2017. december 25. | 16:15

A SEAT kompakt szabadidő-autója nem csak a világpiacon, hanem a Volkswagen konszernen belül is versenyképes. Arányos vonalaiban és turbós benzinmotorjában bárki fellelheti a boogiet, az kétségtelen.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
SEAT Ateca - 1.4 EcoTSI Start/Stop
Előnyök
Finom, dinamikus turbóbenzin
Nagy helykínálat
Ideális futás, futóműhangolás
Hátrányok
Hajlamos sokat fogyasztani
Itt-ott kopogós belső elemek
Sovány alapváltozat

Köszönjük az tesztautót a SEAT Magyarország Kft.-nek! - https://www.seat.hu

A SEAT első SUV-ja 2016-ban lépett be a már amúgy is túlzsúfolt szabadidő-autó piacra, de annyira markáns és latinosan németes megjelenést kapott, hogy egy pillanat alatt a szegmens egyik legígéretesebb tagjává vált. Nem is volt nehéz dolga, hiszen a Volkswagen konszern egy kiforrott alapjára készült, alkatrészei nagy részén a Volkswagen Tiguannal és a Skoda Yetivel osztozik. Seat Ateca Teszt Nevét egyébként a spanyol zaragozai hegyvidékben található Ateca kisvárosról kapta. Az itt élők különösen tisztelik hagyományaikat, az évente rendezett karneváljukon a saját, Atecano névre hallgató táncukat lejtik. A feszesség és a finom mozzanatok a SEAT újdonságát is tökéletesen jellemzik, nem véletlen, hogy az Autobest szerint 2016 végén az egyik legjobb vételnek az Ateca számított. Úgy tűnik, hogy a SEAT az utóbbi 10 év szerencsétlen próbálkozásai után végre magára talál, a régi modellek előtérbe helyezése helyett (Toledo) a manapság népszerű SUV szegmensben kezd el hódítani. Nehéz dolga lesz, hiszen a Q5-ökkel, X3-akkal és a GLE Mercikkel minőség terén nem igen tud versenybe szállni, de ár és dizájn szempontjából igenis egy versenyképes autó.

SEAT Ateca: Sehol egy gömbölyded vonal

A SEAT Ateca a moduláris MQB platformra épül: 4,36 méter hosszú, 1,84 méter széles és 1,6 méter magas, tengelytávja pedig 2,64 méter. Érdekesség, hogy a Leonnál nyúlánkabb, szélesebb, magasabb, de a tengelytáv mindössze 1 centivel hosszabb. Ebben a vadító piros színben megbújó szögletes formák kitűnő elegyet alkotnak, az autó külsőjében nem található domború vagy hajlított forma, minden vonal valamilyen szegletben végződik.
A megjelenésében nincs semmilyen kivetni való, teljesen modern és kifejezetten arányos, valahogy így kell kinéznie egy kompakt SUV-nak. Egyáltalán nem feltűnő, mégis megjegyzi magának az ember: legyen szó a műanyagozásról a kerékíveken vagy a szembeötlő hasmagasságról, az Ateca szolid terepképességeket sejtet. Van mindenhol egy kicsi Volkswagen, egy kevés Audi. A prémiumság határát súrolják a LED fényszórók, főleg az állandóan használatban lévő első nappali menetfény, mely irányjelzéskor sárgán is képes villogni, az ajtó kinyitásával a földre vetített SEAT logó az Ateca felirattal pedig mindig képes meglepni az embert sötétben. Igényes a visszapillantó kialakítása és a 17 colos felnik is ízlésesre sikerültek, annyira szimmetrikusra rajzolták minden egyes részletét, hogy valahol mindenkiben káprázatot ébreszt. Seat Ateca Teszt

SEAT Ateca: Prémiumtól éppen csak elválasztva

Az Ateca kabinja nem nyűgözi le különösebben a szemlélőit, egyszerű a beltér, a minőség kézzel tapintható, bár néhol azért érződik az olcsóság. Nem igazán prémium a hatás, hiszen prémiumnak az Audi és a Volkswagen autóinak kell lennie, a SEAT esetében a berendezések és az anyaghasználat egy szinttel lejjebb van belőve. A helykínálatra elöl és hátul sem lehet panasz, az ülések inkább kemények, mint puhák, az ülő- és hátfelületen található Alcantara borítás kifejezetten ütősre sikerült, a gatyarohasztó ülésfűtésről nem is beszélve.
A tesztautó Xcellence felszereltségébe tartozott a start-stop rendszer, radaros tempomat, visszagurulás gátló, vezeték nélküli telefontöltés, nyitható panorámatető, parkradar, sőt parkasszisztens, amelyet többször is kipróbáltam, és azt kell mondjam működött: magától megtalálta a helyét a jármű még merőleges parkolás esetén is. Seat Ateca Teszt A műszerfal közepébe integrált 8 colos érintőkijelzős megoldás grafika és megjelenés terén meggyőzött, bár voltak pontatlan és lassú húzásai, és a navigáció sem volt igazán a toppon. A legmodernebb segédrendszerek és műszaki megoldások mellett, a SEAT Ateca előremutató kapcsolódási lehetőségeket nyújt, legyen az wifi, Bluetooth, Car Play vagy Android Auto. Seat Ateca Teszt A csomagtért méretei is kielégítők: elsőkerék meghajtás esetén 510 literrel, összkerék meghajtással 485 liter áll rendelkezésre, negatívum, hogy az ülések lehajtásakor jelentős lépcső keletkezik a ledöntött támlák és a rakfelület között. Mellékesen megjegyezném, hogy a láblendítésre is nyíló elektromos csomagfedél 114 ezer forintos felárért kérhető. Seat Ateca Teszt

