A formás felfújt: Fiat Tipo Kombi – Teszt

Közzétéve:
2017-08-04, 10:27

Az új Fiat Tipo tágas és sok fronton képes kiszolgálni, ha a pénztárcád is engedi. De vajon képes lesz-e méltó módon tovább vinni az ős-Tipo hagyatékát?

Az autót az FCA Group biztosította – https://www.fiat.hu

A Fiat alsó-középkategóriás modellje először Aegea néven mutatkozott be 2015-ben, az Isztambuli Autószalonon. A Törökországban gyártott autót a keleti piacokra szánták leginkább, egy olcsón elkészíthető és kis pénzből fenntartható kocsit szerettek volna piacra dobni. Mivel egy egész modellcsalád épült erre a típus/ra, így biztosra akart menni a gyártó, ezért vétózták meg az Aegea elnevezést és visszatértek a jól csengő, sokak számára ismerős és szeretett Tipo névhez.

Az ős Tipók 1988-1995 között gurultak ki a gyárakból, a szögletes, egyszerű mégis nagyszerű kisautó 1989-ben elvitte az Év Autója díjat. Az új Fiat Tipót rokoni szálak fűzik a Fiat Doblóhoz, de leginkább a Linea utódjának nevezném. Eleinte csak lépcsőshátú változatban volt elérhető, ám szerencsénkre megjelent az ötajtós és a kombi kivitel is, utóbbi az, ami szerintünk a leginkább passzol a felfújt, Punto alapra épült jövevényhez.

Az ős Fiat Tipo 1989-ben az Év Autója díjat is bezsebelte

Az ős Fiat Tipo 1989-ben az Év Autója díjat is bezsebelte

 

Karakteres olasz dizájn

Azt már tudjuk, hogy az olaszok dizájn és megjelenés terén nemigen tudnak mellé lőni, bár a Fiatnál találkozhattunk már baklövéssel, lásd Multipla. Itt viszont összességében egy vonzó formát láthatsz, van benne némi szigor, némi kedvesség, egy Renault Fluence-t és egy Kia Cee'det is simán kenterbe verő alkotás. A kombi változat majdnem 4,6 méter hosszú, 80%-ban nagyszilárdságú acélból készült, oldalvonala és a motorháztető is finom ívekkel van bolondítva, amik a tetőn folytatódva teszik teljessé az összhatást. A LED-es helyzetjelző egy modern autóból nem hiányozhat, sokat lendít az autó megítélésén, no meg a hűtőrács, az az, ami kifejezetten egyedivé varázsolja a családi kombi orrát.

Fiat Tipo: Egyedi a hűtőrács, a LED csík viszont csak az Easy és a Lounge kivitelnél alap

Egyedi a hűtőrács, a Tipóban a LED csík viszont csak az Easy és a Lounge kivitelnél alap

 

Mokány kiállása van, elsőre nagynak is tűnik, ráadásul tényleg az, de a szegmensben nem ő áll a dobogó tetején e téren. A hátsó lámpatestekben véltünk felfedezni Opel Astrás, Kiás beütéseket, eldönteni végül nem tudtuk, mely gyártóra is hajaz, de abban megegyeztünk, hogy kívánatosra sikerült a hátsó fertály is.

A puttony jól áll a Fiat Tiponak, a hátsó lámpák több konkurensre is hajaznak

A puttony jól áll az új Tipónak, a hátsó lámpák több konkurensre is hajaznak

 

Arany középút a Tipo belsejében

Első ránézésre a Tipo kabinjában kielégítő az anyagok minősége, bár kissé egyhangú, a fekete nagyon is dominál idebent. A króm lécek és elemek finom fűszerezése teszi valamelyest izgalmassá, ráadásul az a jó benne, hogy nincs túlgondolva, egyáltalán nem csicsás, ízlésesnek mondható vonalakkal, formákkal szembesülünk idebent. A gazdaságosság természetes érződik, a műszerfal üres felületein használt, barázdákkal tűzdelt, bőr hatású fekete műanyag az autó minden ajtaján, küszöbén, koptatóján jelen van. Egy extráktól hemzsegő családi kombitól, ami 6 millió forint felett mozog azért többet várnánk. Az AUX és USB bemenetek elhelyezésén nem agyaltak sokat, kicsit kisteherautós megoldás a jellegtelen elhelyezés.

Jól áll neki a távolság, de ebben a szegmensben azért kielégítő a minősége

A beltér elég komor, de ebben a szegmensben azért kielégítő a minősége

 

A digitális klíma és a tablet kezelése közben viszont nem az olcsóság dominál. A 7 colos tablet matt kijelzője praktikus, sem az ujjlenyomat, sem a napfény csillanása nem jelenik meg rajta, reszponzív. Személy szerint a navigáció grafikája győzött meg leginkább, a TomTom remek munkát végzett, a 100 ezer forintos felárat simán megéri. Pozitívum még, hogy az autóban a Start&Stop funkciót nem kell mindig kikapcsolni, megjegyzi az utolsó állást leállításkor is.

