Nehéz helyzetbe került a koronavírus-járvány terjedése miatt a magyar autóipar, amely nyugodtan nevezhető a magyar gazdaság zászlóshajójának. Az átmeneti gyárbezárások 176 ezer dolgozót érintenek, és egyelőre még senki sem tudja, hogy mikor kezdődhet meg újra a termelés az üzemekben.

A koronavírus-járvány terjedése és az alkatrészellátásban mutatkozó bizonytalanság miatt sorban zárnak be a magyar autógyárak, erre a sorsra jutott (vagy fog jutni) a győri Audi-gyár, a kecskeméti Mercedes-gyár, a szentgotthárdi Opel-motorgyár és az esztergomi Suzuki-gyár. A debreceni BMW-gyár csak azért maradt ki a felsorolásból, mert az még nem épült meg.

Dolgozók teszik a munkájukat a Mercedes kecskeméti gyárában
Fotó: Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.

Az autóipar tulajdonképpen a magyar gazdasága gerincoszlopa, ezt talán nem túlzás állítani. Szijjártó Péter nemrég számszerűsítette, hogy mit is jelent pontosan Magyarországnak ez az ágazat:

  • Ma Magyarországon 740 autóiparhoz kötődő vállalat működik.
  • Az ágazat idehaza 176 ezer embert foglalkoztat.
  • Az autóipar a magyar export 21 százalékát adja.
  • Tavaly a magyar autóipar termelési értéke elérte a 9541 milliárd forintot.
  • Mivel ezen belül a hazai hozzáadott érték 25 százalék, az autóipar adja a magyar GDP 5 százalékát.

Ideális esetben két hét múlva újra megkezdődhetne a termelés a magyar gazdaságnak oly fontos üzemekben, de ez minden bizonnyal nem így lesz. A járvány az európai országok többségében csak hetek és hónapok múlva fog tetőzni, ilyen helyzetben kockázatos lenne újra kinyitni a gyárkapukat 10-14 nap múlva. A bezárások mögött a kereslet zuhanása is áll, ami érthető, hiszen a közeljövőben rengeteg magyar ember megélhetése és egzisztenciája kerül veszélybe, ilyenkor az emberek nem azon gondolkodnak, hogy milyen autót vásároljanak, hanem azon, hogy mit szerezzenek be a boltban és a gyógyszertárban.