2018. március 29. | 13:57

Hallottál már a Z-generációról? Ez esetben nem a korcsoportról beszélek, hanem a Nissan izgalmas sportrészlegéről, ami olyan csodáknak ad otthont, mint a 370Z!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Szerencsére sokan vannak hozzám hasonlóan, akik ha meghallják, hogy Nissan sportautó, akkor egyből gyorsabban kezd el verni a szívük. Eme jelenség nem véletlenül alakult ki! Ugyan európai színvonalban a Nissan Z autók nem a legelterjedtebbek, mégis tekintélyes tábor ismeri létezését a Nissan sportautó részlegének. A Fairlady Z névről biztosan beugorhat egy-két típus neked is. Igen ott van például a Z33-as Nissan generáció, azaz a 350Z, valamint utódja, a jelenleg is kapható 370Z. Mindkét sportkupé óriási sikereknek örvend, mind Japánban (egész Ázsiában), mind pedig az Egyesült Államokban. Itt Európában is van kultusza, de elenyésző a többi kontinenshez képest. Azt viszont már kevesebb en tudják, hogy a Z generációs Nissan sportautók történelme egészen az 1960-as évekig vezethető vissza. Ez a tény segítette előre a Z Nissanok mai hírnevének megszerzését, amely hírnév a tuning iparban is jócskán érezhető. Itt egy ékes példa, hogy hogyan is kell egy kultikus Z Nissanhoz hozzányúlni ízlésesen!

Nissan Farilady Z történelem? Igen, ilyen is van

Még szép hogy van, ami azt illeti, egészen 1960-ig kell visszarepülni az időben, hogy a kezdetektől megismerhesd a teljes sztorit. A Nissan az ’60-as évek elején egy kis autógyárnak számított, ugyan elveik, gyártási technológiájuk és gazdasági helyzetük hasonló volt a Toyotáéhoz, a második világháború „utórengései” még mindig érintették a yokohamai céget.
A visszamondott prototípus – a Yamaha és Nissan gyermek, a Nissan A550X végül nem élte meg a tömeggyártást, de a Yamaha továbbfejlesztette a Toyotával a félbehagyott projektet

1960 viszont egy fontos dátum volt a Nissan számára, hiszen nem csak a Datsun Bluebird jelent meg abban az évben, hanem a Yamaha vállalattal is megkezdték közös munkálataikat. A közös cél az volt, hogy fejlesszenek egy olyan sportautó prototípust, amely forradalmilag hatott volna az akkori japán autóipari helyzetekre. A kiválasztott alap a Nissan Fairlady-je volt, amely a Datsun Roadster generáció első szériájának (S211) felelt meg. A Datsun Roadsterek/ Nissan Fairlady-k a 11 éves gyártási idő alatt 5 különböző kivitelt tartalmaztak. A Fairlady elnevezés pedig egy broadwayi színházi előadásból származik (My Fair Lady), amely névválasztással a Nissan az amerikai terjeszkedését szerette volna előrébb tolni. 1964-ben végül a Nissan úgy döntött, hogy a 2,0 literes Yamaha-blokkal szerelt prototípus nem illik bele a cég arculatába, ezért felbontotta az együttműködést. A Yamaha felkereste a Toyotát és velük fejezték be a prototípus legyártását. Az eredmény a Toyota 2000GT lett. A Nissan igazgatósága viszont még mindig azon az állásponton volt, hogy egy megfizethető árú, világszinten értékesíthető GT sportautót kell kifejleszteniük, ami a már meglévő Roadster típusok Fairlady sportosságát vinné tovább. A végeredmény a Nissan Z-divízió lett, amelynek első példánya egy 1969-es Datsun 240Z (Nissan S30) volt.
Ívelt formák a gömbölyű ívekhez – az Amuse bodykit hibátlanul passzol a 370Z-hez

A Z-modellcsalád szerencsére a mai napig elérhető és hat különleges autótípust adott már a világnak. Legújabb generációja a 370Z, mely típus nem tudta elődje, a 350Z sikerét megismételni, a Z-fanatikusoknak (nem csak nekik) így is egy kielégítő sportautót jelentett.