Fiat Tipo: A műszerfal lelke sokat dob a belsőn, jól kezelhető és valóban okos

A műszerfal lelke sokat dob a belsőn, könnyen kezelhető és valóban okos

 

Alapvetően azért lehet szeretni a Fiat Tipót, mert nagy helykínálatot biztosít viszonylag kis pénzért, már, ha nem a csúcsdízellel szerelt, fullos változathoz ragaszkodunk. Az első üléseket és a kormányt is remekül személyre lehet szabni, kényelmes üléseket rakott alánk a Fiat, amik a kárpitozás terén is rendben vannak. Hátul két személy részére lábtérben, fej- és válltérben is kielégítő a hely, de öten, hosszú távon már nem a biztos, hogy kényelmes lenne az utazás.

Fiat Tipo: Kényelmes ülések, elnagyolt kormánykerék

Kényelmes ülések, elnagyolt kormánykerék a Fiat Tipóban

 

A kormánykerék a lapát kezeimnek ideális volt, sokan panaszkodtak rá, hogy túl nagy, de a bőr érintése azért kárpótolhatta őket. A váltókar szintén fickósra sikerült, bumszli, de a váltásérzet kellemes, semmi megerőltetést nem igényel, szinte magától ugrik be a fokozatokba, csak a kezdő löketet kell neki megadni. A Lounge kivitelben található City mód is, amely egy plusz könnyítési fokozattal vértezi fel kormánykerekünket, sok értelmét nem láttam, hiszen a City nélkül is el lehet vezetni kisujjal az új Tipót. A tolatókamera, ülésfűtés, automata ablaktörlő és a hat hangszórós audió rendszer szintén pozitívumként említhető, ezek az extrák könnyebé teszik a mindennapi vezetést, ráadásul viszonylag olcsón lehet kérni őket az új Tipóhoz.  

A Fiat Tipoban a hátsó sor helykínálatára nem lehet panasz

A hátsó sor helykínálatára nem lehet panasz, az új Tipo ezen téren rendben van

 

Tárolórekeszekben nincs hiány, az autó lelke, a csomagtartó is nagyon jól variálható, a 2,6 méteres tengelytávnak hála, 1,8 méteres síkpadlót is képes biztosítani. Dupla padlós és alaphelyzetben 550 litert kínál, a roló pedig 3 állásban képes lefedni a jól pakolható puttonyt.

Remekül variálható a tágas csomagtér

Remekül variálható a tágas csomagtér

 

Energikus Multijet

Az 120 lóerős, 1,6 literes Multijet motor az autó egyik legpozitívabb része. A 320 Nm egy hasonló családi kombitól szép számnak mondható, akár hatodikban is elkezdhetsz kigyorsítani, nem okoz neki megerőltetést, a kigyorsítások azok, amik kárpótolnak a futómű hiányosságaival szemben.

Fiat Tipo: Csendes a Multijet, de ha kell, nyomatékból megindul rendesen

Csendes a Multijet, de ha kell, nyomatékból megindul rendesen

 

A legerősebb dízelmotorral csak nehezen lehet 7 liter feletti fogyasztást elérni, tartalékosan simán lehet 6 liter alá is kerülni. Az Euro 6-os motor a hatos váltónak hála alig forog, dízelhez képest csendes, a szélzaj az, ami zavaró lehet. Autópályán, 130 km/h-nál 2200 fordulat/percet produkál, így akár a 150-160-es tempó is bőven megengedhető vele. Persze mindez csak elméletben, szigorúan csak elméletben.

A dízelmotorral túl drága lehet a Tipo, az alap benzines jobban passzol hozzá

A dízelmotorral túl drága lehet a Tipo, az alap benzines jobban passzol hozzá

 

Nagyapósan mozog a Tipo Kombi

Az 1359 kilogrammos átlagos tömeggel rendelkező Tipo kombi kanyarban nem túl magabiztos, a bódé imbolyog, nagy az oldaldőlés és az úthibákat is viszonylag hangos huppanással jelzi. Futás terén találhatunk jobbat is a konkurensek közül, az elől MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futóművet nem lehet kiemelkedőnek nevezni.

