2017. június 09. | 13:40

A Jeepnek az európai ízléshez kellet igazítania a járműveit, ez sikerült is: a dízel motorral szerelt Grand Cherokee jó húzásnak bizonyult

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Előnyök
Hátrányok

Sokaknak a nagyköbcentis, benzintemető amerikai terepjárók ugranak be a Jeep hallatán, de a gyártó tudatta a laikusokkal, hogy itt most azért másról van szó. A Jeep legnagyobb modellje a Grand Cherokee első generációja, a ZJ, 1992-ben került bemutatásra. Az amerikaiak ezzel megteremtették a prémium szabadidőjárművek kategóriáját, a luxust kínáló autó megtartotta remek tereptulajdonságait. A második generációs Grand Cherokee WJ-t 1999-től 2004-ig gyártották, a harmadikat (WK) 2005-2010-ig. Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
A Jeep a Fiat konszern égisze alatt készül az Európai vásárlóknak, a Fiat-Chrysler az egyesítéssel 2016 közepéig 85 százalékos nyereséget ért el, köszönhetően a Jeep terepjárók és kisteherautók sikerének Észak-Amerikában. Tesztalanyunk, a legújabb Grand Cherokee 2011-ben látott napvilágot, egészen napjainkig gyártják. Több ráncfelvarráson esett át azóta, 2014-től érhető el a 3.0 CRD V6-os, 250 lovas dízellel, a felszereltség tekintetében a Limited, Overland és a Summit változatokkal egészült ki a paletta.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
A hatalmas luxusmodell, a Grand Cherokee a kényelmet jól kombinálja az ősöktől örökölt terepjáró képességekkel, bár az imbolygó, nehéz kabin azokat elrettentheti, akik már előre tudják, hogy nem fogják terepen használni. De a legtöbb vásárló csak a kényelmet és méreteit tartja szem előtt. A frissítéseknek köszönhetően még egyedibb formatervvel, megújult külső és belső megjelenéssel, fejlett segédeszközökkel, új erőforrásokkal bővítették a legnagyobb Cherokeet, és már alapkivitelnek számít a nyolcfokozatú automata váltó is. A Mercedes nagy segítséget nyújtott a minőségi ugrásban és az erőforrások fejlesztésének tekintetében.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat

Grandiózus Cherokee

A kasztni karakteres, szigorú megjelenéssel bír, a méretes hűtőrács első ránézésre tekintélyt parancsol. Közelebbről vizsgálva viszont a műanyag maga a megtestesült igénytelenség, rossz minőségű krómmal bevont, recsegős- ropogós vékony plasztik az egész. Az autó hátulja, élen a hátsó lámpákkal semmitmondónak sikerült. Sok fantáziát nem vittek bele. A 20 colos könnyűfém felnik szinte elvesznek az terebélyes bódé alatt.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
Az autó kicsit több mint 4,8 méteres hosszal bír, alaphelyzetben a hasmagassága 180mm, a terepmódok között válogatva akár 287mm-re is képes elemelkedni a földtől. A 2,4 tonnás tömeg kompromisszumokat szülhet, a 12 méteres fordulókör főleg, mert parkolni, mélygarázsokban manőverezni nem a legegyszerűbb vele, ráadásul a 1943 mm-es szélesség is jól behatárolja, hova férhet be a Cherokee.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat

