2020. május 31. | 13:15

Most már hivatalosan is lehet kocsikázni, de előtte érdemes pár dolgot ellenőrizni!

Normál esetben ennek a cím közepén a karantén szó helyett a téli álom szerepelt volna, de hát az idei év nem éppen szokványos. Konkrétan a szemünk előtt alakul a történelem... Ebbe szerintem sok ember nem gondol bele, de ez most nem az a platform, ahol erről elmélkedek.

Szóval vissza az autókhoz. Be kell valljam, én a veszélyhelyzet ideje alatt is beültem a Miatába és céltalanul csak kocsikáztam leengedett tetővel, maszkban. Nem álltam meg sehol, de mivel én már februárban felélesztettem az autót a téli szunyókálásból, így nem akartam, hogy még 2-3 hónapot „szomorkodjon” a garázsban. Ha te kivártad a karantén végét és mostanában élesztenéd fel a téli álomból dédelgetett négykerekűd, akkor ezt a 10 dolgot mindenképp ellenőrizd!

Először is tételezzük fel, hogy az ősz végén mindent megtettél, mielőtt eltetted pihenni, tehát alaposan kitakarítottad kívül és belül is, lecserélted az olajat, ellenőrizted az akkumulátort és a hűtőfolyadékot, vettél üzemanyag-stabilizátor adalékot és bedugtad a kipufogóvéget a kellemetlen meglepetések elkerülése végett. A több hónapos pihenő alatt is érdemes egyszer-kétszer beindítani a masinát, hogy az olaj fusson egy kört.

Most elmondom, hogy mik a teendők a jó idő beköszöntével, a karantén végén:

  1. Miután levetted az autótakaró ponyvát, nézd át jól kívül és belül is, hogy megbizonyosodj arról, hogy a fényezés és a kárpitok is érintetlenek.
  2. Ha alkalmanként beindítottad a motort a tárolás ideje alatt, akkor cserélni kell az olajat, ha nem, akkor elég csak a szintet ellenőrizni.
  3. Ellenőrizd az akkumulátort, ha nehezen vagy egyáltalán nem indítja az autót, akkor tedd töltőre, ha úgy érzed, hogy már a végét járja, akkor méresd be és szükség esetén inkább szerezz be egy újat.
  4. Fontos, hogy megbizonyosodj arról, hogy nem szivárognak a folyadékok. Ha a hűtőfolyadék, a motorolaj, a sebességváltó olaja és a diffiolaj, valamint a fékfolyadék is rendben van, akkor nincs teendő. Ha valamelyik esetleg apadt, azt az autó alatt lévő területen láthatod. Különösen ügyelj az esetleges üzemanyag-szivárgásra, amelyet azonnal orvosolni kell.
  5. Óvatosan ellenőrizd a szíjakat és a tömlőket, ha úgy látod, hogy elfáradt vagy közel jár hozzá, akkor inkább cseréld vagy cseréltesd ki.
  6. Távolítsd el a kipufogóba tett dugót vagy anyagot.
  7. Ha ősszel használtál üzemanyag-stabilizátort, akkor az üzemanyag jó eséllyel nem bomlott alkotóelemeire, és így beindíthatod a motort, de előtte ellenőrizd a gyertyákat, ha szükséges, finom csiszolópapírral eltüntetheted a korróziót. Járó motornál újra nézd meg, hogy szivárog-e valami.
  8. Ellenőrizd a gumiabroncsok állapotát és nyomását, ne hagyd ki a pótkereket sem.
  9. Mielőtt kiállnál a garázsból, ellenőrizd az autó környezetét, nehogy rámenj valami hegyes tárgyra, mert az kellemetlen tud lenni.
  10. Az első méterek, kilométerek alkalmával többször ellenőrizd a fékeket és hallgasd a motort, a futóművet, figyeld a váltó működését és a műszerfal visszajelzőit. A próbakör ne legyen túl hosszú, és ne is menj messzire az otthonodtól. Célszerű, ha van nálad mobil, ha esetleg valami történne. Ezt egyébként az első éles bevetés előtt néhány nappal érdemes megtenni, hogy az esetleges hibák kijavítására legyen elég idő. Hazatérve, ellenőrizd az autó alatt, hogy van-e szivárgás, beleértve az alaposan kipróbált fékvezetékeket is.

Ezek után már nincs más teendőd, csak várni a jó időt és átadni magad a vezetés élményénék. Remélem, szépen lassan minden visszaáll egy normálisnak mondható kerékvágásba.