2018. június 15. | 15:32

A Mercedes-Benz CLS harmadik generációja sallangmentesen viszi tovább a négyajtós kupé-örökséget. Elegancia és komfort árad minden porcikájából, de képes egy gombnyomásra vérmes luxuskupévá változni.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Mercedes-Benz CLS 450 (C257)
Előnyök
Hibátlan beltér
Mennyei futás
Rugalmas motor
Hátrányok
Magas önsúly
Túl sok kezelőgomb

A Pappas Auto és a SalzburgerLand Tourismus jóvoltából egy négynapos kiránduláson vehettem részt, melynek során bejártuk Salzburg városát és a Hochkönig régió mesés tájain bringázhattunk többféle módon. Az odafele utat egy Kia Optima PHEV-ben töltöttük, ám hazafelé a Mercedes egyik újdonságával közlekedtünk: az új CLS-sel!

A Mercedes-Benz CLS első generációja (C219)

A Mercedes-Benz CLS első generációja (C219)

 

A 2003-ban bemutatott első generáció egy új kategóriát teremtett a piacon, én személy szerint ódzkodtam tőle, viszont a 2011-ben bemutatott második széria már annál kívánatosabbra sikerült, nem beszélve arról, hogy abból készült Shooting Brake kivitel is. 2018-ban megérkezett a harmadik generáció (C257), mely az E-osztály alapjaira épülve kínál alternatívát azoknak, akik unják a szimpla szedán formát és egy eleganciával átitatott, dinamikus, négyajtós kupéban kívánnak kompromisszumoktól mentesen utazni.

Mercedes-Benz CLS Teszt Alapjárat

Mercedes-Benz CLS 450: A négyajtós kupé archetípusa

Mint azt már említettem, az elődből készült elegáns kombi változat, vagyis Shooting Brake, ez az újdonság azonban csak szedán formában lesz elérhető. Már ha nevezhetem ezt lépcsőshátúra hajazó tárgynak. Tökéletesen megfigyelhető a hosszan elnyúló orr, a lapos tető a kissé farnehéz sziluettel, ezek mind-mind a kupé kötelező jegyei közé tartoznak. Nem csak ránézésre tűnik áramvonalasnak, hiszen a légellenállási együtthatója 0,26-os értéket mutat. Érdekesség, hogy az orr-részben szinte teljesen hasonlító A-osztálynál az alaktényező 0,25-öt jelöl. Az áramvonalas, elegáns megjelenéshez elengedhetetlenek a lapos, keretnélküli ablakok sokasága, sarkokat szinte nem találni az autón, az összképet az ívelt felületek uralják.

A már ismert aktuális Mercedes-maszkot kapta meg, az orra már-már cápára hajazó módon nyúlik előre a Panamerica névre keresztelt hűtőmaszkkal. Az elöl-hátul LED-es lámpatestek tökéletesen simulnak el a karosszériában, az első fényszórók felárért adaptív működést is produkálhatnak: ilyenkor fejenként 84 LED található a világítótestekben, amik éjszaka a forgalmat és a terepviszonyokat figyelve világítják meg az utat. Volt szerencsém sötétben kipróbálni őket, valóban parádésan működtek, precíz fényfüggönyt alkotnak ott, ahol igazán szükség volt rájuk, akár 650 méterre is elvilágítva. A hátsó világítótestek két részből állnak, a Mercedes csillag által nyitható a csomagtérfedél, de itt helyezkedik el a tolatókamera is.

Mercedes-Benz CLS Teszt Alapjárat

A Mercedes-Benz nagyautó platformjára épült CLS közel két tonnát nyom, cserébe viszont már nem csak négy embernek nyújt kellő kényelmet, hanem akár hárman is helyet foglalhatnak hátul. Az elődhöz képest öt centit nőtt a hossza, 4988 mm hosszú, 1890 mm széles és 1435 mm magas, tengelytávja 2939 mm.

