2018. február 20. | 14:38

Egy igazi japán klasszis, az NSX ideális tuning stílusa egészen Kien Honda NSX-ig volt ismeretlen. Innentől kezdve már világos, hogy hogy érdemes hozzányúlni a sportkupéhoz.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Arról, hogy melyik autó a legszebb a világon, teljességgel fölösleges vitát indítani, hiszen a szépség relatív az autós társadalom számára. Ez persze nem csak gépkocsikra vonatkozhat, hiszen a lányok/fiúk iránti ízlés, az öltözködési stílus vagy a zenei gusztus is teljesen különböző, változó. Azonban vannak olyan dolgok, emberek, stílusok - de lényegében bármit írhatnék ide - a lényeg hogy léteznek olyan dolgok, ami minden szempár számára igéző, sőt. A Honda NSX is egyike ezen pupillatágító objektumoknak. Kevés olyan embert ismerek, aki ne vonzódna testileg és lelkileg ezért a japán műremekért (jó, lehet kicsit elfogult vagyok), akik pedig mégis ellenállnak, azok csupán dacból teszik, mert japán, vagy mert Honda. A kaliforniai tuner, Kien pedig tetőzte az NSX művészeti faktorát azzal, hogy pontosan kellő mértékű és mennyiségű utólagos beavatkozást hajtott végre döglesztő kupéján.

Egy olcsó Ferrari, Honda módra?

A Honda NSX, pontosabban HP-X projekt még 1984-ben fogalmazódott meg a tokiói vállalat fejlesztői részlegén. A Honda Formula-1-es és 2-es fejlesztései a ’60-as évek végén indultak be, amiknek gyümölcse a ’81-es, ’83-as és ’84-es bajnokságokon ért be igazán, mikor sorrendbe megnyerte a Ralt-Honda a Formula 2-es futamokat.
Az egyik legőrültebb tanulmányautó, Pininfarina tollából: a Perspex tetőablakos Honda HP-X

Ezen felbuzdulva gondoltak ki egy olyan tanulmányautót, amely az évtized egyik futurisztikus kreációja lehetne, mind műszakilag, mind optikailag. Egyszóval a Honda a jövőbe tekintett, éppen ezért a kor legmeghatározóbb coachbuilderéhez, Sergio Pininfarinához fordult. Az olasz tervezőmérnök egy olyan kétajtós kupét rajzolt, amely formaterve teljes aerodinamikai műremek, beleértve az ajtók nélküli kialakítást, mivel a Perspex technológiának elnevezett tető egyben az autó egyetlen bejutási lehetőségét jelentette. A kétüléses kupé középmotoros erőforrása a Honda által fejlesztett (F1-es alapokon) 3,0 literes alu V6-os lett, amely a különleges kasznit gondtalanul gyorsította fel és nem mellesleg a legendás 2,5 valamint 2,7 literes Honda blokkok alapjaiból született. A HP-X elnevezés a Honda Pininfarina eXperienceből ered, amit végül az NSX kifejlesztéséhez használt fel a japán sógun. A több éven át tartó fejlesztés célja az volt, hogy egy megfizethető árú, középmotoros sportautót hozhassanak gyártásba, ami a V8-as motorokkal szerelt Ferrari modellekkel venné fel a piaci versenyt (megjegyezném, ez sikerült is).
Időtálló forma. Elképesztő, de egy ilyen állapotú NSX-ről el se hinnéd, hogy már 26 éves

Kiváló befektetés, sőt még álomautó is az NSX

A Ferrari japán, olcsósított verziója, az NSX volt az első olyan tömeggyártott sportautó, amely teljes alumínium vázzal rendelkezett, sőt még a blokk anyaga is alumínium ötvözet volt, nem a megszokott gömbgrafitos öntöttvas. Ilyen tulajdonságokkal a középmotoros kupé (majd később targa tetős roadster) világsikerre volt ítélve, amihez sokat segített a Pininfarina múlttal rendelkező, hihetetlenül vonzó külső is. Sokak számára egy elérhető árú álomautó, aminek köszönhetően az első generációs modellek (a 2005-ig gyártott faceliftel együtt) ára exponenciálisan növekedni fog várhatóan az elkövetkező években. Éppen ezért a jövő klasszikusa toplista elejére nem csoda, hogy az NSX került. Az észak-kaliforniai tuner, Kien számára is egy potenciális álomautó volt a facelift előtti NSX, amely mellett akkor döntött, amikor Nissan 350Z-je piaci ára rohamosan csökkenni kezdett (ennek már 13 éve, ma már a 350Z árak is felfele kúsznak). Kien számára adott volt egy lehetőség, amit alkalmi vételnek hív a köznyelv. Egy mindössze 38 000 km-t futott 1991-es Honda (Acura) NSX került a látóterébe, aminek a teljesen leinformálható előéletét az egykori bankár tulajdonosa garantált. Kiennek nem is kellett több, hiszen a nagyvárosi bankár srác nem igazán gyűrte az NSX-et, ami állapotán meglehetősen látszódott. Gyorsan eladta 350Z-jét majd beleült a különleges kupéba.
Az NSX jellegzetes hátsóját a Pride V2 Pretzel sportkipufogó rendszer és Diflow diffúzor tökéletesítette

Hibátlan OEM+ stílus az NSX kasznira

Kien immáron már 12 éve boldog és büszke tulajdonosa Hondájának, amit mi sem bizonyít jobban, mint annak külseje. Az autóhoz tökéletesen nyúlt hozzá a tuner. Ugyan ma már rendelhető mindenféle őrült szélesítés, widebody készlet az NSX típusokhoz (sőt már a második generációhoz is), Kien úgy gondolta, hogy meghagyja az autót letisztult, sportos, OEM (gyári) formában. A Hondához azonban valami agresszív kerékgarnitúra dukált, ami egy szett Work S1R-es készlet lett végül, elöl 18x9”, hátul pedig 19x10.5” méretekben. A teljes króm garnitúra tökéletesen illeszkedik a gyári sárvédők alá, amit az egyedi Bilstein állítható futóművek tesznek lehetővé. Érdekesség, hogy az autó legalacsonyabb pontja mindössze 33 mm-re helyezkedik el a talajtól. A letisztult külső egy metálvörös fényezést kapott, majd az utólagos Shine V1 első toldat, Diflow diffúzor és Marga Hill küszöbök emelték az autó sportos megjelenését az ideális mértékig. Az amerikai Acura modellek másfajta ötsebességes váltót kaptak, ami egy hosszú kettes fokozattal volt elérhető. Ez Kient zavarta, ezért az eredeti 4,23-as áttételt valósította meg, a fürgébb váltás érdekében. Az autó képeken látható külseje már közel sem így néz ki valószínűleg, mivel Kien további alakításokat vitt végbe, mint a levegős futómű, a 20”-os felnik illetve a kompresszoros feltöltés.
Ma már az autó még alacsonyabb (hála az airride-nak) és még gyorsabb

A tuner NSX-e mindenesetre bármilyen formában telitalálat, de az biztos, hogy a képeken látható külső állt a legjobban neki. Az, hogy az internet egy része szerint túl alacsony a Honda, túl nagyok a felnik vagy nem illik hozzá ez az árnyalat, számukra csak annyit üzen a tulaj, hogy Ő így érzi jól magát autójában, más pedig számára nem fontos. Szerinted is így volt tökéletes az autó? Forrás:
  • Jonathan Wood (1976): Concept Cars ISBN: 0-75252-084-9
  • Stancenation