2020. július 24. | 12:39

Az emberek október végéig véleményezhetik a mintaprojekteket.

A főváros több kerületében 15 helyszínen elkezdődnek, illetve néhány esetben már el is kezdődtek a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási mintaprojektek. Ezt Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke közölte csütörtökön egy budapesti háttérbeszélgetés során.

„A nagy gépjárműforgalom, az abból fakadó zaj és a légszennyezettség akadályozza leginkább azt, hogy Budapest élhető legyen, ezért itt kell a legerősebben beavatkozni. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által készítendő közlekedésbiztonsági terv a budapestiek visszajelzései alapján készülhet majd el” – mondta Balogh.

A kabinetfőnök közölte, hogy az úthálózat harmada jelenleg is 30 kilométer/órás és ez alatti sebességcsillapított zónaként működik a lakóterületek védelmében. A budapesti utak felén 50 kilométer/óra a megengedett sebesség, ami a lakóterületek biztonságán kívül a forgalmi dugók kialakulásához is hozzájárulhat, bár ez utóbbit nem hangsúlyozták ki. Az viszont elhangzott a háttérbeszélgetésen, hogy a forgalomcsillapítás nem jelenti azt, hogy a külső, nagy forgalmú utaknál ne lehetne fenntartani az indokolt magasabb közlekedési sebességet.

„A pesti alsó rakpartot május óta hétvégenként megnyitottuk a gyalogosok és a kerékpárosok előtt a Margit híd és a Szabadság híd között. Ez szeptemberig így is marad, a tapasztalatok nagyon kedvezőek, azt látjuk, hogy a rakpart lezárása az autósok elől nem okoz fennakadást a város közlekedésében” – közölte Balogh Samu.

A III. kerületben 60 kilométer/óráról 50-re csökkentik a megengedett sebességet a Szentendrei és a Vörösvári úton egy-egy rövid szakaszon (lakott területek mentén, ahol nagy a gyalogos forgalom). Az V. kerületben már életbe léptek a változtatások a Szabadság térnél, ami azt jelenti, hogy a Honvéd utcából a Nádor utca fele már nem lehet végighajtani a kerületen (így a Bajcsy-Zsilinszky úton bonyolódik le az átmenő forgalom, nem a kis utcákban).

A Kazinczy utca teljes hosszában és a Király utca Károly körút felé eső egy része sétálóutca lesz, míg az Üllői úton 60-ról 50 kilométer/órára csökkentik a megengedett sebességet a Könyves Kálmán körút és a Határ út között a lakótelepekkel övezett részen.

További változások:

  • VI. kerület: az Andrássy út szervizútjait mindkét oldalon lezárják a Rózsa, az Izabella és a Vörösmarty utca közötti szakaszon augusztus elejétől, ott kulturális programokat, kiállítást tartanak majd, valamint utcabútorokat is kihelyeznek.
  • VII. kerület: Augusztus 10-én indul a mintaprojekt, melynek keretén belül bizonyos számú parkolóhely megszűnik. Az önkormányzat hosszú távú célja az, hogy Belső-Erzsébetvárosban megszűnjön a parkolás a közterületeken (helyette mélygarázsokban és parkolóudvarokon parkolhatnak majd az autósok a tervek szerint).
  • IX. kerület: Májusban és júniusban már megvalósult két forgalomcsillapítási projekt Belső-Ferencvárosban. A Bakáts térnél például megszűnt az átmenő forgalom, ezáltal csendesebb és nyugodtabb lett a környék Reiner Roland kerületi alpolgármester elmondása szerint.

A mintaprojekteket október végéig lehet véleményezni, ezeket a BKK felhasználja majd a december végéig elkészülő közlekedésbiztonsági terv kialakításánál. A Fővárosi Közgyűlés várhatóan 2021 januárjában szavazhat a tervről.