Mercedes-Benz CLS 450: 64 szín elég lesz?

Az új Mercedes-Benz CLS kabinja nem jelent különösebb újdonságot például az S-osztályhoz hasonlítva, bár a részletek itt-ott eltérők. Számos fahatású, szálcsiszolt betét választható, jelen esetben az ujjlenyomatokat serényen gyűjtő zongoralakk jelent meg, elegáns, ezüstös csíkokkal. A turbina formájú, hőmérséklet függvényében változó, kék vagy piros színben feltűnő légbeömlők többféle méretben jelennek meg, minden egyes gombot élvezet használni, az egyszerre többszínű hangulatvilágítás variálásról nem is beszélve.

Mercedes-Benz CLS Teszt Alapjárat

Ahogyan a külső, a beltér is egyfajta hullámzó megjelenést rejt. Igényesen van integrálva a közös üveglap alatt megbújó, nagy felbontású dupla kijelző, melyek egyenként 12,3 colosra nyúlnak. A jobboldali a kormány jobb oldalán található érintőgombbal és a középkonzolon található tekerőgombbal is vezérelhető, néhány perc alatt könnyen ki lehet ismerni, és egy élmény használni. A sofőr előtt található kijelző három stílust képvisel: létezik Classic és Sport, és van a Progressiv megjelenés, mely egyetlen egy központi műszerbe sűrít minden információt. Az előbbi két opciónál személyre szabhatod, hogy éppen a térképet, fordulatszámmérőt, menet-adatokat szeretnéd látni, ezt a kormány bal oldalán tudod vezérelni.

Mercedes-Benz CLS Teszt Alapjárat

Minőségben és összeszereltség terén ismét magasra tették a lécet, nem hagyhatom ki a sorból az ehhez a modellsorozathoz készült üléseket sem. A CLS ötszemélyes kialakítást kapott, elektromosan állítható az ülések minden eleme, még a fejtámla is, természetesen többféle masszázsfunkciót, szellőztetést és fűtést is kínálnak, sőt kanyarban az oldaltámaszok is fújódnak, így tartva helyükön az utasokat. A hátsó háttámlák 40/20/40 arányban dönthetők, az 520 literes csomagtér így tovább bővíthető.

Mercedes-Benz CLS Teszt Alapjárat

Opcionális az Energizáló Komfort néven futó vezérlés, mely összehangoltan használja a klímaberendezést, beleértve az illatosítást is, valamint az ülések különböző funkcióit. A hat különböző program a kormány fűtésével, megvilágítással és zenével igyekszik a hosszabb utakat elviselhetőbbé tenni.

Mercedes-Benz CLS Teszt Alapjárat

Mercedes-Benz CLS 450: Nyomaték megoldva

A Mercedes-Benz CLS harmadik generációjának forgalmazása teljesen új, soros, hathengeres dízel és benzinmotorokkal kezdődik, a kínálat a négyhengeresekkel bővül, illetve az AMG V8-assal. A jelenlegi motorok mindegyike kilencfokozatú automata váltóval, turbóval és 4Matic összkerékhajtás társul.

Mercedes-Benz CLS Teszt Alapjárat

Az általam tesztelt 450-es példány egy 3,0 literes, turbós előforrást rejt, mely kiegészül még a minden benzines változathoz járó villanymotorral, mely generátorként is funkcionál. A 48V-os elektromos rendszer 22 lóerőnek és 250 Nm-nek megfelelő nyomatékkal segíti a belső égésű motort, mely alapból 367 lóerőt és 500 Nm-t teljesít. Meggyőző, nem igaz?

