2018. július 20. | 19:03

Az Audi A4 ötödik generációja nem változott mélyrehatóan elődjéhez képest, hozza a tőle megszokott minőségi, igényes belteret, ízléses külsőt. A 190 lóerős dízellel és quattro-hajtással szerelt változatot teszteltem

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Audi A4 (B9) 2.0 TDI – S-tronic Quattro
Előnyök
Minőségi kidolgozás
Elegendő teljesítmény
Remek futás
Hátrányok
Drága extrák
Hidegen hangos dízel
Otromba felnik

Az Audi A4 születése 1972-re datálható, ám ekkor még Audi 80-asnak hívták és négy sorozatban készült egészen 1994-ig. Az A4 nevet ezután kezdte el viselni, ennek az első generációja a Volskwagen konszern B-jelű platformjára épült, ahogyan a korabeli Volkswagen Passat. Széles motorpaletta állt a vásárlóközönség rendelkezésére, az 1.6 literes benzinestől a 2.8-as benzinesen át a jól bevált 1.9-es dízelig. Ez volt az első VW-konszernes modell, mely megkapta az 1.8 literes hengerenkénti ötszelepes 20V motort, a Supertouring versenygépből származó utcai változatot.

Audi A4 - Teszt Alapjárat

2000 végén debütált a második generáció, teljesen új padlólemezzel és továbbfejlesztett motorokkal. 2004 végén mutatták be a harmadikat a márka egységes dizájn elemeinek beillesztésével, és rendelhető volt a 3.2 literes V6-os FSI-vel. A negyedik generáció 2007-ben látott napvilágot, a 12 centivel hosszabb, B8 kódnevű limuzin a frissen bemutatott A5 alapjaira épült. Ezt 2012-ben dolgozták át, és 2015-ben ideje volt, hogy bedobják a teljesen új ötödik generációt, mely az MLB Evo padlólemezt és a B9-es kódnevet kapta. A kezdeti 80-asokat is beleértve, ez az Audi kilencedik felső-középkategóriás modellje.

Audi A4 – A forma szinte maradt a régi

Mint ismeretes, a kupé és a kabrió kivitel 2007-től levált az A4-től, így született meg az A5, mely kétajtósokon kívül ötajtós, Sportback változatban is elérhető, hosszabb tengelytávval és a nagyobb csomagtérrel. Az igazán praktikus ingolstadti termék azonban az A4 maradt, mely az Avant kivitel több válfajában is kapható, mint például az allroad quattro, S4 limó és Avant, vagy az RS4 Avant.

Audi A4 - Teszt Alapjárat

A forma alapvetően nem sokat változott az elődhöz képest, nem mondanám extrém módon elegánsnak és szigorúnak sem, valahogy mindenből van benne egy pici. A letisztultságot előtérbe helyező Auditól már megszokhattad, hogy képes megérinteni a harmincas üzletember és frissjogsis flexizők lelkét is. Méretei miatt egy egészségesen erős, de visszafogott megjelenéssel bír, a nagy lemezfelületek és tökéletesen illesztési hézagok igényes megmunkálásról tanúskodnak, a keskeny oldalablakok és az egyedi, felfelé nyíló kilincsek még kívánatosabbá teszik a klasszikus szedán formát.

Audi A4 - Teszt Alapjárat

A sarkos fényszórók elég menőre sikerültek, jól megvannak együtt a single frame hűtőrács osztott lamelláival. A 323 850 forintos mítoszfekete metál fényezés összhangban van a részletekkel, egyedül az az oda nem illő felni rondít bele a képbe. Nem értem ki az, aki ezt az otromba, hibrid hajlamú, 5-ágú Aero felnit választja, potom 144 780 forintos felárért, hiszen az Audi konfigurátorát lapozgatva kiderül, hogy 12 lehetőség van e téren. Ízléstelen.

Audi A4 - Teszt Alapjárat

A 4,7 méteres karosszéria légellenállási együtthatója kimagaslóra sikeredett, 0,23-as számot produkáltak, a 756 920 forintos Sport csomag részeként a lökhárító és a küszöbök vonalai módosultak, belül is S-line optikai elemekkel látták el. Finomra sikeredett a csomagtartófedélen található aprócska spoiler és a markáns légcsatornák is a motorháztetőn. Hátul a dupla kipufogó sejteti a szakavatott szemlélővel, hogy bizony az erősebb, 190 lóerős dízellel van dolgunk, de erről egy kicsit később.

Audi A4 – A beltér minőségi

Ízlés dolga, hogy a belső szebb-e, mint a német prémium konkurenseké. Az biztos, hogy a konszernen belül érezhetően nívósabb az összeszerelés minősége és az anyaghasználat egyaránt. Főleg a szövet-bőr kombinációjával burkolt Sport-ülések, melyek remekül testre szabhatók, a combtámaszt ideális szögben beállítva egy egész napot is el lehet bennük ücsörögni, komolyabb megerőltetés nélkül.

