2017. július 06. | 18:06

A nagyobb szériaszámmal gyártott sport kiadások rendszerint 10-15 évvel kiadásuk után elérik azt a mélypontot, amikor pár évig szinte potom pénzért hozzájuk lehet jutni. 

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Előnyök
Élvezetes vezetni
Közvetlen kormányzás
Időtálló technika
Hátrányok
Sok cserére váró alkatrész
Az autót a Pannonhandel Zrt. biztosítottahttp://www.pannonhandel.eu Ekkor elég nagy az esélye, hogy egy boyracer tapossa ki belőlük az utolsó szuflát, jó esetben viszont a típus szerelmesei karolják fel őket. Ford ST170
A típus szerelmeseinek még mindig dögös.

Így jutottunk hozzá a képeken látható ST170 Fókához is. Partnerünk értesített, hogy érkezett egy megrendelés, a vevő olcsón szeretett volna az első generációs ST-t, ami azért viszonylag kevés ráfordítással autózható. A választás végül, erre a kék csodára esett, ami ár-érték arányban egészen jó autó.

Egy sikeres hatch születése

Az első generációs Focus 1998-ban jelent meg, a Ford már ekkor is platformosította gyártását, ez a C170 kódnevűre épült. Ebben az időben próbálta a Ford felvirágoztatni új design filozófiáját, az évek során a Focusnak pedig nem kis szerepe volt ebben. Négy féle változatban lehetett kapni, 3 és 5 ajtós hatchback, 4 ajtós szedán és 5 ajtós kombi változatban. A legsikeresebbnek a csapott hátú verziók bizonyultak, népszerűségüket a hosszú gyártási idő is bizonyítja, 11 éven át lehetett kapni a Ford középkategóriás autóját. A típus számos újítást hozott, például újragondolt hátsó futóművet, biztonsági extrákat és a flexfuel motorokat. Foucs ST H&R
Tesztautónk szépen ült a H&R futóműnek köszönhetően.

Jó ST-t mindenkinek!

A Ford mérnökei 2001-ben érezték úgy, a facelifttel együtt, hogy ideje kicsit erősíteni a motorpalettán. A Piranha kódnevű fejlesztés végül 2002-ben lett piacképes és napvilágot látott az ST170. Jó sportváltozathoz híven, a külcsíny is változott, 17 colos könnyűfém felniket, méhsejtes felépítésű rácsokat és új, színrefújt lökhárító szettet kapott az ST. Ford Focus ST
Jót tett a Focusnak, hogy egy kicsit a lökösökre is összpontosítottak

A belső és a biztonság is kiemelt figyelmet kapott, a Recaro sportülések az elvárásoknak megfelelően kényelmesek és egész jól tartanak, a nagyobb zene pedig közel 15 év után sem szól rosszul, bár biztos volt már ez is piszkálva. Szintén ST sajátosság az alumínium kilincs, plusz pont, hogy nem egyszerű króm műanyaggal tudták le a kérdést a Fordnál. A belső minősége az évek alatt nem sokat romlott, egyedül a váltógombon látszott szembetűnően az idő vasfoga. A helykínálat kielégítő, főleg az első üléseken, az ajtókárpitokon jó könyökölni, vagy ha kell, kapaszkodni. Ford ST170 belső
Klíma, multikormány, a kényelemre nem lehet panasz

Hátsó üléssor
Hátul nem sokat utazhattak, kopásnak, ráncosodásnak nyoma sincs

Persze egy vérbeli hot hatchnél mindez mit sem ér, ha hiányzik a fickósság és fürgeség, de nem véletlenül ilyen népszerű darab az öreg ST. Szerencsére a Cosworth motorépítő részlege kellő gondossággal reszelgette a 2 literes motort, így az 170 lóerőt tud leadni. Jobb áramlást biztosító alumínium hengerfejet készítettek, nagyobb szívósorral, rozsdamentes kipufogóval, váltakozó szelepvezérléssel és sport katalizátorral szerelték, a tüzes hatchbacket. A motor teljesítményének optimalizálásáért egy Black Oak vezérlő felel. A mutató egészen hétezerig forog, a Fóka pedig szépen mormog ha nyúzod, így a hanghatás még rá is tesz egy lapáttal, szívesen fogod használni a jobb lábad. Ha esetleg mégis meg kéne állni, a méretes féktárcsák kezeskednek a lassulásról. 
[embed]http://coub.com/view/vny9l[/embed]
      Ford Focus
A motortérből már csak egy csiga hiányzik

Még mindig tudja?

Ránézésre nem öregedett vészesen sokat, az élénk kék szín pedig remekül áll az autónak, szinte jegyben jár a formával, nem is rendelném más színben. Le kell szögezni azonban, hogy Focus nem megy rosszul, viszont annyira jól sem, hogy azonnal fülig érjen a szánk. Arra pont elég, hogy kis pénzből, akár mindennapi használatra is izgalmas maradjon. Kezdő élményautósoknak, a négykerekűekért rajongó tanulóautósoknak tökéletes, amikor már ki mered autózni, még egy darabig lesz benne potenciál. Ha fordulni kell, az ST azt gond nélkül teszi, versenytársaival szemben kell sem szégyenkeznie, ha kanyarvadászatról van szó, remek választás. Mivel a kerekek elől hajtanak, így hajlamos az alulkormányzottságra, de erről nem a típus tehet. A H&R futómű még közelebb varázsolta tesztautónkat a földhöz, de a lengéscsillapítókra ráférne már a törődés, hogy ne lehessen érezni az elmúlt évek megpróbáltatásait, ennek ellenére még mindig be lehet esni egy-egy nagyobb tempójú kanyarba.  Abszolút természetesnek érződnek a tempósabb kanyarok.

Ford Focus ST
A beszédes szín ellenére is lehet vele meglepetést okozni, ha nem ismerik a típust

Az idő vasfoga

Természetesen 15 év hosszú idő, főleg Fókaévekben, és azért látszik, hogy az autót használták. A kipufogó nem gyári, ahogy a fent említett futómű sem. A gátlók épp kezdenek hintázni, de a futómű többi része jól tette a dolgát, a kormányzásra sem lehet panasz. A kasztni első ránézésre jól néz ki, de az autó aljával foglalkozni kell, de ennyi idősen ez általában időszerű, a probléma pedig orvosolható. A lámpák csúnyán mattultak, ez sokat ront az autó megjelenésén. A belső extrák működtek, a klíma hőfoka pedig hűsítő a nagy melegben. Egyedül a tempomat hiánya lehet zavaró, ha valaki nem tud nélküle élni.

Összességében, vannak apróságok, amikkel feltétlenül foglalkozni kell, de vállalható ráfordítással az ST170 hű társ lehet, kellő élményaktorral. Ha szimpatikus a típus, esetleg szeretnéd magad jobban beleásni az autózásba, első lépésnek jó választás lehet a Focus ST kiadása és elmondhatod, hogy Te is megmentettél egy darabot.

Ford Focus
A forma körvonala nyomokban birodalmi rohamosztagost tartalmazhat

Ford Focus ST170

  • Lökettérfogat: 1988 cm3 
  • Hengerek/szelepek: I4 / 4
  • Max. teljesítmény: (172 LE) 7000/perc
  • Max. forgatónyomaték: 197 Nm 5500perc
  • Hossz./szél.: 4152/1645mm
  • Tengelytáv: 2615 mm
  • Saját tömeg/ Össztömeg: 1145 kg / 1640 kg
  • Városi fogyasztás: 12,4 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 7,2 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 9,1 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 214 g/km
  • Végsebesség: 220 km/h
  • 0-100: 7,5 s 
Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!