A minőségi anyagokat kispórolták a Grand Cherokeeból

A beltérnek bizony jót tett a ráncfelvarrás, a giccses, sárgás faberakások helyett jobban mutat a sötét, mélyedésekkel ellátott fautánzat, a gagyi, kopogósi műanyagok viszont sokat rontanak az összképen, egy prémiumnak tekinthető luxus SUV-tól többet vártunk volna anyaghasználatban és összeszerelésben.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
Maga az autó óriási teret kínál, hátul három fő is kényelmesen elfér, ugyanitt széria tartozék az ülésfűtés is. Terebélyes első lábterek, kontrasztvarrással vannak díszítve a nappabőr első ülések, melyek minősége elfogadható, viszont a varrás nem a legszebb, főleg ennyi pénzért. A pedálos rögzítőfék kifejezetten praktikus jelen esetben, a megannyi tárolórekeszben bőven akad hely. Az ülések hűtése és fűtése is remekül muzsikál, a dupla napfénytető még többet dob az élményen.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
Papíron 782 literes a csomagtartó alaphelyzetben, bár nem tudni ez hogyan jött ki nekik, ugyanis meglehetősen lapos a csomagtér, a hasmagasságnak köszönhetően pedig jó magasra kell emelni minden csomagot. A hangosan csipogó, automata csomagtartó idegesítően zajong, nekem egy kukásautó tolatása ugrott be elsőre, de szíve mélyén örül majd a tulajdonos, hogy nem kézzel kell nyitogatnia a súlyos fedelet.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
A Summit és az Overland jelenti a legfullosabb felszereltséget, az SRT mindössze néhány sportos optikai kiegészítőt tartalmaz. Az Overlandhoz képest nívósabb bőrt és finomabb hifit tartalmaz a Summit, plusz 1 millió forintért. Az adaptív tempomat, a segédvonalas tolatókamera, a kétzónás, automata klíma a lista részét képezi, ezen kívül az adaptív bi-xenon fényszórók és a krómdíszek boldogítják tovább a büszke Jeep tulajokat.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
A sebesség- és a fordulatszám mérő között található egy 7colos TFT-kijelző, amely sok információ közlésére képes, a terepfunkciók aktuális beállítását kis animációk jelzik, ezen kívül a rádió és a navi aktuális beállításait is jelzi nekünk. A felbontással nincs baj, középen a UConnect-rendszer 8,4 colos érintőképernyője áll a rendelkezésünkre, ami egy kissé lassú és zsúfolt, sajnálatos, hogy minden funkciót ezzel a központi rendszeren kell állítani. A menüpontok között egyesével kell lépkedni a legfontosabb funkciók eléréséhez is, ez elsőre megnehezítette a dolgunkat, de idő kérdése és biztosan megszokja az aktív autóhasználó.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
A középkonzolon helyezkedik el a Select Terrain válaszóttárcsa: homok, szikla, sár és hó talajtípusok közül lehet választani. A Jeep Grand Cherokee 12 szenzor adatait gyűjti be, magától is képes megállapítani, hogy milyen terepen vagyunk éppen. Ez a funkció örvendetes, jól néz ki, jól is működik.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
A nagy teljesítményű, 19 hangszórós Harmann-Kardon csak a Summit és az SRT felszereltséghez jár, ez tehát a csúcs, egy rossz szavunk sem lehet rá.  Szintén az előző két szinthez jár a Safety csomag, amely vészfékasszisztenst, ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszert, holttérfigyelőt, sávelhagyásra figyelmeztető és párhuzamos, merőleges parkolássegítő rendszert is tartalmaz. Emellett a Performance Handling csomag jöhet még jól a nagy teljesítményű féktárcsák és a sport felfüggesztés miatt. A 265/50R20 Continental gumik pedig alapként szerepelnek a Limited keréktárcsákon. Ha már “Limited” igazán vihettek volna bele több fantáziát is, illetve a polír szerű felületkezelés inkább bazári, mintsem elegáns. A kerék egy kínai játékautóról is érkezhetne, csak itt a méret 20 coll.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
A váltókar alakja is a frissítés részét képezi, az Audi jellegűt cserélték le egy jól megszokott formára, a bőr borítással kifejezetten ízléses párost alkotnak. Az egység egyébként egy nyolcsebességes ZF automata váltó, amely simán tette a dolgát, de komolyabb igénybevételnél, nagyobb gázadásnál sokszor túl sokat gondolkodott.

Könnyedén hajlik a műanyag hátsó lökhárító, a hűtőrács illesztéséről és hangjáról ne is beszéljünk:

Dízel Grand Cherokee kell Európának

Európában tehát a dízel változat a nyerő, minek is vennénk V6 vagy V8 benzinest, ami teljesítmény terén nem nyújt sokkal többet, viszont a gatyánk is rámehet a sűrű benzinkútra járás során. De aki rajong az amcsi benzinfalókért, az nyugodtan élje ki magát!
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
Tesztautónk az erősebb V6-os, egyturbós, 250 lóerős dízellel volt szerelve, az Euro 6-os motor 570 Nm leadására képes, ami már 2000-es fordulatnál megérkezik. Az autó karakteréhez jól passzolt ez a belülről már csendes erőforrás, bőven van tartalék a motorban. 0-ról 100-ra 8,2 másodperc alatt ér el, végsebessége 202 km/h.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
A fogyasztás terén 9 literre lehet számolni, országúton akár 7 literrel eljárhatunk, városban viszont figyelni kell, mert 10 liter fölé is felkúszhat a mutató. A frissítésnek köszönhető plusz három váltófokozat a gyár szerint 10%-ot javított az autó étvágyán.

