9 legendás autómárka, amely ma már nem létezik

Közzétéve:
2020-12-18, 08:28

Az autóipar kegyetlen világában simán előfordulhat, hogy egyik nap még a csúcson vagy, aztán másnap már senki nem emlékszik a nevedre.

Mindig tragikus esemény, amikor egy korábban jól működő autógyártó bezárja kapuit. A megszűnés hátterében számos különböző ok lehet. Rossz pénzügyi döntések, sikertelen megújulási kísérletek, piacvesztés – ezek miatt is mentek csődbe korábban szebb napokat megélt vállalatok. Egy dolog azonban biztos: ugyan az autógyártó már nem működik, az általa készített legendás modellekre hosszú ideig emlékezni fogsz. A mára kissé elfeledett, korábban sikeres autómárkák top9-es listája következik.

9. Autobianchi

Olaszország határain kívül kevésbé ismert autómárkáról van szó. A taljánok között azonban hatalmas rajongótáborral rendelkezett. Az Autobianchi 1955 és 1995 között gyártott néhány ikonikus modellt. Az egyik kiemelkedő termékük a Bianchina névre keresztelt, aprócska kétajtós kabrió volt.

Autobianchi

8. Oldsmobile

A történelem egyik első autógyártója, mely 1897-ben kezdte meg működését. A vállalat azonban nem bírta el a General Motors és a japán márkák konkurenciáját, így 2004-ben végleg bezárta kapuit. Az Oldsmobile az 1960-as és 1980-as évek között élte aranykorát, a Ford és a Chrysler mögött övék volt a harmadik hely az eladási listákon. A 442 néven gyártott izomautójuk a mai napig legendásnak számít.

Oldsmobile

7. AMC

Az American Motors Corporation bukását Detroit nagy hármasa – General Motors, Ford, Chrysler – okozta. A vállalat a hatvanas években volt igazán sikeres, ám egy évtizeddel később már súlyos veszteségeket könyvelhetett el. Egyik kiemelkedő termékük az AMX néven gyártott autó volt, mely bivalyerős, 6,8 literes, V8-as motorjának köszönhetően elképesztő teljesítményre volt képes. Nagy kár, hogy így sem sikerült belőle sokat értékesíteni. Az AMC 1988-ban végleg lehúzta a rolót.

AMC

6. Triumph

A brit autógyártó közel százéves, 1885-től 1984-ig tartó történetében elképesztő mennyiségű csodálatos roadstert gyártott. A Triumph márkanév jelenleg a BMW birtokában van, ők vásárolták fel a Rover-csoportot 1994-ben. A legendás autógyártónak olyan ikonikus modelleket köszönhetünk, mint a Spitfire vagy a TR6. Ezek az autók a szépségük mellett azonban számos műszaki problémával rendelkeztek, ez vezetett végül a Triumph hanyatlásához.

Triumph

5. Pontiac

Az Oldsmobile-hoz hasonlóan a Pontiac végét is a General Motors okozta. Az amerikai gyártó 1926 és 2010 között működött. A Pontiac termékeit két kategóriába lehet sorolni: minden, ami 2000 előtt készült, és ami utána. Az autók elején lévő embléma ugyan megegyezik, ám ennél több közös vonást aligha lehet felfedezni.

Pontiac

A Pontiac a hatvanas években piacra dobta a fantasztikus GTO modellt, a hetvenes években a Grand Ville aratott nagy sikert, majd a nyolcvanas években jött a Firebird. Az ezredfordulót követően azonban elfelejtettek szép autókat tervezni – elég, ha megnézel egy Pontiac Aztek modellt.

4. Ascari

Az angol márka a Forma-1 kétszeres világbajnokáról, Alberto Ascariról kapta nevét. A vállalat csak rövid ideig létezett, 1995 és 2010 között gyártottak nagyteljesítményű autókat. Bemutatkozó termékük az Ascari Escosse volt, mely 4,7 literes, 400 lóerős V8-as motorjának köszönhetően 320 km/órás végsebességre volt képes.

Ascari

3. Plymouth

A Plymouth volt az egyik olyan autómárka, mely az idő előrehaladtával teljesen elvesztette identitását. Az autógyártó 1928 és 2001 között működött. Az ötvenes években a végtelen ívekkel ellátott autóikról, a hatvanas években pedig a nagyteljesítményű kocsikról voltak híresek. A nyolcvanas-kilencvenes években aztán hanyatlásnak indultak, a Z-generáció tagjai pedig már talán nem is emlékeznek rájuk.

Plymouth

2. DMC

Létezik olyan, hogy egy vállalat egyetlen modellt gyárt története során, mégis az egyik – ma már nem létező – legnagyobb autómárkának tartják? Nos, a DeLorean Motor Company megfelel ennek a leírásnak. A cég 1981 és 1983 között 9000 DeLorean modellt gyártott. A Vissza a jövőbe trilógiának köszönhetően halhatatlanná vált autó Giorgetto Giugiaro tervezése alapján készült. Hatalmas tömege miatt lomhának bizonyult, az ára is túl magas volt, így nem aratott osztatlan sikert a vásárlók körében. 

DMC

1. Saab

A svéd autógyártó 1945 és 2012 között működött. 1989-ben a General Motors felvásárolta őket, majd bő két évtizeddel később leállították a gyártást. Érdekesség, hogy a Saab kezdetben űrtechnológiai vállalatként is működött, ennek nyomai az Urusab 92 modellen is láthatók. Legnagyobb dobásuk azonban az 1979-ben bemutatott 900 Turbo volt. Akkoriban újdonságnak számított, hogy elérhető áron lehetett hozzájutni egy hétköznapi használatra alkalmas, mégis nagyobb teljesítményű autóhoz.

SAAB

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

Heti autós képgyűjtemény
2017. február 09.
Blogunkon új, könnyed heti rovat indul szórakoztató és informatív képekkel, kötetlen témákban. Érdekességek, humor, motorsport, fotográfia, egyszóval bármi, ami autó.
Hamarosan fizetős lehet az elektromos autók töltése
2017. szeptember 05.
Várható volt, hogy amint beindul az elektromos autók elvárt ütemű terjedése, megszűnnek a kedvcsináló privilégiumok. Elsőként az ingyenes töltést vehetik el a tulajoktól.

További hírek