Ha egy multimédiára szakosodott tuningcég belefog egy demóautó építésébe, vajon milyen alapot fog választani a hatás elérése érdekében? A válasz egy BMW!
Társszerző: Bolgár Krisztián
Ha olvastad a hazai használtautó piacon lévő legszebb 8-as BMW-ről készült Alapjárat-tesztet, akkor nyilván téged is magával ragadott már az óriási cápa kisugárzása, illetve műszaki felszereltsége. Az autó egy szeletke járműipari történelem, amit már a BMW akkor is tudott, mikor gyártósorra tette a 8-as szériát. Éppen a múltbéli sikerekre építve igyekszik megvalósítani a 8-as széria dinasztiáját a BMW, amelynek új szereplői a 2018-tól elérhető új G14/G15 modellkódot kapó GT autók lesznek. A második generációs 8-as széria 4.4 literes ikerturbós V8-cal lesz elérhető az első gyártási fázisban, de az ikerturbós sorhatos és persze a védjegyül szolgáló legnagyobb V12-es erőforrással is várható lesz az új 8-as GT kupé. A trónörökös megjelenésével várhatóan az előd E31-es kultusza is fel fog lendülni (még jobban), amit a Clarion ügyesen ki is használt. Íme, az amerikai multimédia és hifi specialista cég legfrissebb demóautója.A BMW valamint a GT-kategória közös gyermeke
Mint ahogyan azt Márkék beszámolója is részletezte, az E31-es BMW a müncheni gyártó egyik legkomolyabb kalibere, ha nem a legkomolyabb. Hatalmas kultusz övezi az 1989 és 1999 között gyártott E31-es szériát, amely a BMW valóra váltott titkos fegyvere volt. A már CAD gyártástechnológiával készült és szélcsatornában tesztelt forma a Ferrari méltó vetélytársának gondolta a BMW túraautó kategóriában.Az elsőként V12-vel, majd később V8-cal gyártott 8-as szériák közül egyértelműen a V12-vel volt csak esélye a térhódításra. Jól tükrözi ezt az a tény is, hogy a V8-as kivitelből csupán 7 803 darab készült, míg V12-ből 22 800. Az óriási, több mint 4 méteres kupé eredeti ~ 18 millió forintos vételára újonnan egy olcsóbb Ferrarinak bizonyult, hasonló, sőt sok szempontból fejlettebb műszaki megoldásokkal, mint például a vele egykorú 348-as TB és TS Ferrari modellek. A szokásos kezdeti árzuhanás mára már bőven túl van a stagnáló szakaszon és elindult felfelé, idővel pedig az eredeti 18 millió forintos eredeti vételáron is túl lesz. Jelenleg 3 és 5 millió forint között lehet elérni kevésbé szép, illetve patika állapotú 850i-ket. A bemutatott 8-as például 4,5 millióért már a tiéd is lehet (gondold át, hiszen 10 év múlva már több mint a dupláját fogja érni).
Egy kultikus BMW mindig telitalálat
Legyen szó bármiről. Akár magáncélra, akár a gyűjtők szempontjából, sőt még reklámból is. Hiszen gondolj bele, egy youngtimer, ikonikus és persze óriási BMW az egyik legstílusosabb reklámfelület, ami csak úgy vonzza a szempárokat, mintha egy lenge öltözetű hölgyemény lenne. A különbség csupán az, hogy a szakmai közönség is elismeri az előbbit. A Clarion USA éppen ezért voksolt immáron már másodjára egy koros, de teljes stílusérzékkel ellátott BMW típus mellett.„Mindig is egy BMW-fanatikus voltam, aki imádja a kevésbé elhíresült, ritkább modelleket is, mint például az E31-et. Az első Clarion demóautó projektünk alapja többek között ezért egy 1974-es BMW 2002 volt, ami a legendás Barett Jackson aukción kelt el, majd érkezett az utódja, egy Honda NSX”- ecseteli Allen Gharapetian, a Clarion demóautó építésekért felelős vezetője.A legendás középmotoros japán megépítése, majd értékesítése után a hifi cégnek új potenciális alap után kellett néznie. Kapóra jött számukra az eBay nyújtotta lehetőség és a szabad böngészés bőséges zavara. Rá is találtak egy floridai E31-re, amely szerény mérfölddel és teljesen rozsdamentes kasznival (hála Florida autóbarát időjárásának) vonzotta a jövőbeli E31 tulajdonosok kattintásait. Az autó ugyan nem volt az a klasszikus zsákbamacska, a Clarion építőcsapata nem volt vidám, amikor élőben mást nyújtott a látvány, mint a képeken. A kiült, szakadt beltéren kívül még a napszítta fényezés, valamint a futómű állapota sem volt a legjobb, de a karosszéria makulátlan volt, ami megnyugtatta a srácokat, és tökéletesen duruzsolt az 5 literes V12-es. El is indult a kissé viseltes 850i a kilenc hónapos átalakulás útján, aminek végeredmény egy kiállítói minőségű, csavarokig felújított ikonikus demóautó lett.
Mindenből csak a korhű megoldást a 850i számára
Allen és az egész csapat tisztában volt azzal, hogy egy darabka BMW történelmet nem érdemes úgy átalakítani, hogy utólagos alkatrészeket használnak fel hozzá, persze a multimédiás részleget leszámítva. Éppen ezért a frissen szervizelt V12-es a ritka, de gyári Getrag hatsebességes manuális váltót, átírt ECU-t a hatsebességes számára, illetve olyan apró újításokat kapott, mint a K&N légszűrő, Bosch gyertyakészlet és persze a kihagyhatatlan chiptuning. Az egyedi kipufogórendszer H-profilú, duplavéges kialakítással adja át a motorban lejátszódó hangfájlok távozását. A futómű is kapott némi sportosítást, persze ésszerű keretek között. Eibach Pro ültetőrugó készlet, Bilstein gátlók illetve az E39 M5-ről ismerős 37M felnikészlet került be- valamint felszerelésre, utóbbi 18x8.5” és 18x9.5” méretekben. A teljesen OEM-külső mellé custom beltér dukált. A Clarion a Westminster Upholstery kárpitos céget bízta meg az ülések, illetve lényegében minden beltér elem újrahúzásával és rendbeszedésével.Ezután érkezhetett a lényeg, mégpedig a Clarion dupladines NX807-es kijelzőjével, a 10”-os Z52W hangszórókkal, a Z7 „csipogókkal”, az FDS rendszerkiépítéssel, Z3-as vezérléssel és Odyssey akkumulátorokkal felvértezve. A Clarion ismét bizonyított, hogy csapatának van érzéke az oldschool formák, modern tartalommal való kivitelezésében, arról nem is beszélve, hogy a teljesen felújított E31 mellé érkezni fog egy másik ikonikus BMW-modell, de erről majd később. Vajon melyik modellt fogja választani a cég? Forrás: Pasmag