Mercedes-Benz CLS Teszt Alapjárat

A hangsúly az elektromotor plusz 250 Nm-es nyomatékon van, melynek köszönhetően alacsony fordulaton is bődületesen indul meg a közel két tonnás kupé, elfeledtetve a turbólyukat, sőt, még vitorlázó funkciót is lehetővé tesz, valamint hatékony rekuperációval tölti vissza lassításnál az akkumulátorokat. Az EQ Boost névre keresztelt elektromos rendszer jóvoltából 4,8 másodperc alatt képes gyorsulni 100 km/h-ra, végsebessége az elektronikusan szabályozott 260 km/h-ban merül ki.

Mercedes-Benz CLS Teszt Alapjárat

Mercedes-Benz CLS 450: Akár sportolhatsz is vele

Az új Mercedes-Benz CLS-t alapvetően négy lengőkaros első és öt lengőkaros hátsó futóművel kínálják. De könyörgöm, akinek ilyen autóra futja, az miért választaná ezt az acélrugós felfüggesztést, mikor még két opció is a rendelkezésére áll: a Dynamic Body Control folyamatosan változtatható lengéscsillapítással rendelkezik, a másik, ugyancsak felár ellenében elérhető Air Body Control légrugózása állítható, adaptív lengéscsillapítást kínál.

Természetesen elérhető az üzemmódválasztó kapcsoló, mely Eco, Comfort, Sport és Sport+ karaktereket kínál. Igazán Sport+ módban jön meg a 3,0 literes turbómotor hangja, érzékenyebbé válik a gázpedál és a kormány is megkeményedik. A 4Matic négykeréhajtás szinte kizökkenthetetlenné teszi a testes kupét, magabiztosan tapad az úthoz, bár lehet azért érzékelni, hogy nem egy könnyű sportautóban ülünk. Comfort módban kifejezetten szerény és igazi kezesbárányként működik, szinte kisimítja az úthibákat, a 9G-Tronic automata váltó ilyenkor szinte észrevétlenül teszi a dolgát.

Mercedes-Benz CLS Teszt Alapjárat

Az S-osztályból már szintén ismert vezetéstámogató rendszerek összehangolt változata jelenik meg: útvonal alapján határozza meg sebességét, kanyarok, kereszteződések előtt a GPS és térkép alapján tájékozódik, figyeli a táblákat, indexelésre sávot is vált. Az opcionális Vezetői Segédrendszerek csomag a következőket tartalmazza:

  • DISTRONIC távolságtartó tempomat
  • aktív kormányzásasszisztens
  • aktív sebességkorlátozás asszisztens
  • aktív fékasszisztenst keresztirányú forgalom asszisztens
  • kikerülés asszisztens
  • holttérfigyelő
  • aktív sávváltás segítő asszisztens
  • Pre-Safe Plus rendszer

Mercedes-Benz CLS 450: összegezve

A Mercedes-Benz CLS kategóriát teremtett: elsőként egyesítette a kupék dinamizmusát és finom megjelenését a szedánok kényelmével. A prémium konkurenseknek is lépést kellett tartani, nem véletlenül készült el az Audi A7 vagy a BMW 6-os Gran Coupe. Utóbbit le is váltották, visszatér a dicső múltba visszatekintő a 8-as Gran Coupe. Egy valami biztos: a minőség, a remekre hangolt hajtáslánc és a kívánatos forma sokak szívét ugrasztja ki a helyéről, még akkor is, ha a 450-es változat ára 21,8 millió forinttól indul.

Mercedes-Benz CLS 450 (C257)

  • Lökettérfogat: 2 999 cm3
  • Hengerek/szelepek: 6/24
  • Max. teljesítmény: 367 LE
  • Max. forgatónyomaték: 500 Nm 1600-4000/perc
  • Elektromos motor max. teljesítmény: 22 LE
  • Elektromos motor max. forgatónyomaték: 250 Nm
  • Hossz./szél.: 4988/1890 mm
  • Tengelytáv: 2939 mm
  • Saját tömeg: 1865 kg
  • Városi fogyasztás: 9,8 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 6,1 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 7,5 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 10,1 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 178-184 g/km
  • Végsebesség: 260 km/h
  • 0-100: 4,8 s