„Ne legyen olyan, mint a te hétköznapi 370Z-d”

A kijelentés egy – a már említett – Z-fanatikus szájából származik, aki már közel egy évtizede rajong a különleges Nissan klasszisokért. A kaliforniai Richard McMickens még 2014 őszén döntött úgy, hogy az évek óta tartó álmodozásait valóra váltja és végre beújít egy 370Z-t. Ez meg is történt egy 2009-es VQ37 V6-os 370Z szerepében. Az öröm határtalan volt, mivel a sportkupé mindössze 20 000 mérföldet futott és olyan formavilággal rendelkezett, amibe Richard azonnal belehabarodott. Viszont volt árnyékos része is a projektnek! Hiába a 332 lóerő, Richard azon a véleményen volt, hogy a 370Z-k nincsenek egy szintben a Subaru Impreza STi-jével vagy a Mitsubishi Lancer Evojával.
Az egyedi kompresszoros megvalósítás +101 lóerőt jelent a gyári adathoz mérten

A fő cél tehát ennek a ténynek a megváltoztatása volt, persze szem előtt tartva a kezdeti elképzeléseket, miszerint Richard egy olyan autót építsen, ami közel sem hasonlít egyik 370Z-re sem. Ennek megvalósításához viszont egyedülálló alkatrészekre és beavatkozásokra volt szükség, aminek alapja egy tetemes mennyiségű zöldhasú volt.

100 lóerő plusz a Nissanba

Az említett probléma kiküszöbölésére Richard néhány megoldást hívott segítségül, közel 100 000 dollár értékben! Az első lépés a szívó V6-os blokk átépítése volt, amit Richard egyből a legprofibbakra bízott. A Z Car Garage profilja az egyedi Z Nissanok átépítése, évjárattól függetlenül. A 3,7 literes blokk Stillen szívósort, fojtószelepet, injektorokat, Uprey Osiris ECU-t, Motodyne ART kipufogórendszert, Stillen lefújószelepet, intercoolert és olajhűtést kapott. A Vortech/Stillen kompresszornak köszönhetően a teljes átépítés 433 féklóerőnél (kb. 424 lóerő) állt meg, ami pontosan 101 lóerővel több, mint a gyári érték!
A neochrome felületkezelés kiemelte a VQ37VHR utólagos módosításait

Persze a megnövelt teljesítményhez a futóművet is tuningolni kellett, ISC Suspension állítható futóművekkel, Akebono/Stillen/Stoptech fékrendszerrel és egy 19x9,5”, valamint 19x11” Work Emotion CR-Kai felniszettel. A készlet egyébként hihetetlenül jól áll a gömbölyű sportautónak! A teljesen egyedi külső érdekében Richard az egyik legkülönlegesebb japán tuningcéghez, a Powerhouse Amuse-hoz fordult, akik számos japán GT-kupéhoz árulnak különleges karosszéria készleteket is (többek között). Az Amuse első és hátsó lökhárító, hűtőrács, valamint spoiler teljesen egyéni külsővel ruházta fel a Z-t, a még túlzsúfolt amerikai Z körökön belül is. A beltér Bride üléseket, Momo sport kormányt és egyedi váltógombot kapott, hogy a belső hangulata is felvegye a megfogó megjelenését. Bátran állíthatom, hogy Richard mindkét célját elérte. Már nem jelenthet gondot egy Lancer Evo vagy Impreza STi sem, a kivételes külső pedig egyedülálló vassá varázsolja a 370Z-t. Szerinted is teljesen egyedi így a kupé? Vagy még kéne rá egy s más?
Sportos jelleg – a sportkiegészítők sosem maradhatnak el

Forrás: