2017. december 16. | 02:04

Rendszeresen feltűnik még az F1-es futamokon és közvetítéseken Sir Jackie Stewart korábbi háromszoros F1 világbajnok, akinek az élete egyáltalán nem nevezhető unalmasnak…

Jackie Stewart első lépései a Forma-1 felé

1939. június 11-én született Miltonban, Skóciában, beceneve a "repülő skót" lett. Fiatal korában nem volt kérdés, hogy meg fog próbálkozni ezzel a csodálatos, de veszélyes sporttal, a Forma-1-gyel, házuknál ugyanis folyamatos volt a nyüzsgés az autók körül. Unokatestévre, Jan és bátyja Jimmy is sikeres versenyzők voltak az ötvenes évek derekán. Őt akkor inkább mégis egy egész más sportág, a sportlövészet kötötte le. Ebben annyira sikeres lett, hogy öt angol bajnokságot is meg tudott nyerni. Az iskolát korán, már 15 évesen otthagyta, hogy a lövészetnek hódoljon. 1960-ban nagyon kevésen múlt, hogy nem jutott ki a római olimpiára. Stewart ezután Ken Tyrrell-től a Formula-2-ben kapott lehetőséget a bizonyításra és nagyon tehetségesnek bizonyult.

Debütálás az F1-ben

Innen egyenes út vezetett a Formula-1-be, ahol 1965-ben debütálhatott a Dél-Afrikai Nagydíjon, a BRM (British Racing Motors) csapat színeiben.

Második versenyén, a Monaco GP-n rögtön megszerezte a hamadik helyet. Pedig nem volt könnyű dolga, hiszen a mezőnyben olyan pilóták versenyeztek, mint Jack Brabham, Bruce McLaren vagy Jim Clark. Első évében megnyerte az olasz versenyt, a vb összetettben a nagyon előkelő harmadik helyet szerezte meg. A következő esztendőben a motorok terén nagy változások jöttek, a BRM csapat azonban nem tudott jól alkalmazkodni. A Ford motorok bizonyultak a legjobbnak, így Stewart számára az 1966-os és ’67-es év sem sikerült jól. 1968-ban átigazolt a Matra csapathoz, akik Ford motorral mentek, és jöttek is a sikerek.

99 futam, 3 világbajnoki cím

Új csapatának színeiben első évében majdnem világbajnok lett, a második évében 1969-ben pedig meg is szerezte azt 10-ből 6 futamot megnyert. A sikerek ellenére azonban újabb váltás következett. Az 1970-es szezonra Tyrrell Racing szakított a Matrával, így Tyrrell néven folytatta a csapat. Az első szezon nem sikerült jól számára, 1 futamgyőzelmet tudott szerezni. Aztán jött 1971 és a második világbajnoki cím, ismét 6 futamgyőzelemmel és hatalmas különbséggel lett bajnok.

1972-ben szoros csatában második lett Emerson Fittipaldi lett a világbajnok, Stewart második lett, de 3 kiesés is hátráltatta szezon alatt. Az 1973-as szezonban rekord hosszúságú 15 futamos szezont rendeztek, Jackie Stewart 5 győzelmet aratott és kiegyensúlyozott teljesítményének köszönhetően harmadszor is bajnok lett. Az utolsó Amerikai Nagydíj lett volna 100. és utolsó futama az F1-ben, de a versenyt megelőzően François Cevert halálos balesetet szenvedett, ezért a Tyrrell csapat nem indult a futamon. Aktív pályafutását az F1-ben így 99 versennyel és 27 futamgyőzelemmel zárta.

Élet a versenyzés után

Miután abbahagyta a pályán a körözést, a Formula-1 után tanácsadói szerepben dolgozott a Ford-nál, és kommentátori szerepet is vállalt. A versenyzés szeretete azonban arra késztette, hogy saját csapatot alapítson. 1997-ben fiával Paul Stewarttal megalapították a Stewart Grand Prix csapatot. Legendás versenyzőkkel dolgoztak együtt, mint Rubens Barrichello, Jan Magnussen, Jos Verstappen és Johnny Herbert is versenyzett náluk. A csapat 1999-ben Johnny Herbert révén szerzett egy futamgyőzelmet, a csapat pedig a negyedik előkelő helyen végzett. Az istállót a Ford megvette 2000-ben és Jaguar néven működött tovább.

A mozgalmas életet élő skót számos fontos díjban részesült hazájában. 1971-ben a Brit Birodalom tisztviselője díjban részesült, 2001-ben lovaggá ütötték, így felvehette a Sir titulust. Mindkét elismerést az autósportban elért eredményeiért és a sportért tett tevékenységéért kapta. 2008-ban díszdoktori címet kapott a St. Andrews Egyetemtől. Belépést kapott a motorsport hírességek csarnokába is. Mostanság feltűnik F1-es versenyeken is, ahol főként díjátadóként számítanak rá.

Bernard Cahier/Getty Images
  • Címkék:
  • F1