a legtöbb tuner tudatosan vásárol autót és ez bizony kimutatható a kereskedelmi mutatókon. Jelenleg a klasszikus 911-es Porschék számítanak a legnagyobb slágernek a tunerek köreiben, ami vételárukon is meglátszódik, de kiemelhetném az E30 M3-ast vagy a Honda NSX-et. Az oldschool szekcióba pedig számos Mercedes modell is besorolható, mint például az S-osztályba tartozó „luxushajó”, a W126-os.

Korszakalkotó Mercedes

Nem csak korszak, hanem egy egész kultúrát teremtő típus a W126. A W126-os Mercedes még 1979-ben debütált és egészen a 1992-ig maradt gyártósoron. A gigászi Benz olyan újításokat örökölt, amit még addig egyetlen tömeggyártásban lévő elődje, a W116-os kapott meg.
Az egyedi antenna és a szolid lip mondhatni „elengedhetetlen” része a tuningnak egy ilyen Mercedesnél

Párnázott ajtóborítások, párnázott kormány, nagyobb biztonságot jelentő műszerfal kialakítás (később légzsák), aszimmetrikus ablaktörlők, esőérzékelő és nem utolsó sorban a megújuló, illetve mindent átfogó lekerekített dizájn, amely tovább vitte az első generációs S-osztályhoz, a W116-hoz hasonló formavilágot. A szedán és kupé kivitelben készült W126-ok megannyi felszereltséggel és motorválasztékkal kerültek ki a világ szinte minden szegmensére. A legerősebb modellek egyértelműen az 500-as és 560-as típusok voltak, amelyek 5,0 literes valamint 5,5 literes V8-ast kaptak, teljesítményüket tekintve pedig 220-tól egészen 295 lóerőig bezárólag. Az AMG viszont gyártott 6,0 literes kivitelben is W126-ot, de couchbuilderekhez is került S-osztály dögivel, aminek egyik egyedileg átalakított „1000SEL”-jét már egyszer be is mutattam. Összességében a W126-os Benz hagyatéka az egyik legnagyobb a Mercedes történelemben, tekintettel arra, hogy milyen fontos szerepet töltött be az autógyártásban annak idején. Meg persze, hogy milyen fontos emberek is birtokolták a típust, mint például Nelson Mandela vagy Saddam Hussein is.
Jakuzásan vonzó – ugyan nem VIP stílusú a Merci, de mégis hajaz rá

Német import, japán fanatizmus

A W126-ok körüli rajongás pedig még közel sem ért véget, mivel a tekintélyes darabszám ellenére az első generációs S-osztályok sem lesznek már fiatalabbak. A kultuszuk pedig töretlen, mi több, folyamatosan növekszik! Az egyik legnagyobb klasszikus Mercedesekhez vonzódó nép nem éppen ott található, ahol elsőre számítanál rájuk. Nyilván Európán belül uralkodik a legnagyobb Mercedes kedvelők csoportja, de Ázsia, különösen Japán büszkélkedhet még komoly Mercedes rajongótáborral (közvetlenül utánuk Kína, majd Korea). Yuu Aoki is az említett japán rajongótábort erősíti, akinek már fiatalkorában is a nála sokkal idősebb Mercedesek jelentették az etalont. Így nem volt kérdés, hogy mégis milyen autót fog szerezni az előre kigondolt és megálmodott projektjének megvalósulásához.
A Work Seeker garnitúra ideális választás volt a klasszikus bódé alá

A német klasszikusok iránt táplált érzelmei egy 1989-es Mercedes W126 500SE-t eredményeztek, amely az amerikai piacra készült széria 220 lóerős V8-assal valamint majdnem teljes felszereltséggel rendelkezett a belterében.

Befutó W126-hoz befutó stílust

Aoki-san egy olyan stílust gondolt ki autója számára - még azelőtt, mielőtt megvásárolta volna - ami hamisítatlanul passzol mind a japán tradíciók (shakotan), mind az ízléses, Európában is emészthető irányzatokhoz, ezzel tisztelegve a német gép hovatartozása előtt. A nagytestű klasszikus sikeres beújítását követően a tuner nagy bajban volt, de szerencsére nem az autó állapota miatt, hiszen az kivételesen szép, ápolt és gondosan kezelt minőségben tündökölt. Ami viszont „égetőbb” problémát jelentett, hogy Aoki-san nem talált olyan felnit, ami még Japánban is ritka lenne (micsoda problémák, nem de?).
A Japán lazaság és a német arisztokrata stílus találkozása

Hosszas tanakodást, válogatást, szeparálást követően végül egy Work Seeker felnikészletre esett a választás, szem előtt tartva, hogy mégis milyen stílusú felgen passzolna a Merci klasszikus vonásaihoz. Az oldschool stílusú, de mégis modern hatású japán felni ezt a külsőt maradéktalanul megteremti, a 17x9,5”-os méretének köszönhetően pedig ki is tölti a kerékjárat íveket. Persze látszik is, hogy ehhez alapos ültetésre volt szükség, amit egy egyedi állítható futóművel oldott meg a tuner barátai segítségével. A végső simítások pedig az egyedi első toldatot, az egyedi antennát illetve a teljes sportkipufogó-rendszert jelentették. A beltér is kiegészült egy Recaro üléspárral valamint egy C-osztályból származó kárpitborításokkal. Az eredmény pedig jól érzékelhető: egy hasaló klasszikus „bálna”, amely megőrizte gyári formáját, de mégis azt a bizonyos „jakuzás” életérzést sugallja. Te is ezt az építési vonalat választanád, ha lenne egy W126-od? Forrás: