150 ezer autóval lett több Magyarországon fél év alatt

Frissítve:
2018-09-28, 12:33

11 éve öregszik a magyar autópark, bár az újautó-eladásoknak köszönhetően a folyamat már legalább lassul. A legtöbb autóval évente 5-10 ezer kilométert mennek, míg az átlagos futásteljesítmény 17 ezer kilométer.

Ha úgy érzed, hogy egyre több a forgalmi dugó és egyre zsúfoltabbak az utak, akkor az nem véletlen, mert tényleg több az autó Magyarországon. A Robert Bosch Kft. megbízásából, a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által elkészített felmérés szerint 2018. első fél évére a hazai járműpark 3,58 millióra nőtt. A bővülés ráadásul gyorsul: míg tavaly egész évben 272 ezer volt az újonnan üzembe helyezett kocsik száma - ebben benne van a használt import is -, addig idén az első hat hónapban már 150 ezer volt.
budapesti forgalom
 

A magyar háztartások 46 százalékában van autó, jellemzően saját tulajdonú, a céges autók aránya viszont csak 2-3 százalék. 11 éve emelkedik a hazai autópark átlagéletkora: a kutatási adatok alapján egy átlagos magyar autó 13,9 éves, ami 0,7 évvel több mint két évvel ezelőtt volt. Ugyanakkor a folyamat az utóbbi években lelassult, és a 2012-es mélypont után egyre inkább érezhető az új-autópiac fellendülése. Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél, és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest.

Az autók átlagos életkora a magasabb státuszú csoportokban – budapestiek, magasabb jövedelműek, diplomások – a legalacsonyabb, de egyikben sem egyszámjegyű. A magyarok ráadásul egyre többet autóznak, csak a budapestiek és a diplomások vezetnek kevesebbet.

Az autóval rendelkezők háztartások aránya a felméréssorozat kezdete óta nem sokat változott, de 2018-ban érte el eddigi maximumát (46 százalék). A magasabb státuszú rétegekben – tehát a diplomások (66 százalék) és a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozók körében (50 százalék) – stabilan magas az autósok száma.
művész kép az éjszakai Budapestről
 

Érdekes módon 2016 és 2018 között a 30-39 évesek, valamint az alsó-közép jövedelmi csoportba tartozók körében növekedett legnagyobb mértékben az autóhasználók aránya, előbbieknél 51-ről 63 százalékra, utóbbiaknál 41-ről 55 százalékra.

Az autók többsége 5-10 ezer kilométert tesz meg egy évben, az átlagos futásteljesítmény pedig 17 ezer kilométer, 800 kilométerrel több, mint két éve. Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke, a leginkább a fiatalok, a legfeljebb 8 osztályt végzettek, az érettségizettek és a falun élők körében. Ebben közre játszhat az, hogy mind többen ingáznak távolabbi városokba, amihez elengedhetetlen az autó. Kisebb mértékű csökkenés csupán a budapestiek és a diplomások körében érzékelhető, ami annyiban érthető, hogy itt a legjobb a tömegközlekedés, autózni és parkolni viszont egyre nehezebb a Fővárosban.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Hölgy használtautó tulajdonos
2019. július 01.
Magyarországon is egyre magasabb az autók átlagéletkora.
Opel Corsa GSi elölről
2020. március 17.
A Dacia pedig az egyetlen márka, amelynek járműparkja fiatalodik Magyarországon.

További hírek