Fiat Tipo: A konkurensek futás terén előrébb járnak

A konkurensek futás terén előrébb járnak

 

A kasztni merev, városban, foltozott magyar utakon hangos, viszont országúton kisimul és kényelmes, csendes utazást biztosít. A futómű terén is az egyszerűség és az olcsóság lengett a mérnökök szeme előtt, de a vásárlók többségét a menetdinamika fogja a legkevésbé érdekelni, legyen benne hely és kész. Negatívum, hogy a kompakt Fiat csúnyán alulmaradt az NCAP töréstesztjein konkurenseivel szemben, a 82%-os felnőtt utasvédelem és a 60%-os gyermekvédelem terén elért eredmények kedvét szeghetik azoknak, akiknek fontos a biztonság. 

Fiat Tipo: A csomagtérajtón a kilátás korlátozott, kicsire sikerült hátsó ablak

A csomagtér ablakon a kilátás korlátozott, összességében jól ki lehet látni az új Tipóból

 

Összegezve

A Fiat Tipót a formavilága és megjelenése miatt lehet szeretni leginkább, na meg a nyomatékos dízelmotor miatt, amivel már borsosabb az ára: a legnagyobb dízellel 5,5 milliótól indul, a Lounge kivitel pedig könnyen elérheti a 6 milliós vételárat is. Tesztautónk, az 1,6 Multijet 16V Lounge ára 6,39 millió forintot kóstál, de a benzines alapmotorral már 4 millió forintért hozzá lehet jutni, így egy tágas, klímával szerelt családi kombit kaphatunk. Aki tudja, hogy hosszabb utakra, vagy céges nyüstölésre fogja használni, annak megéri a dízelmotoros Tipo, hiszen a hatsebességes váltóval rendkívül gazdaságos, hosszabb távra is kényelmes. A látvány és a Multijet meggyőzött minket, de a kezelőfelületek és a menetdinamika terén van még hova fejlődnie, ám az alapmodell ennyi pénzért simán megéri az árát.

Fiat Tipo: Tágas, kényelmes és kedvező az ára, ha nincs telepakolva extrákkal és a legnagyobb dízel motorral

Tágas, kényelmes és kedvező az ára, ha nincs megpakolva extrákkal és a legnagyobb dízelmotorral

 

Fiat Tipo Kombi - 1.6 Multijet 16V

  • Lökettérfogat: 1598 cm3 
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 120 LE 3750/perc
  • Max. forgatónyomaték: 320 Nm 1750/perc
  • Hossz./szél.: 4571/1792 mm
  • Tengelytáv: 2636 mm
  • Saját tömeg/ Össztömeg: 1270 kg / 1770 kg
  • Városi fogyasztás: 4,0 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 3,0 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 3,4 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 110 g/km
  • Végsebesség: 199 km/h
  • 0-100: 9,7 s

A tesztet készítette:

  • Aranyossy Medárd
  • Erős Márk

 

További autós hírek

A szemből érkező mentő elé kanyarodott az audi sofőrje, ezzel majdnem balesetet okozva. Vannak szituációk, amikor nehéz megítélni, hogy melyik irányból jön a...

Megsérült egy idős asszony a 150-es buszon Budapesten, miután a részeg sofőr minden ok nélkül vészfékezett az egyik megállóban – állítja a Ripost. A...

A TV2 is foglalkozott a ma esti Tényekben azzal az audissal, aki még szeptemberben hajtott be szabálytalanul a Dunakeszi-Alagi major körforgalomba, majd feltartotta...

2012 november 1-től lett kötelező az új autók esetében a gyári nappali menetfény. Sajnos ez a legtöbb típusnál CSAK ELÖL VILÁGÍT motorindítást követően...

Terjed a neten egy sztori, amit most már mi is megosztanánk, bár elég furcsa… Ám ha igaz, akkor imádjuk :)))) A történetet a...

Kapcsolódó írások

30 éves a Fiat Tipo modellcsalád
2018. január 30.
Az alsó-középkategóriás Fiat Tipo 1988. január 26-án mutatkozott be a nagyközönség előtt. Egy autó, melyben az olasz design a funkcionalitással párosul a mai napig.
Lamborghini 350GT
2019. szeptember 15.
Léteznek olyan erőforrások, amiket közel 40 évig használtak különböző modelljeikben a gyártók. Lássuk a második adag strapabíró konstrukciót!
 S500 Coupé
2018. október 26.
Két éve már, hogy az Alapjárat létrejött, azóta már több mint 100 videó került fel YouTube csatornánkra. Ezek közül válogattam ki Neked a személyes kedvenceimet!
2018. november 30.
A BMW M-sportrészlege az E92 M3-mal búcsúztatta a szívó V8-as motort. A 2013-ig gyártott negyedik szériából nehezen, de lehet még találni megkímélt példányokat, viszont készülj fel, hogy ez az autó nem elégszik meg azzal, ha csak tankolod, hiszen sokkal több törődést igényel, ami a videóból is kiderül!