Milyen lehet az élet vezérműtengely nélkül?

Frissítve:
2018-11-02, 16:16

A vezérműtengely helyettesítésével a motorok működése tisztábbá tehető és a konstrukciós kötöttségek is eltűnnének - a Cargine és a Koenigsegg mérnökei már gőzerővel dolgoznak

Mint azt már több mint száz éve tudjuk, a vezérműtengely és a négy ütem együtt élik világukat. Az elhelyezkedéstől és kialakítástól függetlenül minden belső égésű motorban ugyan azt csinálja: a főtengely forgatja fordulatszámának felével, közben excentrikus bütykeivel közvetlenül vagy mechanikai áttételeken át a szívó és/vagy a kipufogó szelepeken zongorázik. Egyszerű és végletekig kiforrott ez a technika, de bizony sok a hátránya.

A Qoros-motor hengerfejének metszete

A Qoros-motor hengerfejének metszete

Rengeteg ötlet született az elmúlt 6 évben, de a sorozatgyártásig egyik sem jutott el, prototípus is csak néhány készült. A legtöbben elektrohidraulikus, mágnesszelepekkel szabályozott motorolajos munkahengerekkel kísérleteztek, ezek nyitották és szeleprugók zárták a szelepeket. A gond a tömeggel, az energiaszükséglettel, a zajjal és a pontos működéssel adódott.

2016-ban mutatták be a Pekingben a Qoros autóját, vezérlőműtengely nélkül

2016-ban mutatták be a Pekingben a Qoros autóját, vezérlőműtengely nélkül

A Koenigsegg atyja, Christian von Koenigsegg elhatározta, hogy megalkotja a vezérmű tengely nélküli belső égésű motort.  A szintén svéd Cargine-al együttműködve, fejlesztésekbe kezdtek és elég közel járnak a megoldáshoz. Létrehoztak már egy prototípust is: egy átalakított 95-ös Saabbal több tízezer kilométert tettek már meg közúti forgalomban úgy, hogy előbb csak a szívóoldali vezérműtengelyt váltották ki, később viszont már a kipufogó oldalit is. A gyártás még várat magára, de egy általuk közzétett videóból kiderül, hogy valóban nem kell már sok a megfejtéshez:

A szabad szelepes (Free Valve) elnevezésű szerkezetből bizony hiányzik a vezérműtengely, helyette elektronikus vezérlésű aktuátorok nyitják és zárják a szelepeket. Minden szelepet és egyoldali szeleppárt kettő – egy olajos és egy levegős – munkahenger, valamint két mágnesszelep működtet, közös, kompakt egységben.  A Free Valve rendszert már meg is vásárolta a kínai Qoros márka, akik már be is mutatták az első, 2.0 literes turbós, közvetlen befecskendezéses benzinesét.

A Quoros-motor szívóoldali szelepfedél nélkül

A Quoros-motor szívóoldali szelepfedél nélkül

A rendszer jelentős mértékben növelné a teljesítményt és a nyomatékot az mellett, hogy csökkenne az üzemanyag-fogyasztás. A Cargine és a Koenigsegg mérnökei akár 17%-os fogyasztáscsökkenést is ígérnek, azonos méretű négyhengeres turbós benzineseket és eltérő vezérlésmódokat feltételezve. A fejlesztés jóvoltából az egyre szigorúbb emissziós normák is könnyebben tarthatóak lennének, ráadásul a vezérlés tömege sem sokkal több, mint a mai, jól bevált motoroké. 

A kérdés már csak az, hogy mikor érkezik meg az első, ilyen vezérléssel rendelkező Koenigsegg sportkocsi?

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!

 

Forrás:

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Koenigsegg Regera
2019. szeptember 27.
Az Agera RS 2017-es rekordjánál mintegy 2,0 másodperccel jobban teljesített a Regera.
Koenigsegg Gemera 2021
2020. március 05.
Most figyelj, mert a szemed előtt zajlik az autózás történelme!

További hírek