2022. február 03. | 09:15

Nincsenek irigylésre méltó helyzetben azok, akik most ugornak neki a vezetői engedély megszerzésének.

Manapság akár már 500 000 forintba is kerülhet egy új jogosítvány Magyarországon. A friss tanulóvezetőknek további rossz hír, hogy a vezetői engedély megszerzésének díja mellett a vizsga letételéhez szükséges idő is jelentősen megnőtt 2022-re, írja a Növekedés.hu.

A portál megemlíti, hogy a hosszú várólisták miatt fél évvel számolhat az, aki nulláról kezdi az autóvezetés megtanulását, de a gyorsított tanfolyam keretében is 2-3 hónap a minimum várakozási idő. A jelentkezőket bosszanthatja az is, hogy a legtöbb iskola másként bontja le a teljes képzés díját, nem könnyű kiigazodni az árak között.

Bizonyos iskolák magasabb elméleti tanfolyam árat és alacsonyabb óradíjat tüntetnek fel, ám a gyakorlatban ez nem jelenti azt, hogy a végösszeg kevesebb lenne, mint máshol. Az oktatók óradíjai is különbözhetnek megyénként, egy gyakorlati óra ma átlagosan legalább 7000-7500 forint Budapesten, ami 210-225 ezer forintot jelent a kötelező 30 óraszámmal kalkulálva.

Női tanuló vezető gyakorolja a parkolást az oktató segítségével

Ennyi idő alatt viszont rendszerint nem sikerül levezetni a hatóságilag előírt minimum távot  (580 kilométer), vagyis sokszor plusz órákat  kénytelenek venni a tanulóvezetők. Átlagosan 40-50 órával érdemes számolniuk a kezdőknek, vagyis a gyakorlatszerzés 280-385 ezer forintba, vagy annál többe is kerülhet.

Nyugat-Magyarországon van olyan iskola, ahol 16 ezer forintot kérnek egy gyorsított gyakorlati óráért. Amihez még hozzá kell csapni az elméleti és elsősegély tanfolyam díját, és a vizsgának is van költsége. Az automata váltós kocsi kiválasztásával lehet spórolni, az ilyen típusú autón tanulók átlagosan 10-15 órával kevesebbet vesznek társaiknál. Hátrány, hogy az így megszerzett jogosítvány csak automata váltós autóra érvényes.

Korábban 2-3 hónap alatt hozzá lehetett jutni a vezetői engedélyhez, ez mára kitolódott 4-5 hónapra. Az iskolákat a korlátozások feloldása után lerohanták, hatalmas a túljelentkezés, közben viszont kevés az oktató és az utánképzés is akadozik: a Közlekedéstudományi Intézet tavaly nyáron szervezett első ízben ilyen jellegű oktatótanfolyamot. A Növekedés.hu úgy értesült, hogy a közel 1000 jelentkezőből csak néhány százat vettek fel és nem biztos, hogy azok közül mindenki le is vizsgázott.

A fentiek ismeretében megállapítható, hogy a legolcsóbb jogosítványok 210 ezer forint közül mozognak, amennyiben a tanuló megáll 30 gyakorlati óránál, manuális váltóval szerelt kocsit vezet és még türelmes is. A reálisabb megközelítés szerint a jogosítványszerzés ára 280-330 ezer forint körül mozoghat, ha a pótórákat és az elsőre nem feltétlenül sikeres vizsgát is bevesszük a matekozásba. Automata váltós kocsin tanulóknál ez 380 ezer forint is lehet.

Ez csak az átlag, gyorsított tanfolyammal és pótórákkal akár félmillió forintra is felkúszhat a jogosítványszerzés költsége. Normál keretek közt legalább 350 ezer forint kiadással és 3-4 hónap várakozási idővel kell számolni.