A COTA története

Közzétéve:
2017-10-04, 16:39

A Circuit of the Americas egy Texas állam Austin városa mellett elhelyezkedő modern versenypálya. Jelenleg az egyetlen helyszín az USA-ban, ahol F1-es futamot rendeznek.

A pálya ötlete 2010-ben merült fel először, elsősorban azért, hogy visszahozzák a Forma-1-et az USA-ba, ahonnan az Indianapolis-i bukás után nem tért vissza. Bernie Ecclestone, az F1 akkori vezetője azonban nem nyugodott és szerette volna visszavinni a sorozatot a tengeren túlra. A dolgot fel kellett pörgetni, és meg kellett találni azokat a személyeket, akik hajlandók megegyezni az új pályáról.

Nehezen indult, de megérte folytatni a COTA építését

Nehezen indult, de megérte folytatni

A promóter Tavo Hellmund – korábbi Formula-3-as versenyző – és Bernie Ecclestone végül megállapodtak a tervek elfogadását követően, így el is kezdődött a pálya létrehozása. A texasi Circus megyében egy 890 hektáros területen 2010. december 31-én pedig elkezdődött az építkezés. A legfőbb befektetők Red McCombs és Bobby Epstein voltak. Ez volt az első olyan pálya az USA történetében, amit kifejezetten a Formula-1 kedvéért kezdtek el építeni. Austin város közelsége is nagy szerepet játszott az üzlet létrejöttének sikerében, ugyanis ez az egyik legdinamikusabban fejlődő város a világon, s ez csak rohamléptekben fog fokozódni minden előrejelzés szerint.

A pályaterveket Kevin Schwantz korábbi Texas-ban született motorvilágbajnok és az F1 leghíresebb pályatervezője, Hermann Tilke kezdte el megalkotni. Hermann Tilke az F1 jelenleg élő legfontosabb pályatervezője, számos modern kori pálya alkotója. A pályához több helyről szereztek inspirációt mind a vonalvezetés, mind a pályát kiszolgáló és körülvevő létesítményeket illetően. Ösztönző volt számukra Silverstone, Hockenheim és az Istanbul Park is. A pályát 2012 júniusában fejezték be, különleges és látványos épületeit a Miro Rivera Architects tervezte.

A pálya melletti kilátótorony, a 360 Avenue mögött

A pálya melletti kilátótorony

Az építés alatt több vita volt a kivitelezők és Bernie Ecclestone között, a projekt majdnem befuccsolt. Ecclestone ultimátumot is adott 2011-ben, ha nem érkeznek meg a FOM-nak az első kifizetések, kiveszik a futamot a versenynaptárból. Az ügy végül bíróságra került, a befektetők között komoly viták támadtak, a Forma-1 vezetése viszont ki lett fizetve és új szerződést is írtak velük. A költségvetés 300 millió dollár volt, ugyanakkor a laza talajszerkezettel és a gázvezetékekkel sem volt minden rendben, ezért további kiadásokra volt szükség. A pálya megnyitója 2012. október 21-én volt. Az első kört Mario Andretti tette meg, egy 79-es Lotus F1 autóval.

Az első F1-es rajt Austinban, Hamilton négyszer nyert

F1-es rajt Austinban

A pályát a novemberi F1 futam előtt az FIA is jóváhagyta. A létesítmények jól átgondoltak, nem voltak híján semminek, a közönség szórakozását szolgálták. A központi Grand Plaza 20 hektáron feküdt a szükséges létesítményekkel, mosdókkal, a nézőtér bejárataival, medencével, ragyogó gyeppel és látképpel. A pályán található az Austin 360 koncert létesítmény, ahol világsztárok lépnek fel az év minden időszakában. Így ha a pályát nem is használja éppen valamelyik versenysorozat, a szervezők felkészültek mindenre, hogy a létesítmény ne legyen teljes mértékig kihasználatlan. A koncerthelyszín mögött közvetlenül áll egy magas kilátótorony, ahonnan varázslatos panoráma nyílik a pályára, és Austin belvárosa is látható valamivel több, mint 70 méteres magasságból.

Elképesztő lehet ilyen magasról versenyt nézni, 70 méter magasságból

Elképesztő lehet ilyen magasról versenyt nézni

Az első futam izgalmasra sikerült, Lewis Hamilton nagy küzdelemben nyerte a futamot Sebastian Vettel előtt. Hamilton azóta uralja a texasi versenyt, négyszer tudott diadalmaskodni. A pálya iránt több sorozat is elkezdett érdeklődni. Jött következő évben a MotoGP, a World Endurance Championship, a V8 Supercars és a Pirelli World Challange is. Az Austin-i pálya még nagyon fiatal, de történelme folyamatosan íródik ezen a nehéz és nagyon látványos aszfaltcsíkon.

A MotoGP is megérkezett, Marquez jól szokott teljesíteni

A MotoGP is megérkezett

Fotók:

Kapcsolódó írások

Hétvégi versenyek: Szoros F1-es befutó, helycsere a Moto GP összetettben
2018. november 02.
A Forma-1-es Belga Nagydíj kiélezett csatát hozott Vettel és Hamilton között. A Moto GP Silverstone-ban megrendezett futama után helycsere történt az összetettben.
Forma-1, MotoGP és WRC október utolsó hétvégéjén!
2017. október 27.
Lewis Hamilton világbajnok lehet Mexikóban, Marc Marquez is közel kerülhet negyedik vb címéhez Malajziában. A WRC-ben szintén bajnokavatásra kerülhet sor. Terítéken a legnagyobb versenysorozatok!
Hétvégi program és versenyajánló 11.11.-11.12.
2017. november 09.
Magyarországon a rali kerül főszerepbe november második hétvégéjén. Orfűn Rallye Sprint Kupa, Bózsva és Telkibánya között Certa Rally Sprint várja az érdeklődőket. Mindkét sorozat a MARB része. Külföldön Forma-1 és az idei utolsó MotoGP futam vár a képernyők elé.
McLaren F1 a levegőben
2018. november 30.
A 90-es évek legendája feltöltés nélkül utasította maga mögé a világot, 627 lóerős motorja és pihekönnyű kasztnija lehetővé tette a hihetetlen rekorddöntést!