2018. szeptember 28. | 13:59

11 éve öregszik a magyar autópark, bár az újautó-eladásoknak köszönhetően a folyamat már legalább lassul. A legtöbb autóval évente 5-10 ezer kilométert mennek, míg az átlagos futásteljesítmény 17 ezer kilométer.

Ha úgy érzed, hogy egyre több a forgalmi dugó és egyre zsúfoltabbak az utak, akkor az nem véletlen, mert tényleg több az autó Magyarországon. A Robert Bosch Kft. megbízásából, a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által elkészített felmérés szerint 2018. első fél évére a hazai járműpark 3,58 millióra nőtt. A bővülés ráadásul gyorsul: míg tavaly egész évben 272 ezer volt az újonnan üzembe helyezett kocsik száma - ebben benne van a használt import is -, addig idén az első hat hónapban már 150 ezer volt.

 

A magyar háztartások 46 százalékában van autó, jellemzően saját tulajdonú, a céges autók aránya viszont csak 2-3 százalék. 11 éve emelkedik a hazai autópark átlagéletkora: a kutatási adatok alapján egy átlagos magyar autó 13,9 éves, ami 0,7 évvel több mint két évvel ezelőtt volt. Ugyanakkor a folyamat az utóbbi években lelassult, és a 2012-es mélypont után egyre inkább érezhető az új-autópiac fellendülése. Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél, és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest.

Az autók átlagos életkora a magasabb státuszú csoportokban – budapestiek, magasabb jövedelműek, diplomások – a legalacsonyabb, de egyikben sem egyszámjegyű. A magyarok ráadásul egyre többet autóznak, csak a budapestiek és a diplomások vezetnek kevesebbet.

Az autóval rendelkezők háztartások aránya a felméréssorozat kezdete óta nem sokat változott, de 2018-ban érte el eddigi maximumát (46 százalék). A magasabb státuszú rétegekben – tehát a diplomások (66 százalék) és a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozók körében (50 százalék) – stabilan magas az autósok száma.

 

Érdekes módon 2016 és 2018 között a 30-39 évesek, valamint az alsó-közép jövedelmi csoportba tartozók körében növekedett legnagyobb mértékben az autóhasználók aránya, előbbieknél 51-ről 63 százalékra, utóbbiaknál 41-ről 55 százalékra.

Az autók többsége 5-10 ezer kilométert tesz meg egy évben, az átlagos futásteljesítmény pedig 17 ezer kilométer, 800 kilométerrel több, mint két éve. Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke, a leginkább a fiatalok, a legfeljebb 8 osztályt végzettek, az érettségizettek és a falun élők körében. Ebben közre játszhat az, hogy mind többen ingáznak távolabbi városokba, amihez elengedhetetlen az autó. Kisebb mértékű csökkenés csupán a budapestiek és a diplomások körében érzékelhető, ami annyiban érthető, hogy itt a legjobb a tömegközlekedés, autózni és parkolni viszont egyre nehezebb a Fővárosban.