2023. december 04. | 10:36

Minket szeretne védeni a koreai gyártó legújabb ötlete, de jó kérdés, hogy nem sülhet-e el visszafelé a törekvés.

Akadnak, akik szerint a jövő biztonságtechnikájának egyik alappillérét az autók jelentik. Már a mostani új modelleket is számos kamerával látják el a gyártók, ám az út vagy a sofőr menet közbeni figyelésén kívül általában másra nem használják ezeket a nagy potenciállal bíró eszközöket – leszámítva a Tesla Sentry módját, amely több alkalommal bizonyította már értelmét.

A Hyundai ezzel szemben most a Tesla elgondolását tovább csavarva csinálna térfigyelő eszközt autóiból. A vállalat éves belsős eseményének, az Ideas Fesitvalnak lényege, hogy az alkalmazottak ezen keresztül oszthatják meg saját ötleteiket, ami valamilyen módon előrébb viheti a céget.

Az idei rendezvény egyik legjobbnak ítélt ötlete a „H-SOS” névre hallgató koncepció lett. Az elgondolás lényege, hogy kamerák mellett mikrofonokkal is felszerelnék az autókat, amelyek leginkább készenléti (leállított) állapotban figyelnék a környezetet.

Így amennyiben valamilyen veszélyt jelző hangot észlelne az autó – például lövés, robbanás, sikoly – bekapcsolhatja lámpáit, dudálhat és elkezdheti rögzíteni az eseményeket. Ezeken felül akár a rendőrséget is értesítheti a veszélyhelyzetről tartózkodási helyének megosztásával, illetve akár a készített felvétel elküldésével.

Az már csak hab a tortán, hogy a tulajdonos is kapna értesítést, hogy lehetőleg ne menjen a közelbe. Persze jó kérdés, hogy egy ideges tulaj nem épp azért sietne oda, hogy autóját megvédje vagy elvigye – ami máris táptalajt adhat azoknak a bűnözőknek, akik így állítanának csapdát, hogy kifosszák az aggódó tulajokat.

Mivel a mai új autók nagyja már rendelkezik a kellő hardverek (GPS, kamera és saját internetelérés) legtöbbjével, gyakorlatilag a külső mikrofonok elhelyezésére és a megfelelő szoftver kifejlesztésére lenne csak szükség. A nehezebb egyértelműen az utóbbi, hisz fontos, hogy az autó ne érzékeljen fals veszélyt, ezzel pedig feleslegesen riassza a szerveket és idegesítse a tulajdonost.

A másik, aggályokat felvető kérdés, hogy ki az, aki maradéktalanul megbízik egy ilyen komplex rendszer kiberbiztonságában – azaz miként lehet garantálni, hogy autónk nem fog minket lehallgatni vagy megfigyelni tudtunk nélkül, hisz ilyenekre is volt már példa korábban. Ám minden éremnek két oldala van, így ha bizonyos szempontból nagyobb biztonságra vágyunk, be kell vállalnunk a magánszféra sérülésének kockázatát.

Hyundai