2023. december 07. | 08:09

Lukasz Krupski aggályait a vállalatnál lesöpörték az asztalról, ezért a sajtóban ad hangot a véleményének.

A Tesla egykori alkalmazottja, Lukasz Krupski még májusban szivárogtatott ki adatokat a Handelsblatt nevű német lapnak, amelyek között szerepeltek az autók fékezési és önvezető szoftverével kapcsolatos ügyfélpanaszok is. Elmondása szerint aggályait egykori munkaadójával is tudatta, ám a véleményét figyelmen kívül hagyták.

Krupski most a BBC-nek úgy fogalmazott, szerinte az önvezető autókban működő technológia nem elég biztonságos ahhoz, hogy a közlekedésben alkalmazzák. A szakember leginkább az Autopilot funkciót tartja veszélyesnek.

“Nem hiszem, hogy a hardver és a szoftver készen áll. Mindannyian veszélynek vagyunk kitéve, hiszen lényegében a közutakon kísérletezünk” – fogalmazott Krupski.

Krupski azt is elmondta, talált arra utaló bizonyítékokat, hogy a Tesla nem tartotta be a biztonságos üzemeltetésre vonatkozó követelményeket. Hozzátette, még a vállalat alkalmazottai is beszéltek neki arról, hogy az autók a tesztek során véletlenszerűen fékeztek le nem létező akadályok miatt.

A Tesla saját adatai szerint 2022 végéig az Egyesült Államokban minden 5 millió megtett kilométerre jutott egy olyan baleset, amelyben a légzsák működésbe lépett, és amely az Autopilot használata közben történt. A cég állítása alapján ez az arány azonban jóval rosszabb azoknál, akik nem használják a funkciót, az ő esetükben ugyanis átlagosan 2,4 millió kilométerenként történik baleset.

Ennek ellenére érdemes megjegyezni, hogy az amerikai igazságügyi minisztérium már január óta vizsgálja a Teslát a vezetéstámogató funkciókkal kapcsolatos állításai miatt.

Krupski szerint azok az információk, amikre az elmúlt hat hónapban derült fény „félelmetesek”, ő maga is alig tud aludni éjszakánként.

A Tesla egykori alkalmazottja 2019 márciusában tagja volt annak a csapatnak, amely Norvégiában készítette elő az autókat a megrendelők számára, akik egy Oslóban található kiállítóközpontban tervezték átvenni rendelésüket.

Az egyik munkatárs babrált valamit a töltőberendezéssel, emiatt a helyszínen tűz ütött ki. Krupski azonnal reagált a vészhelyzetre, kirántotta a töltőt egy Model 3 alól, majd pusztakézzel kihúzta a megolvadt kábeleket. A hősies cselekedetet végrehajtó férfi súlyos égési sérüléseket szenvedett.

Krupski önfeláldozó akciójának híre Elon Musk fülébe is eljutott, a Tesla vezérigazgatója egy személyes emailben gratulált munkatársának. A bajok akkor kezdődtek, amikor hősünk válaszolt a nagyfőnök levelére, melyben kitért arra, hogy a vállalat norvégiai bázisán nem igazán veszik komolyan a biztonsági előírásokat. Krupski kiemelte, hogy nem volt tűzoltókészülék a közelben, az eset színhelyén pedig kartondobozok, és egyéb gyúlékony tárgyak hevertek.

A korábban hősként ünnepelt férfit 2022-ben kirúgták. Ettől annyira dühös lett, hogy az általa aggályosnak vélt biztonsági problémákról képeket is készített, majd bizalmas belső adatokat és információkat szivárogtatott a fent említett napilapnak. Nyilvánosságra kerültek a Tesla Autopilot rendszerével kapcsolatos hiányosságok, valamint a Cybertruck modell körül kialakult problémák, emellett a sajtó a személyzetről szóló adatokhoz is hozzájutott.

Az esetnek természetesen jogi következményei is vannak. Az Egyesült Államok Autópálya Közlekedésbiztonsági Nemzeti Hivatala (NHTSA) többször is meghallgatta Krupskit az Autopilot ügyében, a Tesla ügyvédjei pedig a károsult dolgozók igazát próbálják érvényre juttatni. A Tesla európai főhadiszállása Hollandiában található, az országos Adatvédelmi Hatóság a Krupski által elkövetett szabálysértés súlyosságát vizsgálja.

Depositphotos