Milyen is vezetni egy Formula-E-s versenyautót?

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Elindult a 2017-2018-as Formula-E szezon december első hétvégéjén, az autóról és annak vezethetőségéről Lucas Di Grassi fejtette ki a véleményét.

Hongkongban rajtolt az újabb Formula-E szezon, ahol Lucas Di Grassi, korábbi Forma-1-es pilóta, a tavalyi év Formula-E sorozat világbajnoka mondott néhány szót az elektromos versenyautókról.

„Nem ez a leggyorsabb autó, amit valaha vezettem, sőt, még a közelében sincs, de az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az egyik legnehezebben vezethető.”

A versenyző kiemelte, hogy a bajnokság formája nagyban megnehezíti a dolgukat, ugyanis csak utcai pályákon zajlik a versenyzés, így falak között kell száguldaniuk. Ez pedig azt jelenti, hogy egyetlen nagyobb hiba az egész hétvégének véget vethet. Olyan kicsit, mint az F1-es Monaco Nagydíj, csak egész szezonban.

Lucas Di Grassi az Audit vezetve, a tavalyi brazil versenyen

Lucas Di Grassi az Audit vezetve

A vezethetőség egyik nehézsége a fékezésből ered.

„A Formula-E autókban a motor hátul van, és ha rálépsz a fékre, az energiát generál. A versenyek elején a hátsó fékek nagyon forrók, és amint elkezdődik a regeneráció, úgy elkezdenek visszahűlni, normalizálódni. Ennek az a következménye, hogy változik a fékezési és a súrlódási pont, így nagyon kell figyelni.”

Lucas Di Grassi csapattársa a német Daniel Abt is egyetért abban, hogy trükkösek és szeszélyesek a dolgok. Szinte nincsen leszorítóerő, nincsenek sima felületű gumiabroncsok, a pályák többsége pedig rögös és piszkos, ami szintén egy rizikófaktor a versenyeken. Elég, ha a Forma-1-re gondolunk, ahol egy-egy koszos pálya mennyire tudja zavarni az autók irányíthatóságát.

Di Grassi utalt arra is, hogy a küzdelem sokkal egyenlőbb mint a Forma-1-ben, ugyanis nincsen érdemi különbség az autók között. Példának hozta fel Fernando Alonso példáját, a mezőny egyik legjobb pilótája és kétszeres világbajnok, de ezzel a McLaren Hondával képtelen volt jó eredményeket elérni.

Lucas Di Grassi és Nico Rosberg tavalyi F1 világbajnok Hongkongban, Rosberg pontosan tudja milyen egy nehéz szezon

Lucas Di Grassi és Nico Rosberg tavalyi F1 világbajnok Hongkongban

Ellenben a Formula-E-ben szereplő kínai Techeetah nem gyári, hanem ügyfélcsapat, mégis majdnem megnyerték a bajnokságot. Erre felé egészen más erőviszonyok uralkodnak.

További érdekesség, hogy a versenyzőknek folyamatosan néznie kell a kormányon az elektromos áram csökkenését, így arra is figyelniük kell, hogy a tempót hogyan osszák el a pálya különböző részein, a védekezésnek tehát nagy szerepe van.

A világbajnoki sorozat 2018. január 13-án folytatódik a festői Marrákes városában.

Forrás: TopGear

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Az új Audi RS7 Sportback elölről fotózva
2019. szeptember 28.
Az Audi  végre elárulta az összes infót a nagyobb és erősebb 2020-as RS7 Sportbackről.
Az ABT RS4-S egy garázsban féloldalról
2020. október 06.
Az Audi tavaly ősszel mutatta be a frissített RS4 Avantot, most viszont kezelésbe vette az autót az ABT tuningműhely, az eredmény pedig magáért beszél.

További hírek