2017. október 05. | 06:21

A Mazda 1967-ben dobta piacra az első forgódugattyús erőforrással ellátott autóját, a Cosmo Sportot, így éppen 2017-ben ünnepli 50. születésnapját ez a különleges motor.

Annak ellenére, hogy ma már egyik gyártó sem használja ezt a meghajtást, a Mazda identitásának – és az autótörténelemnek – olyan fontos része ez a motor, hogy megérdemel egy külön cikket.

A forgódugattyús motor Wankel-motorként ismert a feltaláló, Felix Wankel után, aki az 1920-as években álmodta meg ezt a fajta erőforrást. A koncepció azonban csak a II. világháború után indult útjára, amikor a német NSU autógyár megkezdte az együttműködést Wankellel az ötvenes évkben. Amíg egy normál belső égésű motorban a henger alakú dugattyúk fel-le mozognak, a Wankel-motor egy olyan lekerekített háromszöget használ, mely az égéskamrában forog körbe. Az alapelv még mindig ugyanaz: szív, sűrít, gyújt, kipufog, ám a forgódugattyús megoldás abban tér el, hogy minden egyes fázis a kamra különböző részében megy végbe, ahogy a forgórészek körbejárnak.

A technológia előnyei világosan látszottak az ötvenes és hatvanas években: a forgómotorok sokkal könnyebbek és kisebbek a sztenderd társaiknál, plusz a vibráció is alacsonyabb mértékű, illetve maga a mechanizmus is összességében egyszerűbb. Ezenkívül megbízhatóbbak is voltak magas fordulatszámon, ezt bizonyította a Mazda 1991-ben, amikor megnyerte a Le Mans-i 24 órás viadalt a forgómotoros 787B típusú autóval. Ez a mai napig az egyetlen japán és az egyetlen forgómotoros versenyautó, mely diadalmaskodott a francia hosszútávú versenyen. Ám nem a Mazda volt az első a forgómotoros autók terén: az NSU 1964-ben dobta piacra a Spider sport autókat.

A Mazda azonban szorgalmasan dolgozott a színfalak mögött, és kifejlesztette a saját, két forgórészes motorját, melynek végeredménye a Cosmo Sport lett 1967-ben. A Mazda az összes többi gyártónál több forgómotoros autót hozott létre, és ez a motor a márka alapelemévé vált az elmúlt öt évtizedben.

A Cosmo Sportot soha nem árulták Egyesült Királyságban. Az első modell a szigetországban az RX3 volt, mely 1971-ben jelent meg: 104 lóerő, négysebességes váltó. Mivel a súlya csak 875 kg, az RX3 teljesítménye lenyűgöző a korához képest, a hangja párját ritkítja. Néhány teszt után megállapíthatóak azok a sajátosságok, melyek minden motor jellemzői voltak a hetvenes években: bőgve indul, majd felveszi azt a karakteres hangot, mely egyedi jellemzője ennek motornak. Az úton haladva a motor átveszi az irányítást a vezetési élmény terén. Rendkívül érzékeny és sokkal finomabban éri el a 7000-es fordulatszám határt, mint bármelyik négyhengeres versenytársa abban az időben.

Az RX3 kipufogója érdes és élettel teli, így aki ezt a coupét vezeti, számítson arra, hogy egész nap fülig ér a szája. Válts vissza, taposs a gázpedálra, és egy lángcsóva fog kijönni a kipufogócsőből. Érezni fogod, ahogy átjár ez a tűz, amikor fogod a váltót. Szervokormány híján sok érzés átjön a kormánykeréken, nehézkes gyorsan vezetni, mert lassú a tengely, a fékek messze elmaradnak a mai elvárásoktól, és a felfüggesztés is eléggé ugrálós.
Ezek közül azonban még mindig egyik sem számít, ha egy RX3-mat vezetünk: a kisméretű izomautó, a lenyűgöző motor és a klasszikus autók sármja mindenkit levesz a lábáról. Azt is bizonyítja, hogy a Mazda kiváló manuális váltós motorokat gyártott már a hetvenes években is.

A következő forgómotoros Mazda, amit kivesézünk kicsit, az RX7 a kilencvenes évekből. Az első generáció 1978-ban jelent meg, a harmadik verzió 1991-ben, és egészen 2002-ig gyártották ezt a típust. Szerintem az RX7 méltósággal öregszik, és ma is olyan elképesztően néz ki, mint a kilencvenes években. Az íves felépítés és az üveg az elegancia érzését keltik, a szpoilerek pedig az agresszió érzését segítik elő, amire egy ilyen teljesítményű autónak szüksége van. 276 lóerővel az RX7-es nem egy lajhár, a súlya 1200 kg, és körülbelül 5 másodperc alatt van százon. A motorhang nem olyan fülsiketítő mint az RX3-nál, az RX7-es hangja is magával ragadó, különösen a két turbófeltöltő sípoló hangja, amikor leveszed a lábadat a gázról.

Ezek a turbófeltöltők jelentik a megoldást a Wankel-motorok egyik problémájára: a nyomaték hiányára. A gépi meghajtás azt jelenti, hogy az RX7-es nyomatéka 357Nm, mely segíti a megfelelő teljesítmény leadását. Az alacsony vezetési pozíció, precíz váltó és gyors kormánymű miatt úgy érezheted, mintha egy valódi sportautóban ülnél. Könnyű vezetni, és kiválóan viselkedik az úton.

Az RX7-et az RX8 követte: 2003 és 2010 között volt elérhető a piacon. 2007-bes egy különleges kiadás jelent meg a Mazda forgómotor negyvenedik születésnapjára. Az RX8 tíz évvel később is modern érzést kelt. A két forgórészes motort továbbfejlesztették a kibocsátás és üzemanyag gazdálkodást javítva, a turbók viszont kikerültek a gépezetből, így a 228 lóerős RX8-as gyengébb mint az elődje. 211 Nm nyomatékkal a motorja is kevésbé rugalmas, így keményen kell nyomnod neki, hogy kihozd belőle a legjobbat. Ez azonban nem túl nagy kérés, mivel az RX8-as akár 9000-es fordulatra is képes, a manuális sebességváltó pedig könnyű és precíz, fantasztikus szórakozás. Az RX8 az eddigiek közül messze a legkifinomultabb autó, ám még mindig meg van az a karakteres forgódugattyús hangzása, vezetni pedig kiemelkedő élmény, még durva útviszonyok mellett is.

Az RX8-as modernebb az RX7-nél, és teljesen más világot képvisel, mint az RX3, ám így is érezhető a Mazda családi kapcsolat az autók között. A forgómotor megtartotta a kellemes karakterét az eltelt ötven év alatt, mindegyik autó nagyon tehetséges és öröm őket vezetni.

A Mazda jelenlegi kínálatában nem található forgómotoros autó, mivel a Wankel-motorok sokat esznek és nehéz megfeleltetni őket a kibocsátási szabályoknak is. Több olajat is fogyasztanak, és a forgórészek kevésbé megbízhatóak alacsonyabb fordulaton. Ám a motor még mindig él, mivel állandó sebességre tervezték, a Wankel-motor a hatótávolság meghosszabbításában is segíthet.

A Mazda elejtette, hogy egy ilyen technológiát alkalmazó autón dolgoznak, egy új hibrid sportautó mellett, mely forgómotort fog használni, nagy teljesítményen. Ennek előfutára az RX Vision volt 2015-ben. Alig várom, hogy kipróbálhassam őket.

Forrás:

Autoexpress