A Fiat alsó-középkategóriás modellje először Aegea néven mutatkozott be 2015-ben az Isztambuli Autószalonon. A Törökországban gyártott autót a keleti piacokra szánták leginkább, hiszen egy olcsón elkészíthető és kis pénzből fenntartható kocsit szerettek volna piacra dobni. Mivel egy egész modellcsalád épült erre a típusra megvétózták az Aegea elnevezést és visszatértek a jól csengő, sokak számára ismerős és szeretett Tipo névhez. Az ős Tipók 1988-1995 között készültek, a szögletes, egyszerű mégis nagyszerű kisautó 1989-ben el is vitte az Év Autója díjat. Az új Fiat Tipót rokoni szálak fűzik a Fiat Doblóhoz, de leginkább a Linea utódjának nevezném. Eleinte csak lépcsőshátú változatban volt elérhető, ám szerencsénkre megjelent az ötajtós és a kombi kivitel is, utóbbi az, ami szerintünk a leginkább passzol a Punto alapra épült jövevényhez.

Az ős Fiat Tipo 1989-ben az Év Autója díjat is bezsebelte

Az ős Fiat Tipo 1989-ben az Év Autója díjat is bezsebelte

 

Karakteres olasz dizájn

Azt már tudjuk, hogy az olaszok dizájn és megjelenés terén nemigen tudnak mellé lőni, bár a Fiatnál találkozhattunk már baklövéssel, lásd Multipla. Itt viszont összességében egy vonzó formát láthatsz, van benne némi szigor, némi kedvesség, egy Renault Fluence-t vagy Kia Cee'det is simán kenterbe verő alkotás. A kombi változat majdnem 4,6 méter hosszú, 80%-ban nagyszilárdságú acélból készült, oldalvonala és a motorháztető is finom ívekkel van bolondítva, amik a tetőn folytatódva teszik teljessé az összhatást. A LED-es helyzetjelző egy modern autóból nem hiányozhat, sokat lendít az autó megítélésén, no meg a hűtőrács, az az, ami kifejezetten egyedivé varázsolja a családi kombi orrát.

Fiat Tipo: Egyedi a hűtőrács, a LED csík viszont csak az Easy és a Lounge kivitelnél alap

Nagynak tűnik, ráadásul tényleg az, de a szegmensben nem ő áll a dobogó tetején e téren. A hátsó lámpatestekben véltünk felfedezni Opel Astrás, Kiás beütéseket, eldönteni végül nem tudtuk, mely gyártóra is hajaz, de abban megegyeztünk, hogy kívánatosra sikerült a hátsó fertály is.

A puttony jól áll a Fiat Tiponak, a hátsó lámpák több konkurensre is hajaznak

Arany középút a Tipo belsejében

Első ránézésre a Tipo kabinjában kielégítő az anyagok minősége, bár kissé egyhangú és komor. A króm lécek és elemek finom fűszerezése teszi valamelyest izgalmassá, ráadásul az a jó benne, hogy nincs túlgondolva, egyáltalán nem csicsás. A gazdaságosság természetes érződik, a műszerfal üres felületein használt, barázdákkal tűzdelt, bőr hatású fekete műanyag az autó minden ajtaján, küszöbén, koptatóján jelen van.

Jól áll neki a távolság, de ebben a szegmensben azért kielégítő a minősége

A digitális klíma és a tablet kezelése közben nem az olcsóság dominál, a 7 colos tablet matt kijelzője praktikus, sem az ujjlenyomat, sem a napfény csillanása nem jelenik meg rajta és ráadásul egészen reszponzív. Személy szerint a navigáció grafikája győzött meg leginkább, a TomTom remek munkát végzett, a 100 ezer forintos felárat simán megéri. Pozitívum még, hogy az autóban a Start&Stop funkciót nem kell mindig kikapcsolni, megjegyzi az utolsó állást leállításkor is.

Fiat Tipo: A műszerfal lelke sokat dob a belsőn, jól kezelhető és valóban okos

Alapvetően azért lehet szeretni a Fiat Tipót, mert nagy helykínálatot biztosít viszonylag kis pénzért, már ha nem a csúcsdízellel szerelt, fullos változathoz ragaszkodunk. Az első üléseket és a kormányt is remekül személyre lehet szabni, kényelmes üléseket rakott alánk a Fiat, amik a kárpitozás terén is rendben vannak. Hátul két személy részére lábtérben, fej- és válltérben is kielégítő a hely, de öten, hosszú távon már nem a biztos, hogy kényelmes lenne az utazás.

