Társszerző: Hajdu Balázs

Az új A-osztály ára 25 800 fontról, azaz 9 millió forintról fog indulni. Ez a szám az alap 180d SE modellre vonatkozik, a benzines meghajtású A200 600.000 forinttal drágább. A még ennél is erősebb A250 ára nagyjából 10,6 millió forintra tehető.

Három változat létezik: Sport, SE, és AMG Line. Az utóbbi teszi ki jelenleg az A-osztály eladási mutatóinak 50 százalékát. Az első kiszállítások júniusban esedékesek.

Igaz, hogy drágább, mint a fő riválisa, de az ár garanciát jelent a magas szintű minőségi szolgáltatásra. Ezen felül a belső tér is megújul, megjelenik ugyanis a Mercedes legfejlettebb Comand infotainment-rendszere. A legfapadosabb autó is rendelkezni fog dupla infotainment képernyővel, melyet hangvezérléssel is lehet majd irányítani. Ezek a kiegészítők végigvonulnak a Mercedes kínálatán.

A hatodik generációs kiegészítők között megtalálható a frissen fejlesztett MBUX (Mercedes-Benz User Experience) funkció, melynek része az érintőképernyő, a hangvezérlés, és a kiterjesztett valóságon alapuló navigációs rendszer is, melyek még a zászlóshajónak számító S-osztályban sem találhatóak meg.

Az A-osztály kifejezetten ötajtós formában érkezik. Ez a nyolc kompakt modell egyike, melyek jelenleg fejlesztés alatt vannak, és legkorábban 2020-ban kerülhetnek a piacra. Ezek között megemlítendő a jelenlegi B-osztály, CLA, CLA Shooting Brake, GLA modellek utódai, valamint három új modell is: az A-osztály saloon, a GLB nevet viselő SUV-modell, és a szeptemberben, Frankfurtban beharangozott, teljesen elektromos EQ A modell is.

Az A-osztály bemutatóján a Mercedes elnöke, Dieter Zetsche a következőket mondta:

“Az A-osztály a Mercedes háza táján tapasztalható változások mozgatórugója. A végső verzió egyáltalán nem egy bevezető modell benyomását kelti. Ez egy felnőtt autó, amely hűen és teljesen tükrözi a luxusról alkotott képünket. A vezetési élmény és a kinézet is ezt sugallja. Alapvetően próbáltuk a vezetési élményt fejleszteni. Az A-osztály olyan érzést kelt bennünk, mintha magasabb kategóriában járnánk. A kényelem szempontjából olyan, mint egy C-osztály, az vezetési asszisztencia és biztonsági rendszerek tekintetében pedig egy S-osztályra hasonlít.”

Az autó alapját a kifutóban lévő modell MFA platformja jelenti, 30 mm-rel hosszabb tengelytávval és 14 mm-rel szélesebb első nyomtávval. Az új, W177 névre hallgató Mercedes karosszéria is finomhangoláson esett át. Ennek hátterében a szilárdságot javító tényezők, a fejlesztett tengelyek és zajelnyelő rendszerek állnak. A Mercedes állítása szerint az A-osztály súrlódási együtthatója 0,25, ebből pedig aerodinamikai fejlesztésekre is lehet következtetni.

A Mercedes új bevezető modelljének kiképzése erősen hasonlít a nemrég bemutatott CLS-re, ezt legjobban az autó elején lehet szemrevételezni. Mindkettőnek “ragadozó arca” van, az AMG által megálmodott első ráccsal és szögletes fényszórókkal, melyek az első szárnyban folytatódnak, biztosítva ezzel a még agresszívabb légáramlást. Az újonnan kifejlesztett fényszórók Multibeam LED technológiával tehetők még különlegesebbé. A vásárlók választhatnak akár városi, autópályás világítás és indexvilágítás közül.

Az új LED hátsólámpák határozzák meg az A-osztály hátuljáról alkotott képet. A kerékdobok méretét is növelték, ezzel lehetővé teszik 19-es kerekek használatát, az AMG modellek történetében először.

A nagyobb felület jelentős növekedést jelentett az autó külső adottságait illetően. A hosszúság 4419 mm (120 mm-rel nőtt), a szélesség 1796 mm (16 mm-rel több), a magasság pedig 1440 mm (2 mm-rel magasabb). Mindezeknek köszönhetően a Mercedes növelhette az A-osztály praktikusságát. A hátsó ajtónyílások nagyobbak lettek, így könnyebb beszállni a hátsó ülésekre, valamint a csomagtartó mérete is 29 literrel megnövekedett, így már 370 literes a kapacitás.