Audi A4 - Teszt Alapjárat

Az alapáras üléseket sok helyen szidták, úgyhogy mindenképp megérik felárukat a sportosabb ülőalkalmatosságok. Két személy 185 centiig kényelmesen elfér hátul is, holott nem ez a legtágasabb középkategóriás a piacon a maga 2820 mm-es tengelytávjával. Az elődhöz képest megnövekedett utastér a csomagtartó rovására tette mindezt, bár így is 480 liter áll a rendelkezésedre, lehajtott ülésekkel pedig 965 literbe pakolhatsz.

Audi A4 - Teszt Alapjárat

A lapított aljú kormány fogása remek, ahogyan a gombok kapcsolási érzete is. A három zónás klíma végtelen szellőzőrostélyai hatékonyan képesek elosztani a beáramló levegőt. A középkonzol tetején található tabletszerű, 8,3 colos kijelző kifejezetten látványos, főleg a Google alapú navigációval, de már-már feleslegesnek érezzük, hiszem az MMi rendszer a sofőr előtt található, 12,3 colos Virtual Cockpiten is képes az összes adatot közölni, nem beszélve arról, hogy mesés látvány a szemnek.

Audi A4 - Teszt Alapjárat

Audi A4 – A kétliteres aranyközépút

Az Audi A4 legújabb generációja négyféle benzinmotorral és négyféle dízelmotorral igényelhető hazánkban: kétféle 150 lovas, egy 190 lovas 2.0 literes egység vagy a 3.0 literes 272 lóerős variációk vannak dízel fronton. Tesztautónkban az aranyközéputat képviselő, 190 lóerős, 400 Nm leadására képes öngyulladós motor foglalt helyet a quattro-hajtással karöltve.

Audi A4 - Teszt Alapjárat

A hidegen azért zajos, melegen azonban már kellemesebb járású motor kvalitásait egy percig sem vitatom, 7,2 másodperc alatt van százon, a végsebessége 235 km/h. Az 1575 kg-os karosszéria autópályás csendesnek mutatkozott, itt képes hozni akár a 6 literes fogyasztást, városban inkább 8 környékén csipeget, tesztünk során 7,3 literes átlagértéket mértünk. A hét fokozatú, duplakuplungos automatával gyorsforgalmi utakon alig forog 2000 fölé az az autó, szapora és szinte észrevétlen váltásokra képes, aki élvezné a manuális váltó előnyeit az kérheti hatfokozatú kézivel, de az csak a kisebb motorokhoz jár.

Audi A4 - Teszt Alapjárat

Audi A4 – Néha már túl precíz

Az Audi A4 alapváltozata mellett Design, és a már említett Sport kivitel választható. Tesztautónk az utóbbit érdemelte ki, dinamikusabbra hangolt futóművet kapott tehát és két centis ültetést. A keményebb futómű nagyon jól kiszámítható, szinte megingathatatlan, ez nagyrészben a kiforrott quattro-hajtásnak is köszönhető, az alumínium elemekkel könnyített felfüggesztés immár elöl-hátul öt lengőkaros kialakítással bír.

Audi A4 - Teszt Alapjárat

Egyáltalán nem érezni benne a sebességet, a vitorlázó mód működés közben szinte észrevétlen, a harapós fékek jól adagolhatók, határozottan képes lassítani az autót. Egyedül talán a pehelykönnyű elektromechanikus szervókormányt róhatom fel negatívumként, mely dynamic módban sem keményszik meg igazán, ahogy azt mondjuk én egy 3-as BMW kormányművétől megszoktam.

Audi A4 – Összegezve

Az újdonsült Audi A4 nem nevezhető kacérnak, de a precizitás, a finom részletek tökéletes összhangja igazán naggyá teszik. Ha a szedán helykínálata nem volna elég, kérhető Avant kivitelben, sőt, ha valami igazán sportosra vágysz ott az RS4 kombi, vagy az ikertesó, az általunk is tesztelt, rendíthetetlen RS5! Az extrával jól megpakolt modellek szinte minden igényt képesek kielégíteni, alapváltozatban, az 1.4 literes TFSI benzinmotorral 9 millió forint alatt hozzá lehet jutni, ám ekkor sokat veszít erényeiből. A 190 lóerős dízelmotor kvalitási megkérdőjelezhetetlenek, ezzel a motorral, S-tronic automatával, quattro hajtással és a Sport kivitelben 12 211 430 Ft-tól kezdődik az ára.

Audi A4 (B9) 2.0 TDI – S-tronic Quattro

    • Lökettérfogat: 1 968 cm3
    • Hengerek/szelepek: 4/16
    • Max. teljesítmény: 190 LE 3800-4200/perc
    • Max. forgatónyomaték: 400 Nm 1750-3000/perc
    • Hossz./szél./mag.: 4726/1842/1427 mm
    • Tengelytáv: 2820 mm
    • Saját tömeg: 1575 kg
    • Városi fogyasztás: 5,3 l /100 km
    • Országúti fogyasztás: 4,3 l /100 km
    • Vegyes fogyasztás: 4,6 l /100 km
    • Tesztfogyasztás: 7,8 l /100 km
    • CO2-kibocsátás: 114-121 g/km
    • Végsebesség: 235 km/h
    • 0-100: 7,2 s