Az Audi A5 Cabriolet 241 lóerős dízel motorja felpezsdít, a quattro hajtás oltalmaz, az S-line csomag pedig még inkább hozzátesz az élményhez
Az Audi A5 2007-ben robbant be a piacra, részben azért, hogy helyettesítse az Audi A4-et a kupé és kabrió szegmensben. Eleinte csak az ötajtós, Sportback változatban volt elérhető, ám 2009-től érkezett a kupé és a kabrió, amik szintén az LMP (hosszmotoros és moduláris) platformra épültek. Az Audi A5 2012-ben esett át egy ráncfelvarráson, a tesztelt példányunk is már ez a modernebb kivitel, aminek második generációja 2016-ban látott napvilágot a Los Angeles-i Autó Szalonon.
Audi A5 Cabriolet: az egyik legszebb nyitható fedelű a piacon
A sportosan elegáns formavilág már a modell megjelenésétől kezdve átjárja az autót, az A4 kupé karcsú formáit vették alapul az Audi mérnökei. A facelifttel új fényszórót és lökhárítót kapott, az orra szélesebbre sikerült. A LED-technikájú hátsó lámpák nem nyújtanak izgalmas látványt, hosszúkás formájukkal viszont szépen igazodnak a nyúlánk formához. Ellenben a Xenon LED menetfénnyel ellátott első fényszórókkal, amik már sokkal izgatóbban hatnak a szemlélőre.
Az Audi büszke lehet a vászontetőre, ami a teszt alapján nagyon is jóra sikerült, a zaj- és hőszigetelésben is vetekszik a lemeztetővel, tökéletesen illeszkedik, ráadásul gyorsan, gombnyomásra teljesen automatikusan nyílik és zárul. Nem kell egy helyben állva kivárni amíg cselekszik, ugyanis 50 kilométer/órás tempóig menet közben is megtehetjük ugyanezt, amúgy viszonylag huzatmentes az utastér még leengedett tetővel is.
A csomagtér zárt vászontető mellett 380 literes, a rekesz által a magasságából a pótkeréknek hála a mélységéből veszít, de még így is kielégítő a mérete. A hátsó ülések 50:50 arányban vannak elosztva, egy karral a csomagtartó felől egyszerűen lenyithatóak, egy szempillantás alatt szinte lecsapódnak a hátsó ülőfelületre.
Az A5 övvonala magas, de mégis jó a kilátás a sportkormány mögül. Az S-line kormány egy valóságos csoda, fogása, mérete tökéletes, élmény tekerni. Egy kabriónál fontos a szilárd tető hiányát kiegyenlítő karosszéria merevítők és a megerősített küszöbök jelenléte, az Audi A5 Cabrio nagyon is merev a vegyes anyaghasználatnak és könnyűszerkezetes váznak köszönhetően. A szerkezet 19 colos könnyűfém rotor felniken gurul, amiknek a színe majdnem megegyezik a kasztniéval, ezért sem mutatnak akkorát, mint kéne.
No kemény tető, Yes S-line csomag
Az alapáron csaknem 15 millió forintos kabriónál elől nincs gond a helykínálattal, az S-line sport ülések jól tartanak, nagyon kényelmesek. A hátsó lábtér viszont leginkább az előttünk ülő ülésbeállításától függ, egy kabrióhoz mérten elviselhető, főleg, ha az anyós ülésen helyet foglaló egyed jól meghúzza magát. A válltér tekintetében is van mit alakítani, meg se forduljon a fejünkben három embert betuszkolni hátulra.
Az igényes anyagválasztás a prémium márkát igazolja, az Alcantara ajtókárpitok jól illeszkednek a szürke bőrhöz és a fém betétekhez. Szerencsére a zongora lakkot nem vitték túlzásba a beltér tervezésekor, a bőr könyöklő és a váltó tapintása is a luxus vonalra vall. Remek a közérzet az A5-ben, erre még az sport kormány is rátesz egy lapáttal, illetve az S-line-os, apró kiegészítők.
