2017. október 05. | 18:18

Az önvezető autó emberi beavatkozás nélkül, digitális technológiák segítségével képes közlekedni a közúti forgalomban. De milyen érzékszerveket használ?

A jelenlegi önvezető technológia még kísérleti fázisban van, már ami a teljes önvezetést jelenti, de a nagyobb gyártók mind rendelkeznek valamilyen tervvel: a BMW 2030-ra ígéri a teljesen önvezető autóit, a Toyota a 2020-as Tokiói Olimpián szeretné majd az első önálló lépéseit megtenni, míg a Honda 2025-re kíván olyan összetett saját rendszert, ami mellett a sofőr akár nyugodtan alhat is. Ezek mind szép elképzelések, ám az önvezető autók megjelenése a közutakon gyökeresen megváltoztatná a közlekedést, tisztázatlan jogi kérdéseket vetne fel a meghibásodásából eredő balesetek terén, és kérdéses, hogy az autóvezetők mennyire bíznának meg egy automatában, egyáltalán hajlandóak lennének-e lemondani a vezetés élményéről.  
Önvezető autó víziója az 1940-es évekből

Az önvezető autók egyik legnagyobb előnye - amit oly sokszor hangsúlyoznak - hogy életeket mentenek majd, hiszen a veszélyfaktorok között már nem lennének ott az emberi figyelmetlenségből, fáradtságból, reakcióidő hosszából eredő hibák, amik a balesetek 90% százalékáért felelősek. Ha ez a faktor valóban semmissé válna és kevesebb baleset következne be úgy, hogy mindenki, hangsúlyozom, mindenki önvezető autóban közlekedik, akkor például Amerikában 35 000 ember maradna életben évente. Megnyugtatóan hangzik. A gyártók még meg vannak győződve arról, hogy az emberek nagy része előszeretettel fogja használni a teljes vagy részben önvezető autókat, ha ezek biztonságosabbnak bizonyulnak, mint eddigi négykerekűik. Hiszen az volna a végső cél, hogy egyszer, egy távoli jövőben a baleset fogalma nélkül tudjunk közlekedni, mert az önvezető autók tökéletesen átlátják és megértik majd a körülöttük lévő világot, emberfeletti képességekkel lesznek felruházva. Erre a szebb világra még várni, kell de lássuk, hogy állunk eddig az érzékelők tekintetében.
A Tesla Autopilot rendszere tényleg hatékonyan kezeli a balesetveszélyes helyzeteket

Szenzorok, radarok, kamerák

A legtöbb autonóm jármű működése során kamerákat, radarokat és lézer szkennereket használ, bár létezik egy Izrael startup cég, ami a hőérzékelő, infravörös kamerákat teszteli, ezek akár 30-40 méteres távolságból képesek kiszúrni a gyalogosokat. A 360 fokos pásztázás tehát adott, de mindegyiknek van egy gyenge pontja, ugyanis a vezető nélküli autóknak különböző fény és időjárási körülmények között is biztosan kell működniük. A kamerák káprázatos napfényben működnek jól, sötétben csökken hatékonyságuk, a lézer szkennernek baja van az esővel, köddel, porral, mert a lézer visszaverődik a légkör részecskéiről, a radar hullámainak pedig a fém tárgyak zavarhatnak be.
Az új Audi A8 forgalmi dugó pilótájának elemei

Még azok az autonóm járművek, amik mind a három érzékelővel fel vannak vértezve, küzdenek a plakátokon, hirdetéseken megjelenő emberalakokkal. A Cognata fényképén ez jól látszik, ők egyébként önvezető járműveknek tartanak szimulációs képzéseket. Ha egy ember alakú valamit érzékel, de az nem ad le hőt, akkor biztosan nem lehet élőlény. Viszont, ha ad le hőt, és ember alakja is van, akkor az nagy valószínűséggel egy veszélyforrás, amely mellett óvatosabban kell elhaladni. Ezért lenne jó választás a nagy hatótávú, infravörös kamerák alkalmazása, amik a gépjárművekben egyre inkább előforduló számítástechnikai feldolgozó egységekkel és közlekedés specifikus műszaki megoldásokkal dolgoznának együtt.
Felismeri az embert, csak nem a valódit

Az észlelésnek azonban nem csak a közvetlen környezetre kell kiterjednie, hanem egy tágabb külvilágra is. A Google saját projektje például mikrofonokat is használ a rendőrségi sziréna észlelése végett, a Cadillac egy infravörös kamerát rögzített a kormányra, hogy az érzékelhesse a sofőr tudatállapotát, miközben alatta az autó félig autonóm üzemmódban halad. Az érzékelők megfelelő kombinációjának kialakítása és összehangolása tehát komoly kihívást jelent, hiszen a gyártóknak ugyan úgy szem előtt kell tartani a takarékosságot, használhatóságot, tartósságot a járművek megalkotása közben.
A hangra is érzékeny autonóm jármű

A tökéletesen biztonságos autonóm járművek eljöveteléig csak annyit tudunk tenni, hogy megbízunk bennük, hiszen egyszer eljön majd az az idő, amikor az önvezetésre képes autó jobban kezeli a veszélyhelyzeteket, mint mi magunk. Forrás: Wired