A Mercedes a legnagyobb figyelmet a belső térnek szentelte. Az egyik fontos elem egy fekete panel kijelző a műszerfalon elhelyezve. A váltó az S-osztályéra emlékeztet. A szélesvásznú vezetőfülke három változatban érkezik: Classic, Sport, Discreet.

"Sztenderd felszereltség két 7 hüvelykes kijelző, az egyik a műszerfalat helyettesíti, a másik pedig a Mercedes első érintőképernyős infotainment rendszere.”

A teljes tárház kiaknázásához szükséges néhány kiegészítő lehetőség alkalmazása, mely konkrétan két 10,3 hüvelykes kijelzőt jelent, digitális műszerfallal és érintőképernyős infotainment-rendszerrel. Ehhez a változathoz tartozik egy wi-fi hotspot, opcionális a HD navigáció, amely élő adatokat szolgáltat a forgalommal kapcsolatban. További kiegészítők még: térkép frissítések, szemmagasságban lévő kijelzők, útjelzőtábla asszisztens, kiterjesztett valóság alapú navigáció és egy Burmester hangrendszer.

Az MBUX rendszer csúcspontja egy fejlett beszédfelismerő rendszer, mely hasonlóan működik, mint az Amazon által létrehozott Alexa nevű szolgáltatás. A “Hé, Mercedes” megszólítással szóbeli utasításokat lehet adni az autónak. A szolgáltatást úgy fejlesztették ki, hogy megkülönböztesse a beszélgetést a szóbeli utasításoktól.

Az új A-osztály háromféle, négyhengeres motorral választható. Az A200 benzines motor a Renault-Nissan által gyártott 1,4-es, 168 lóerős motor erősen átdolgozott verziója, mely 250 Nm nyomaték leadására képes.

A nagyobb teljesítményű A250 a Mercedes 2 literes benzines motorját használja, 221 lóerővel és 350 Nm nyomatékkal. A kategória vezető modelljeként a 0-100 gyorsulása 6,2 másodperc, végsebessége pedig 250 km/h. Az eddig említetteken kívül még két benzines modell jöhet a jövőben. Az egyetlen dízel változat az A180d, mely a Renault-Nissan által gyártott 1,5-ös egységet használja, 114 lóerővel és 260 Nm nyomatékkal.

A fogyasztás állítólag 3,4 liter/100 km, a szén-dioxid kibocsátás pedig 108g/km egy kombinált ciklusban. Ennek megfelelően az autóban van egy szűrő, kifejezetten a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. Ami a dízelmotort illeti, egy nagyobb teljesítményű változat érkezhet a jövőben.

Az A200 sztenderd felszereltsége a hatsebességes, manuális váltó. Az A250 és a 180d egyaránt hétsebességes, duplakuplungos váltót kapnak. Annak ellenére, hogy a Mercedes kifejlesztett egy új, kilencsebességes váltót, azt várhatóan csak ezév második felétől alkalmazzák az A-osztály modellein.

A kínálat részét képezi egy 4Matic négykerék-meghajtás is, mely az elektro-hidraulikus megoldás helyett elektro-mechanikus beállítást tartalmaz, melyet a kifutó A-osztály modellein már látni lehetett. A rendszer lehetővé teszi az első és hátsó tengelyek közti erőeloszlás állítását, mely a tapadás javulását szolgálja.

Az elődjétől való további eltávolodás jegyében az új A-osztály kétféle felfüggesztési rendszerrel kapható, ez pedig a modelltől függ.

Az erősebb, nagyobb teljesítményű modellek, beleértve az A250-est, és azokat, melyek a 4Matic négykerékmeghajtással működnek, fel vannak szerelve a régi A-osztály multi-link hátsó felfüggesztésével. A sztenderd felfüggesztés egyébként minden modell esetében a komfortbeállításokra van hangolva. 15 mm-rel alacsonyabb, mely a Mercedes Dynamic Select rendszerével működik, mellyel a sofőr állíthatja a gázpedált, a sebességváltót, és a kormányt is.

Ahonnan az A-osztály elindult

Az A-osztály Vision A 93 néven indult, melyet az 1993-as Frankfurti Autószalonon muttatak be. Ez akkor még csak egy tanulmány volt, egy koncepció, mely megalapozta a Mercedes elsőkerék-meghajtású modell szegmensét, ami négy évvel később érkezett meg.

Az A-osztály érkezésével együtt jöttek a kritikák is: egy újságíró tesztelés során biztonsági problémákat fedezett fel. A Mercedes rögtön reagált, változtatott a felfüggesztési rendszeren, és alapfelszereltséggé tette az elektronikus menetstabilizátort.

A most kifutó, harmadik generációs A-osztály gyártása még 2012-ben indult, és ma a Mercedes egyik legnagyobb számban eladott modellje szerte Európában.

Forrás: