A péntek pocsék nap volt magyar szempontból a WTCR szlovákiai versenyhétvégéjén, de szombaton jóra fordultak a dolgok

Fotó: Háfra Zsolt

A Slovakia Ring versenypálya Orechová Potôň településen található, Dunaszerdahely szomszédságában, mindössze 30 kilométer távolságra a pozsonyi repülőtértől. Az 5922 km hosszú pályán 2018-ban kétségtelenül a július 13-15-én megrendezett FIA WTCR és FIA Kamion Európa-bajnokság szlovákiai futamai jelentik az év eseményét. Közelsége miatt a Slovakia Ring magyar szemmel szinte hazai pályának számít, ráadásul nagyon sok magyar versenyző is érdekelt ezen a hétvégi versenyeken, az Alapjárat sem hiányozhatott erről a buliról.

Michelisz Norbert pénteki drámája

A WTCR-ben a Hyundai i30 TCR-rel versenyző Michelisz Norbert, a BRC Racing Team versenyzője 135 ponttal a 6. helyen érkezett a szlovákiai versenyhétvégére, 47 ponttal lemaradva a szezont vezető francia Yvan Müllertől, illetve 25 ponttal csapattársa, a legendás olasz Gabriele Tarquini mögött. Michelisz hátránya a szlovákiai verseny előtt egyáltalán nem tűnt behozhatatlannak, hiszen a hétvégi három futam első helyezettje 27, 25 illetve 30 pontot szerez, ezért, ha egy rivális kiesik vagy hátul végez, azonnal sok pontot lehet fogni rajta. A pénteki időmérő, ha nem is tökéletesen, de jól alakult, csapattársa, Tarquini után Norbi a második legjobb időt futotta, míg a harmadik rajtkockát az összetettben negyedik svéd Thed Björk érdemelte ki. Pár órával később azonban jött a rossz hír, miszerint a FIA ellenőrei három autóban is a megengedettnél nagyobb teljesítényre felhúzott turbót találtak, ami olyan, mint sportolóknál a dopping, vagyis azonnali kizárással jár. A turbós skandallumban Michelisz, Müller és Björk Hyundai gépe volt érintett – utóbbi a 7. helyre kvalifikálta magát, ám egy előre bejelentett motorcsere miatt egyébként is a mezőny végéről rajtolt volna –, ezért ők hátulról indulhattak a futamon. Ez pedig egy 26 versenyzős mezőnyben azt jelenti, hogy már a pontszerző helyek (az első tíz) valamelyikének megcsípése is kisebb csodával ér fel. Érdekes ugyanakkor, hogy a kvalifikáción legjobban teljesítő szintén Hyundai-os Tarquini autójában mindent rendben találtak, vagyis egyértelműen ő volt a pénteki nap nyertese. Ha az olasz stabil, biztonsági versenyzéssel első lesz a szombati első futamon, a kizárás miatt hátulról rajtoló Yvan Müller pedig nem jut fel pontszerző helyig, akkor bizony átveheti akár a vezetést is a tabellán. A WTCR másik magyar érdekeltsége, a magyar Zengő Motorsport két magyar versenyzője a három Hyundai-os kizárása után kicsit előrébb lépett. A Cupra TCR-rel versenyző Nagy Norbert a 8., míg Szabó Zsolt Dávid a 19. helyről rajtolhatott.

A szombati első futam

A szombati első futam rajtja nagyon izgalmasan alakult. Olyan volt, mintha Tarquini épp a telefonját babrálta volna, ezért akkor eszmélne csak rá, hogy gázt kellene adnia, amikor a Cupra TCR-t hajtó Pepe Oriola már elhúzott mellette. Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, rögtön másik két autó is becsúszott a keletkező résbe. Ez a szituáció mindig izgalmas, különösen az első kanyarban, hiszen itt derül ki, végül kinek sikerült jól vagy éppen rosszul a rajt. A kanyaron mindenki sikeresen átfűzte magát, Tarquini negyedikként jött ki belőle, és ezzel az élen egy ideig le is csillapodtak a kedélyek. Később annyi történt, hogy Aurélien Comte lelassult, így Tarquini feljött a harmadik helyre, ami láthatóan tökéletesen megfelelt neki, ezért nem is kockáztatott.
Pepe Oriola megnyerte az első futamot

Michelisz hátul küzdött közben, a közönség pedig mindig nagy ovációval jutalmazta, amikor előrébb jutott. De nehezen boldogult, és hamar kiderült, hiába a hajtás, valamint a bejövő biztonsági autó miatt besűrűsödő mezőny, a pontszerző helyből nem lesz semmi, ezért a vége előtt feladta a versenyt és bejött a boxba. A magyar közönség legnagyobb örömére a végére is maradt hazai érdekeltségű izgalom: Nagy Norbertre rászólhattak az utolsó körben, hogy harcoljon a tizedik helyért, amit ő komolyan is vett, és úgy előzött, mintha az élete múlt volna ezen. Zseniális versenyt futott, de végül sajnos így is 11. lett, ám ez a pár perc szerintem a futam talán legszebb része volt. Gratuláció ezért! És persze remek fickó Pepe Oriola is, akinek első győzelme volt ez a mostani, ráadásul meg is dolgozott érte, hiszen a verseny elején nem csak Tarquinit rajtolta le, hanem a második körben az Audi RS3-mal versenyző Jean-Karl Vernay-t megelőzte, akit hatalmas fegyvertény volt maga mögött tartani. A Cuprák úgy tűnik, beszálltak ezzel a versenybe, és talán lesz végre keresnivalójuk az élen is. A szombati első futam végeredménye
  1. Pepe Oriola (Campos Racing) Cupra TCR – 27 pont
  2. Jean-Karl Vernay (Audi Sport Leopard Lukoil Team) Audi RS3 – 20 pont
  3. Gabriele Tarquini (BRC Racing Team) Hyundai i30 N TCR – 17 pont
  4. Aurélien Comte (DG Sport Competition) Peugeot 308 TCR – 14 pont
  5. Fabrizio Giovanardi (Mulsanne Srl) Alfa Romeo Giulietta TCR – 12 pont
  6. Yann Ehrlacher (ALL-INKL.COM Münnich Motorsport) Honda Civic – 10 pont
  7. Tom Coronel (Boutsen Ginion Racing) Honda Civic TCR – 8 pont
  8. Denis Dupont (Audi Sport Team Comtoyou) Audi RS3 – 6 pont
  9. Aurélien Panis (Comtoyou Racing) Audi RS3 – 4 pont
  10. Nathanaël Berthon (Comtoyou Racing) Audi RS3 – 2 pont
  11. Norbert Nagy (Zengo Motorsport) Cupra TCR
  12. Yvan Muller (MRacing – YMR) Hyundai i30 N TCR
  13. Thed Björk (MRacing – YMR) Hyundai i30 N TCR
  14. Mato Homola (DG Sport Competition) Peugeot 308
  15. Petr Fulin (Fullin Race Academy) Cupra TCR
  16. Kevin Ceccon (Mulsanne Srl) Alfa Romeo Giulietta TCR
  17. Gordon Shedden (Audi Sport Leopard Lukoil Team) Audi RS3
  18. John Filippi (Campos Racing) Cupra TCR
  19. Rob Huff (Sébastien Loeb Racing) Volkswagen Golf GTI TCR
  20. Benjamin Lessennes (Boutsen Ginion Racing) Honda Civic TCR
  21. Mehdi Bennani (Sébastien Loeb Racing) Volkswagen Golf GTI
  22. Andrej Studenič (Brutal Fish Racing Team) Volkswagen Golf GTI TCR
  23. Norbert Michelisz (BRC Racing Team) Hyundai i30 N TCR
  24. Zsolt David Szabó (Zengő Motorsport) Cupra TCR
 

A szombati 2. és 3. kvalifikáció

Az a jó a többfutamos versenyhétvégéken, hogy ilyenkor minden futam egy tiszta lap, nem számít, hogy ki, mit rontott el korábban. Ahhoz persze, hogy ez valóban így legyen, a kvalifikációkon jól kell teljesíteni. És Michelisz Norbi pontosan így tett, zseniális versenyzéssel a második és harmadik kvalifikáción az első helyre futott be. Láthatóan óriási kő esett le Norbi szívéről, az egész BRC csapat vigyorogva gratulált a magyar versenyzőnek, még a nagy rivális csapattárs, Tarquini is önfeledten örült a sikernek. Nagyon kellett már ez, mert Norbinak kicsit újra el kell hinnie magáról, hogy ott van a legjobbak között. A két első hely azt jelentette, hogy Norbi a második – fordított rajtrácsos - futamot a 10. helyről kezdhette, míg a harmadik, vasárnapi versenyen az élről rajtolhatott.  És ami legalább annyira fontos, mint Michelisz sikere, a Zengő Motorsport versenyzője, Nagy Norbi 10. lett a második kvalifikáción, ami azt jelentette, hogy a fordított rajtrácsos második futamon az élről indulhatott. Ez Nagy első pole-pozíciója volt, így persze érthető, hogy rettenetesen örült a lehetőségnek. 

A szombati 2. futam

A második futamot a Cuprával versenyző Nagy Norbi kezdhette az első helyről, de az előre sejthető volt, hogy nem lesz könnyű dolga, ugyanis Garbiele Tarquini rajtolt mögüle. Michelisz Norbi (Hyundai) a 10., míg Szabó Zsolt Dávid (Cupra) a 21. helyről indult.  A verseny annyiban a várt forgatókönyv szerint alakult, hogy Tarquini már az első körben lehagyta Nagy Norbit, a Cupra egyszerűen nem versenytársa jelenleg a Hyundai-nak. Michelisz nem kezdett jól, egy helyet gyorsan visszaesett, és erről sokáig nem is sikerült feljebb kapaszkodnia.
Nagy Norbi vonatozik

Ahogy ez lenni szokott, a mezőny közepében ment a legnagyobb csetepaté, a 44-es Petr Fulin rá is fázott erre, mert egy ütközés után a karosszéria ráhajlott az egyik hátsó gumijára, mire az veszettül füstölni kezdett. A dolgot a boxutcában hamar orvosolták, ám a meccsből a cseh ezzel nagyjából kiszállt. Szabó Zsolt Dávid közben hátul keményen hajtott, az 5. körben már a 19. pozícióban volt, Michelisz pedig a 9. helyen járt, de mire ezt leírtam, egy autót, ja nem, kettőt már meg is előzött, így a 7. helyen tanyázott. Lassan, de csapataink haladtak előre! Nagy Norbi pedig derekasan vitézkedett a 2. helyen. A közönség persze extázisban, a Zengő csapatot az itteni magyarok nagyon szeretik, Michelisz meg lassan nemzeti hős. Szabó pedig rászolgált a szeretetre, mert az utolsó körben már 17. helyen volt.
Szabó Zsolt Dávid szépen jött föl

Lassan megy le a nap, a kockás zászló pedig egy boldog Tarquinit köszöntött, de hol volt az ő öröme Nagy Norbiéhoz és a Zengő csapatéhoz képest! Michelisz persze nem volt a legboldogabb, de a tizedik helyről most eddig tudott feljönni. Én viszont Szabónak örültem még nagyon, aki végül 16 helyen ért célba, vagyis kapaszkodott rendesen. Este hangos buli lesz majd Zengőéknél!
A boldog Nagy Norbi

Ja, annyira nem, hiszen holnap is lesz még verseny és munka. Nekik és az Alapjáratnak is. Azért Háfra Zsolt fotós kollégámmal csak elmegyünk este Dunaszerdahelyen a Fröccs Fest fesztiválra, ami jó kis magyar rendezvénynek ígérkezik. És olyan hangos egyébként is, hogy amúgy sem lehet tőle aludni.     Utóirat: Volt egy csavar a két kvalifikációban, amit a cikk megjelenésekor még nem tisztázódott. Lessenes, Coronel és Guerrieri Hondájában ugyanis szintén túlhúzott turbókat találtak a FIA ellenőrök, ahogy ez történt pénteken Micheliszéknél is. Mivel a Honda fellebbezett, a 2. futamon mindenki a kvalifikáció eredményének megfelelően indulhatott, de ha lesz utólagos büntetés, a végeredmény még változhat. Mivel Guerrieri a 9., Lessenes a 6. helyen ért célba, az is lehet, hogy Michelisz és Szabó Zsolt Dávid utólag két helyet még előrébb jön. Forrás:
  • Alapjárat helyszíni riport