SEAT Ateca: Felemelő az egynégyes

A SEAT Atecához három dízelmotor választható, melyeknek teljesítménye 115-től 190 lóerőig terjed, a benzines, belépő szintű háromhengeres egyliteres turbómotor helyett, a tesztalany 1,4 literes 150 lóerős Eco TSI-vel rendelkezett. Hogy miért Eco? Azért, mert, ha úgy érzi az elektronika, akkor lekapcsol két hengert, ezáltal spórolva nekünk üzemanyagot. Így képes a 7-8 liter körüli fogyasztásra, de a buzgó start-stop rendszerrel akár városban is 7 liter alá lehet menni.
A hengerlekapcsolásra képes erőforrás a turbónak köszönhetően alulról is szépen húz, nem kell a halálba pörgetni, élénken reagál a gázadásokra is. Nem volt probléma a kigyorsításokkal, előzésekkel sem, könnyedény mozog a bódé és ha kell, azért el-el forog hatezerig is. Seat Ateca Teszt Az Ateca esetében minden motorhoz alapáron jár a hatfokozatú manuális váltó, amely hosszú úton jár, egyáltalán nem nyúlós, én kissé darabosnak mondanám, aki a kényelmes megoldást választaná, annak a 7 fokozatú duplakuplungos DSG automata játszik. A kis benzinmotor finom járáskultúrával bír, 2-3 utasom a biztonsági öv bekapcsolása során sem vette észre, ahogyan beindítom, annyira csendesen dolgozik. Seat Ateca Teszt

SEAT Ateca: Végre egy sportos SUV

A SEAT Ateca finoman terelhető, semmiféle ingert nem gerjeszt sofőrjeiben, pontosan azt tudja, ami egy modern SUV-tól elvárható, hiszen a műszakilag rokonlelkű Tiguannál és a Kodiaqnál is kisebb, könnyebb és sportosabb. Az elsőkerék-meghajtású Atecák hátsó futóműve csatolt lengőkaros, az összkerekesé egyébként független. A rugózás rendben van, futása megnyugtat, kellően feszes, sőt néha túlságosan is - komfort módban azért tud meglepetéseket okozni, ha nagyon rossz az út.
A keményebb futóműnek hála kanyarban a karosszéria oldaldőlés minimális, ahhoz képest, hogy magas és nehéz, nem billen a bódé, meglepően sportos. Bár volt kitől kölcsönözni a kiváló menetdinamikát, végre egy újabb értékelhető menetdinamikával rendelkező SUV a konszernen belül. Dicséretes. Seat Ateca Teszt A kormány a villanyszervós megoldással könnyed, nem túl gyors, de pontos irányíthatóságot eredményez. A fék is kiválóan adagolható, határozottan harap: hűtött féktárcsáinak átmérője elöl 312, hátul 272 milliméter. Seat Ateca Teszt

SEAT Ateca: Összegezve

A SEAT Ateca ára az egyliteres alapmotorral ötmilliótól indul, ebben már van manuális klíma, sok légzsák, fedélzeti számítógép, érintő képernyő. Ebbe a Reference felszereltségbe viszont csak a két leggyengébb motor választható, 115 lóerő felett már a Style vagy az Xcellence csomagot kell kérni. A hosszú extra listában számos hasznos kiegészítőt találni, ez a kiforrott hajtással és platformmal rendelkező konstrukció ár-érték arányban az egyik legjobb döntés a jelenlegi piacon. Főleg úgy, hogy földije, a legújabb Volkswagen Tiguan 5 900 000 forinttól indul.

SEAT Ateca - 1.4 TSI Start/Stop

  • Lökettérfogat: 1395 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Max. teljesítmény: 150 LE 5000-6000/perc
  • Max. forgatónyomaték: 250 Nm 1500-3500/perc
  • Hossz./szél.: 4363/1841 mm
  • Tengelytáv: 2638-2630 mm
  • Saját tömeg: 1247 kg
  • Városi fogyasztás: 7,0 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 5,0 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 5,4 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 125 g/km
  • Végsebesség: 201 km/h
  • 0-100: 9,0 s