2020. október 19. | 02:06

Ez a forgatókönyv is benne van a pakliban.

Az Európai Bizottság döntésének értelmében a 2022-es évtől fogva minden új autót fel kell szerelni intelligens sebessélygszabályozó asszisztenssel (ISA). A technológia nem új keletű, az viszont igen, hogy kötelező lesz. A pontos szabályozások még kidolgozásra várnak, nézzük, mik a lehetőségek.

Az enyhébb verzió szerint a műszerfalon fog üzenni az ISA, sőt, akár olyan idegesítő hangjelzést is hallathat, mint amikor az ember elfelejti bekötni a biztonsági övét. A másik variáns ennél jóval megosztóbb reakciót vált ki mind az autósok, mind az autógyátók részéről. A "B" változat szerint ugyanis a kijelölt sebességhatár fölött ugyanis hiába nyomná a sofőrt a gázpedált, a rendszer elvenné a motorerőt. Egy ennél visszafogottabb megoldásnál engedné a rendszer a gyorshajtást, de vibrálna a gázpedál.

Az ISA rendelkezik olyan változattal, amely esetén erőteljes gázadás esetén visszanyerhető a motorerő. Ha ezt a verziót tennék kötelezővé, akkor elkerülhető lenne, hogy az autóba épített biztonsági rendszer balesetveszélybe sodorja a sofőrt egy előzésnél vagy egy váratlan forgalmi szituációnál.

Egyelőre nem tisztázott, hogy az ISA melyik verzióját tennék kötelezővé, és vannak további kérdőjelek is a technológia kapcsán. A koncepció szerint ugyanis az autó helyzetét GPS-sel határoznák meg, a gépjármű kamerái pedig a sebességkorlátozó táblákról olvasnák le, mennyi az adott szakaszon a megengedett sebesség. A rendszer ez alapján döntene arról, a sofőr túl gyorsan hajt-e, s ha igen, akkor lépne akcióba az intelligens sebessélygszabályozó asszisztens. Előfordul azonban, hogy a sebességkorlátozó táblák részben vagy teljesen olyan mértékig kitakarásra kerülnek, hogy az emberi szem képes azokat felismerni, de a gépi technológia nem.

A nem új gyártású autókba ilyen technológiát nem kell beszerelni utólag, így abba a Volkswagen Karmann Ghiába sem, amit nemrég bemutattunk YouTube csatornánkon a tulajdonos közreműködésével.

 

G7.hu