Ha rombolni támad kedved: Audi SQ7 - Teszt

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Az Audi SQ7 méreteivel és technikai újításaival kivívta magának a vezető pozíciót a félelmetes álterepjárók szegmensében. A háromszoros Le Mans győztes dízelmotor nem hazudhat, lássuk mit is tud valójában!

Köszönjük a tesztautót a Magyar Autókereskedőház Zrt.-nek! - www.mahzrt.hu

Az Audi Q7 tanulmányautóként 2002-ben mutatkozott be Pikes Peak Concept néven, és hogyhogy nem a Volkswagen konszern két másik divatterepjárójával megegyező platformra épül. Mivel nem egy valódi offroaderről beszélünk, békéljünk meg a soft roader megnevezéssel, ami azért lehangoló, mert papíron gyakorlatilag mindent tud az autó, amit egy terepjárónak tudnia kell, de a valóságban viszont gyengén teljesít. Meg hát, ki menne egy 20-30 millió forintos autóval sarat dagasztani?

Audi SQ7 - Alapjárat

De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a 2015-ben megjelent második generáció csak minimális külső változtatásokon ment keresztül. Sokkal tudatosabb, modernebb pofát rajzoltak neki, méretei is minimálisan csökkentek, de még így is vérfagyasztó látványt nyújt. Elődjéhez képest keskenyebb lett, minimális csökkent a tengelytávja és 300 kilogrammot sikerült leadnia. A mezei Q7-hez képest az új hűtőmaszk, módosított lökhárítók, a V8T felirat és a csinos hátsó diffúzor árulhatja el, hogy ez nem egy mindennapi Audi SUV.

Audi SQ7 - Alapjárat

Audi SQ7: Alcantarát mindenkinek

A kabin kifogástalan kialakítással bír, mind a kidolgozás, mind az anyagok minősége lehengerlő. Gyakorlatilag minden kézre áll, egyértelműen lehet válogatni a gombok áradata között, tovább nagyon nem is lehet fokozni a komfortérzetet az SQ7-esben utazva. A szellőzés és a masszázs funkció a tesztalanyuk üléseiben nem volt jelen, igazából nem is tűnt fel, ugyanis volt megannyi más dolog, ami elvonta a figyelmünket: például a 24 vezetőtámogató berendezést felvonultató rendszer. A színes head up display, a műholdas képpel működő navigáció és a ragyogó képi világgal rendelkező 360 fokos felülnézetben szintén csak gyönyörködni tudtunk.

Audi SQ7 - Alapjárat

A full LED-es fényszórók, a 85 literes tank, az adaptív légrugózás, az alcantara és bőr vegyes kárpitozású, fűthető sportülések és a húszcolos felnik alapfelszereltségnek számítanak. Viszont a mátrix LED fényszórók kamerás távfényasszisztenssel, az összkerékkormányzás és a vezetési segédletek nagy része bizony már feláras extrák. Az SQ7 részben képes az önvezetésre, működő navigáció és bekapcsolt tempomat mellett folyamatosan pásztázza a környéket, radarok, ultrahangos szenzorok és kamerák segítségével a táblák jelzéseihez igazítja tempóját, figyeli sávokat, akár kormányozni is képes.

Audi SQ7 - Alapjárat

Az Audi SQ7-ből rendelhető 7 személyes változat is, jelen esetben is egy ilyennel volt dolgunk, viszont hiába a második elektromos üléssor, leghátra maximum gyerekeket lehet beültetni, egy felnőttnek kínzás lenne ott eltölteni akár 10 percet is. A csomagtartó egyébként 805 literes, a háttámlák lehajtásával közel 2 köbméteresre bővíthető, a hét ülés használatával pedig 235 literes raktér áll a rendelkezésünkre.

Audi SQ7 - Alapjárat

Audi SQ7: Ha unod a szokványos turbót

Az első V12-es dízelmotort használó jármű az SQ7 volt, mely 500 lóerőt és 1000 Nm-es nyomatékot hordozott magában. Valljuk be, ezek a számok félelmetesnek tűnnek, bár egy több mint két tonnás plázaterepjáróba bőven megférnek. A környezetvédelmi normák szigorodásával hozzá kellett nyúlniuk a V12 TDI-hez, melynek hengerei néggyel megfogyatkoztak, viszont az elektromos kompresszor, ami ekkor került először szériaautóba, kompenzálta mindezt.

Audi SQ7 - Alapjárat

A monstrum 4,8 másodperc alatt van 100-on, a két hagyományos turbó mellett az elektromos kompresszor elindulásnál és kigyorsításkor segít a levegő tolásában, közreműködésével gyakorlatilag eltűnik a turbólyuk. Legyen akármilyen gázadás, a 2,3 tonnás gépezet azonnal megindul, a villámgyors gázreakció a 250 milliszekundom alatt felépülő nyomásnak tudható be. Az Audi elsőként alkalmazta saját dízelmotorjaiban az AVS (Audi Valvelift System) változó szelepvezérlést, mely által képes az együttes töltőnyomás-leadására az elektromos és a hagyományos turbótrió. Az SQ7 kérhető karbon-kerámia fékekkel is, ez leginkább azoknak javallott, akik versenypályán is nyüstölnék a világ legerősebb dízel SUV-ját.