Fiat Tipo: Kényelmes ülések, elnagyolt kormánykerék

A kormánykerék vastagsága lapát kezeimnek ideális volt, sokan panaszkodtak rá, hogy túl nagy, de a bőr érintése azért kárpótolhatta őket. A váltókar szintén fickósra sikerült, bumszli, de a váltásérzet kellemes, semmi megerőltetést nem igényel, szinte magától ugrik be a fokozatokba, csak a kezdő löketet kell neki megadni. A Lounge kivitelben található City mód is, amely egy plusz könnyítési fokozattal vértezi fel kormánykerekünket, sok értelmét nem láttam, hiszen a City nélkül is el lehet vezetni kisujjal az új Tipót. A tolatókamera, ülésfűtés, automata ablaktörlő és a hat hangszórós audió rendszer szintén pozitívumként említhető, ezek az extrák könnyebé teszik a mindennapi vezetést, ráadásul viszonylag olcsón lehet kérni őket az új Tipóhoz.  

A Fiat Tipoban a hátsó sor helykínálatára nem lehet panasz

Tárolórekeszekben nincs hiány, az autó lelke, a csomagtartó is nagyon jól variálható, a 2,6 méteres tengelytávnak hála 1,8 méteres síkpadlót is képes biztosítani. Duplapadlós és alaphelyzetben 550 litert kínál, a roló pedig 3 állásban képes lefedni a jól pakolható puttonyt.

Remekül variálható a tágas csomagtér

Energikus Multijet

Az 120 lóerős, 1,6 literes Multijet motor az autó egyik legpozitívabb része. A 320 Nm egy hasonló családi kombihoz bőven elegendő, akár hatodikban is elkezdhetsz kigyorsítani, nem okoz neki megerőltetést, a kigyorsítások azok, amik kárpótolnak a futómű hiányosságaival szemben.

Fiat Tipo: Csendes a Multijet, de ha kell, nyomatékból megindul rendesen

A legerősebb dízelmotorral csak nehezen lehet 7 liter feletti fogyasztást elérni, tartalékosan simán lehet 6 liter alá is kerülni. Az Euro 6-os motor a hatos váltónak hála alig forog, dízelhez képest csendes, a szélzaj az, ami zavaró lehet. Autópályán, 130 km/h-nál 2200 fordulat/percet produkál, így akár a 150-160-es tempó is bőven megengedhető vele - persze mindez csak elméletben, szigorúan csak elméletben.

A dízelmotorral túl drága lehet a Tipo, az alap benzines jobban passzol hozzá

Nagyapósan mozog a Tipo Kombi

Az 1359 kilogrammos átlagos tömeggel rendelkező Tipo kombi kanyarban nem túl magabiztos, a bódé imbolyog, nagy az oldaldőlés és az úthibákat is viszonylag hangos huppanással jelzi. Futás terén találhatunk jobbat is a konkurensek közül, az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futóművet nem lehet kiemelkedőnek nevezni.

Fiat Tipo: A konkurensek futás terén előrébb járnak

 A futómű terén is az egyszerűség és az olcsóság lengett a mérnökök szeme előtt, de a vásárlók többségét a menetdinamika fogja a legkevésbé érdekelni, legyen benne hely és kész. Negatívum, hogy a kompakt Fiat csúnyán alulmaradt az NCAP töréstesztjein konkurenseivel szemben, a 82%-os felnőtt utasvédelem és a 60%-os gyermekvédelem terén elért eredmények kedvét szeghetik azoknak, akiknek fontos a biztonság. 

Fiat Tipo: A csomagtérajtón a kilátás korlátozott, kicsire sikerült hátsó ablak

Összegezve

A Fiat Tipót a formavilága és megjelenése miatt lehet szeretni leginkább, na meg a nyomatékos dízelmotor miatt, amivel azonban borsosabb az ára: a legnagyobb dízellel 5,5 milliótól indul, a Lounge kivitel pedig könnyen elérheti a 6 milliós vételárat is. A tesztelt 1,6 Multijet 16V Lounge ára 6,39 millió forintot kóstál, de a benzines alapmotorral már 4 millió forintért hozzá lehet jutni, így egy tágas, klímával szerelt családi kombit kaphatunk. Aki tudja, hogy hosszabb utakra, vagy céges nyüstölésre fogja használni, annak megéri a dízelmotoros Tipo, hiszen a hatsebességes váltóval rendkívül gazdaságos, hosszabb távra is kényelmes. A látvány és a Multijet meggyőzött minket, de a kezelőfelületek és a menetdinamika terén van még hova fejlődnie, ám az alapmodell ennyi pénzért simán megéri az árát.

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet 16V

  • Lökettérfogat: 1598 cm3 
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 120 LE 3750/perc
  • Max. forgatónyomaték: 320 Nm 1750/perc
  • Hossz./szél.: 4571/1792 mm
  • Tengelytáv: 2636 mm
  • Saját tömeg/ Össztömeg: 1270 kg / 1770 kg
  • Városi fogyasztás: 4,0 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 3,0 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 3,4 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 110 g/km
  • Végsebesség: 199 km/h
  • 0-100: 9,7 s