Zajlik az élet hazánk legnagyobb cégénél, most új bizniszbe vág bele az olajipari óriás.
Alig pár napja írtunk róla, milyen átalakulások történnek tavaszig a Mol kutak egy részén, most újabb hír érkezett az olajipari vállalat háza tájáról. Nem, nem egy újabb többmilliárdos jutalomcsomagot oszt szét magának a vezetőség.
Ezúttal a hidrogénbizniszbe vág bele a részvénytársaság, méghozzá a MÁV, a Volánbusz és a Waberer’s hármasával közösen. A négy cég közötti stratégiai megállapodásból derült ki, hogy hidrogénmobilitási fejlesztés kerül terítékre a Mol jövőbeli, üzemanyagipari fejlesztéseinek repertoárjából.
A Mol Magyarország ügyvezetője, Bacsa György szerint elérkezett az idő a hidrogént érintő üzemanyag-beruházásokra. Az Indexnek adott nyilatkozatában leszögezte:
„A hidrogén már minden területen megtalálható, eddig lehetséges fejlesztésekről beszéltünk, de most eljött az ideje, hogy konkrét koncepciókat alakítsunk ki, és pénzeket csoportosítsunk át a szektorba.”
A hidrogén hatalmas potenciált rejt magában, hisz könnyen, ráadásul nagyrészt zöld forrásból előállítható, továbbá szinte mindenhol megtalálható. Ezen felül temérdek ipari folyamat mellékterméke is, így hasznosítása kulcskérdés a környezetvédelemben.
Persze akadnak „nem annyira” karbonsemleges megoldások is. A színtelen és szagtalan energiahordozó előállítása három módon lehetséges:
- Szürkehidrogén: metánból vagy más magasabb rendű szénhidrogénből.
- Kékhidrogén: fosszilis alapú, földgáz és vízgőz felhasználásával állítják elő, a közben keletkező szén-dioxidot felhasználják vagy akár visszasajtolják a földbe.
- Zöldhidrogén: ez a legtisztább forma, megújulóenergia-termeléssel, elektrolízissel előállított vegyület, amely során használt elektromos áram hatására egy elektrokémiai folyamat zajlik le, ebben a víz szétválik oxigénre és hidrogénre.
A négy vállalat összefogásának egyértelmű célja, hogy a szárazföldi áruszállítás – vagyis a nehéz járművek – környezetbarát mozgatása kompromisszumok nélkül váljon lehetővé. Míg az elektromobilitás jó a kisebb távolságokra, illetve a könnyebb gépjárművekhez, kamionok és vonatok esetében már nem eléggé életszerű.
A technológia gyors elterjedésének egyik gátja az előállító üzemek és a szállítási lehetőségek hiánya, amely az árakban is meglátszik. Már a hidrogén előállítási módjai között is elképzelhető a négyszeres (zöld – szürke) szorzó, a földgázhoz képest még nagyobb számokról beszélhetünk.
A Mol egyébként egy kétéves beruházás keretein belül már építi tíz megawattos elektrolizáló egységét százhalombattai telephelyén, amely Kelet-Közép-Európa legnagyobbikának ígérkezik. A beruházás értéke 22 millió euró, és pár hónapon belül üzemkész lesz, ezt követően éves szinten 1600 tonna karbonsemleges (zöld)hidrogén készülhet itt.