Audi SQ7 - Alapjárat

Egyébként meg 2200-as fordulat alatt beéri egy turbóval is, ha nem cipőzzük neki nagyon simán el lehet vele járni 7-8 literrel is. A 3956 köbcentis, 435 lóerős motor erejét egy 8 fokozatú, gyorsabb tiptronic váltó juttatja el a négy kerékhez, természetesen a váltó is egy átdolgozáson esett át, hogy bírja ezt az embertelen 900 Nm-es nyomatékot. Sajnos a motor hangja részben szintetikus, a 23 hangszórót felvonultató Bose rendszer a zene mellett kiválóan imitálja egy vérbeli, benzines V8-as hangját, ami azért a fülünkre és a tudatunkra jótékony hatással van.

Audi SQ7 - Alapjárat

Az elektromos kompresszort egy újdonságnak számító, 48 voltos feszültséggel működő rendszer látja el energiával, mely a hagyományos 12 voltos rendszerrel párhuzamosan működik. Ezt az összetett szerkezetet egy 470 Wh-ás 13 kW csúcsteljesítmény leadására képes lítium-ion akksi működteti, mely az autó farában található.

Audi SQ7 - Alapjárat

Lehet-e sportos az SQ7? Ilyen stabilizátorokkal talán

Ha ez még nem volna elég, akkor elmondanám, hogy az autóban még egy nagy teljesítményű villanymotor is fontos szerepet tölt be, méghozzá a stabilizátorban. Az SQ7-tel semmitől sem tartva, nagyobb sebességgel is betévedhetünk élesebb kanyarokba, ugyanis az autó nem dülöngél, ahogyan a magas súlypontú autóktól megszoktuk, inkább stabilan tartja magát.

Audi SQ7 - Alapjárat

Ez nem véletlen, hiszen az 1200 Nm-es forgatónyomatékot kifejtő villanymotor a stabilizátor két felét képes egymáshoz elforgatni, így a 2,3 tonnás rém úgy áll, mint a cövek. Csak úgy átsuhan az úthibákon, a poén az egész dologban az, hogy rossz úton képes még elektromos áramot is termelni. A hosszú rugóutakkal komfortos futást értek el, sportosan is lehet közlekedni vele, ám vigyázni kell, mert ha nagyon besokallunk akkor elég durván avatkozik be a rendszer, kellemetlen rángatásba torkollhat a vagánykodás.

Audi SQ7 - Alapjárat

A Quattro hajtás 60:40 arányban osztja el az erőt az első és a hátsó tengelyen, de ha nagyon szükséges, képes magától, mechanikus úton zárni, hátra max. 85, előre max. 70 százaléknyi nyomatékot képes juttatni. Az adaptív légrugós futóművel képes magát megemelni, így a szétkapcsolható stabilizátorral együtt jó szolgálatot nyújthat terepen, viszont a valódi élményeket az aszfalton biztosítja.

Audi SQ7 - Alapjárat

Az SQ7 képes az akár 22 colos kerekek mindegyikét forgatni, így szűkösebb városi környezetben is otthonosan mozog, ugyanis ezzel a megoldással egy métert faragtak le a fordulóköréből. Viszonylag könnyű vele manőverezni: 5-15 km/óra között legfeljebb 5 fokot ellentétes irányba, gyorsabban autózva pedig az elsőkkel megegyező irányba, max. 3,5 fokot fordulnak a hátsó kerekek.

Audi SQ7 - Alapjárat

Összegezve

Nem csoda, hogy az NCAP töréstesztjein öt csillagot kapott ez a romboló, hiszen már csak a méreteit tekintve is természet feletti biztonságot nyújt. Felvetődik a kérdés, hogy vajon kinek van szüksége egy ilyen erős dízel autóra, hiszen az egy szinttel lejjebb található motorok is már kellő dinamizmussal ruháznak fel egy hasonló mega-szabadidő autót. A maga nemében persze parádés autó: amilyen kényelmet, erőt, élményt kínál, arra nincsenek igazán szavak. A komplexitása kétségtelen, de aki egy valóban összetett, számos egyedi megoldással felruházott gépjárművet szeretne fenntartani, annak felesleges 5-10 millióval kell rendelkeznie a korrekt fenntartáshoz is!

Audi SQ7 - Alapjárat

Audi SQ7 - 4.0 TDI V8 quattro Tiptronic

  • Lökettérfogat: 3956 cm3
  • Hengerek/szelepek: 8/32
  • Max. teljesítmény: 435 LE 3750-5000/perc
  • Max. forgatónyomaték: 900 Nm 1000-3250/perc
  • Hossz./szél.: 5069/1968 mm
  • Tengelytáv: 2996 mm
  • Saját tömeg/ Össztömeg: 2270-3030 kg / 1330 kg
  • Városi fogyasztás: 8,4-8,7 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 6,5-6,9 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 7,2-7,6 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 190-199 g/km
  • Végsebesség: 250 km/h
  • 0-100: 4,8 s

A tesztet és a képi anyagot készítette:

  • Erős Márk
  • Németh Kornél
  • Aranyossy Medárd

Kapcsolódó írások

Mitsubishi SUV
2019. május 25.
A Mitsubishi 2020-tól teljesen átalakítja szabadidő-autó kínálatát, hogy az sokkal átláthatóbb legyen a jelenleginél
2019. január 21.
A teljes felsőkategóriás szegmens növekedett az elmúlt évben Magyarországon
Mercedes G-osztály SUV elölről
2019. június 16.
Az Euro NCAP eddigi töréstesztjei alapján ezek az SUV modellek állnak az élen
A német birodalom visszavág, avagy az E-TRON-ok harca
2018. április 25.
Szinte már minden autógyártónak  kötelező Hibrid, de még inkább a jövőbe mutatóan tisztán elektromos hajtású típusokat fejleszteni és piacra dobni. De az egyre növekvő konkurenciaharc vajon adott elég időt az Audinak?