Terepen is használnád? A Summithoz jár a légrugó!

A Quadra-Lift elnevezésű légrugók hosszú utat engednek, autópályán az aeordinamika érdekében lejjebb süllyeszti kb. 2 centivel a karosszériát. A terep üzemmódoktól függően lefelé és felfelé is két lépésben, 181,4-287 milliméter között képes állítani a futóművet. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink a felfüggesztés, a rugózás komfortos, a légrugós futómű szinte minden kátyút kisimít, a szélzaj a magasságának köszönhetően meglehetősen nagy, főleg 120 km/h felett.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
A kanyarképességek nem túl kiemelkedőek, viszont hangolható az ESP, amely szépen szabályoz. A kormányzás a terepképességek oltárán lett feláldozva, indirekt, érzéketlen, de ez az autó nem sportosságról szól, az SRT felszereltség adhat némi pluszt ezen a téren. Ne várjunk tőle jobb menetdinamikát a vetélytársaihoz képest (X5,Q7,XC90), viszont terepen bárkit maga mögé utasítana. A Grand Cherokee terepszögei figyelemre méltóak, elöl 26,3°-35,8° hátul 26,5°-29,5°, kétféle összkerékhajtási rendszerrel kapható, a Summithoz és az Overlandhoz jár a Quadra-Drive II rendszer, amely részlegesen önzáró, hátsó differenciálművel rendelkezik.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat
A légrugó és az önzáró hátsó difi csak az Overland felszereltségtől széria, aki kényelmes, állítható futóműre és magabiztos terepmenetre vágyik, annak mindenképpen megéri a drágább Jeep. A konkurenciához képest aztért mégis kedvezőbb az ára, és aki sűrűbben jár terepen, annak bizony jól jöhet egy Grand Cherokee.

Összegezve

A Nagy Csirkének jót tett a frissítés, bár az anyaghasználatra, a műanyagok és a összeszerelés minőségére nem igazán lehet büszke, főleg ennyi pénzért. A recsegő hűtőrács és a bazári króm elemek a felnikkel egyetemben elrettentőek. A nagysága és a neve miatt sokaknak vonzó lehet, a V6-os dízel is jó választás, mert gond nélkül indítja meg az autót terepen és közúton egyaránt. A légrugós rendszer és a ZF nyolcsebességes váltó is kiválóan muzsikál, a Summit felszereltség nyújtotta sok extra ügyesen vonja el a figyelmünket az autó minőségbeli hiányosságaitól. Minek is foglalkozzunk ezekkel az apróságokkal, ha van egy mindenki számára rémisztő, gigászi terepjárónk. 
https://www.youtube.com/watch?v=awnEttrSfEI  
Egy színvonalas SUV-hoz mérten, 15.855.000 forintnál olcsóbban nem juthatunk Grand Cherokeehoz. Ez a legolcsóbb 190 lovas dízel, a 6.4 literes, V8-as Hemi SRT bruttó ára 27.455.000 Ft, amire a Jeep 5 év garanciát is vállal. Tesztautónk, a V6-os dízel Summit ára 22.055.000 Ft. Ár/érték aránya a fentebb leírt igénytelenségek miatt nem túl megnyerő, de az amerikai típusok szerelmesei büszkén fognak vonulni Jeepjükben.
Jeep Grand Cherokee Summit | Alapjárat

Jeep Grand Cherokee Summit - 3.0 V6 CRD

  • Lökettérfogat: 2987 cm3
  • Hengerek/szelepek: 6/24
  • Max. teljesítmény: 184 kW (250 LE) 4000/perc
  • Max. forgatónyomaték: 570 Nm 2000/perc
  • Hossz./szél./mag.: 4828/1943/1792 mm
  • Tengelytáv: 2915 mm
  • Fordulókör: 11,6 m
  • Saját tömeg/teherbírás: 2303/646 kg
  • Városi fogyasztás: 9,3 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 6,5 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 7,5 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 198 g/km
  • Végsebesség: 202 km/h
  • 0-100: 8.2 s

A tesztet készítette:

  • Aranyossy Medárd
  • Erős Márk