A Bang & Olufsen Sound System újszerű térhangzást kínál, bár némi állítgatás után sem nyújtott akkora élményt, mint azt vártuk volna, a magasak nem szóltak szépen. A nagyméretű, 12,3 col átlójú kijelzőfelületen minden hasznos információt megtalálunk, az Audi rendszere gyors és könnyen kezelhető, részletes a grafika is. Az autóban található volt még Head-up display, ami minden fontos adatot gyorsan felismerhető szimbólumok és számok formájában a szélvédőre vetített. A futómű, a motor, a váltó és a kormány hangolása is ránk van bízva, az Audi Select üzemmódkapcsoló normál, komfort, sport és egyéni hangolást kínál. Az adaptív tempomat és a hátsó tolató kamera jó szolgálatot nyújthat, bár az autóból nyitott tetővel viszonylag könnyű tolatni, nem zavar semmi a kilátásban.
A5 kabrióhoz benzin vagy dízel?
A sportos vezetési élményt ebben az esetben nem egy benzines motor biztosítja, hanem egy agresszív, 3.0 literes V6-os dízel erőforrás. Ez az erősebb, dízel motorral szerelt példány csak quattro hajtással kapható, ami a duplakuplungos DSG, azaz S-tronic sebességváltóval együtt remek párost alkot. A maga 241 lóerejével könnyedén, erőlködés nélkül indítja meg a Torsen T3 differenciálműves, állandó quattro hajtással szerelt kabriót.
Az 500 Nm-es nyomaték már 1400-as fordulattól megérkezik, az 1845 kilogrammos önsúlyával 6,7 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra, a végsebessége elektronikusan van szabályozva, 250 km/h-ra. A 61 literes tank és az 5.2-vel jelzett gyári fogyasztás elég megnyerő, könnyebb lábbal pár tankolást megspórolhatunk magunknak, bár átlagban, tesztünk alatt 8.7 litert könnyedén elcsipegetett.
Nagyon kell a quattro
Egy BMW azért intenzívebb élményt tud nyújtani a hátsókerék-hajtásával, de az Audi precizitása rögtön magával ragadja az embert. Ezzel az összkerékhajtással annyira stabil, hogy csak nagyon nehezen lehet kihozni a sodrából. Kellemes, élvezetes ezt a pihentető sportossággal szerelt szerkezetet vezetni, ami biztonságot nyújt, és képes arra is, hogy hamar mosolyt csaljon az arcunkra.
A kormány mögötti füleket is természetesen kihasználtuk, tiltani azért a végtelenségig nem lehet, a leszabályozás után magától felvált. Az elektromechanikus szervokormány pontos visszajelzésekkel és még precízebb irányíthatósággal szolgál, a futómű is remek, a stabilitást és a sportosságot az adaptív és hangolható lengéscsillapítók biztosítják. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul oldalanként ötkaros független futómű gondoskodik a suhanásról.
Összegezve az Audi A5 Cabriolet
Ez az autó egyáltalán nem lomha, kifejezetten kényelmes, élvezetes vezetni, ezek a tulajdonságok egy prémium terméktől el is várhatóak. A benzinmotorral könnyebb lenne egyébként az orra, ami talán még élvezetesebbé tenné a vezetést, bár a quattro hajtás sok mindent kompenzál, bár azt gondoljuk, nincs annál nagyobb élmény, minthogy nyitott tetővel száguldozz a nyári forróságban. A helykínálat hátul korlátozott, a csomagtartó mérete is limitálhat minket, de aki gyerekkel van, az nyugodtan vegye az Audi A5 Sportbacket.
Audi A5 Cabriolet 3.0 TDI Quattro S-line
- Lökettérfogat: 2967 cm3
- Hengerek/szelepek: V6 / 4
- Max. teljesítmény: (241 LE) 4000/perc
- Max. forgatónyomaték: 500 Nm 1400/perc
- Hossz./szél.: 4626/1854 mm
- Tengelytáv: 2751 mm
- Saját tömeg/ Össztömeg: 1845 kg / 2345 kg
- Városi fogyasztás: 7 l /100 km
- Országúti fogyasztás: 5,2 l /100 km
- Vegyes fogyasztás: 5,9 l /100 km
- CO2-kibocsátás: 154 g/km
- Végsebesség: 250 km/h
- 0-100: 6,7 s
A tesztet készítette:
- Aranyossy Medárd
- Erős Márk
Az autót a Magyar Autókereskedőház Zrt. biztosította – http://www.mahzrt.hu/
Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!