2016. június 06. | 12:00

A brit versenyző átírta a sebességről alkotott fogalmakat

Társszerző: Hajdu Balázs

Ha Norman Dewis nem veszítette volna el édesapját 14 éves korában, az autók világa teljesen máshogy festene. A tárcsafékek fejlesztése nem ment volna ilyen könnyen, a Jaguar C és D-Type versenyzői nem emelték volna legendás szintre a márkát. Norman Dewis kivételes tehetség volt.

Megbocsájtható, ha nem hallottál a nevéről, ám szinte biztosan ismered a munkásságát. 1952 és 1985 között volt a Jaguar főtesztpilótája – ez azt jelenti, hogy minden ebben az időszakban gyártott Jaguar az ő jóváhagyásával kerülhetett az utakra. Ő volt a brit autógyár sikerének fő letéteményese. Számos legendás versenyautó fejlesztésében vett részt, sebességrekordot tartott, valamint autóversenyeken is rajthoz állt. Közben pedig egy végtelenül szerény, barátságos, másokra odafigyelő fickó volt.

Édesapja halála előtt minden készen állt arra, hogy a kis Norman művészi pályára lépjen. A tragédia után azonban nem volt más választása, dolgoznia kellett a család eltartása érdekében. Először a Humber, majd az Armstrong-Siddley autógyáraknál dolgozott. Utóbbi helyen adtak először lehetőséget, hogy autókat tesztelhessen. Ekkor szeretett bele igazán ebbe a foglalkozásba.

1952-ben csatlakozott az egész életét és pályafutását meghatározó vállalathoz, a Jaguarhoz. Itt vált legendás alakká nem csak tesztpilótaként és fejlesztőmérnökként, hanem versenyzőként is foglalkoztatták. Rajthoz állt a Mille Miglián is, hogy egy világon egyedülálló féktechnológiát teszteljen Sir Stirling Moss számára.

Kiemelkedő munkát végzett a tárcsafékek fejlesztésében. Ezt a technológiát korábban csak repülőgépekben alkalmazták. A tesztelés elég veszélyes üzem volt akkoriban: Normannek kevés biztonságos versenyautókkal kellett nagysebességgel repesztenie – miközben egy olyan rendszert tesztelt, aminek meghibásodása súlyos következményekkel járhatott volna. Ő mégis újra és újra a volán mögé ült.

Dewis néhány alkalommal a brit királyi családdal is kapcsolatban került, 1957-ben például az XKSS sportautót mutatta be Fülöp hercegnek. Azzal az utasítással engedték útjára, hogy nem léphetik át a 80 km/h-s sebességet. Dewis megkérdezte a herceget, hogy milyen sebességgel kíván utazni, Fülöp pedig elég lazán viselkedett, amikor a kilométerórán 220-at mutatott.

Dewis egy bizonyos ideig sebességi rekordtartó is volt. A Belgiumban lévő Jabbeke környékén számos végsebességtesztet végeztek. Norman Dewis esős körülmények között egy C-Type volánja mögött 233 km/h-val repesztett 1952-ben, ám rekordját egy évvel később megdöntötték. Sir William Lyons, a Jaguar Cars legendás társalapítója azonban nem kívánta annyiban hagyni a történetet. A sztenderd XK120 modellből már kihozták a maximumot, ám némi módosítással még ki lehetett belőle némi teljesítményt préselni, a Jaguar mérnökei és szerelői pedig elvégezték a szükséges munkálatokat. Az aerodinamikai tényezők javítása érdekében az autót egy plexibuborékkal vonták be, emiatt azonban ki kellett venniük az ülést. Dewisnek ilyen körülmények között, egy felturbózott – ám kevésbé biztonságos – motorral kellett kipréselnie egy szinte lehetetlennek tűnő teljesítményt az autóból. Ő megcsinálta. Elérte a 277 km/h-s sebességet, és ezzel visszavette a rekordot.

Norman Dewis volt az, aki összetörte az XJ13-as versenyautót. A balesetet gumiprobléma okozta, az autó súlyosan megrongálódott, Dewis viszont komoly sérülések nélkül megúszta az esetet.

1985-ben hivatalosan visszavonult, ezt követően a Jaguar nagyköveteként képviselte a céget. Imádta az autók világban tapasztalható körforgást.