2019. június 26. | 17:01

A Margit híd budai hídfőjénél épp az orrom előtt akart öngyilkos lenni egy dízelmotoros Opel Vivaro.

Kellemetlen szitukat lehet megélni olykor, kisebb nagyobb műszaki hiba miatt öngyilkos akcióba kezdő dízel üzemű autókkal. Jónéhány hasonló eset kering az interneten, amikor égésterébe bekerülő motorolaj láncreakciót indít és a rendszer megállíthatatlanul elkezdi szétforgatni magát addig, míg ki nem fogy a kenőanyagból.

Az eset oka, hogy a dízel üzemű autók működési alapelve miatt képesek üzemanyagként hasznosítani akár a motorolajat is. A benzinmotorral ellentétben a dízel működéséhez nincs szükség gyújtásra (és pillangószelepre sem), mert a motorba beszívott levegő és a befecskendezett üzemanyag keveréke sűrítés hatására öngyullad. Ha a befecskendező rendszeren kívül máshonnan érkezik tüzelőanyag, akkor kontrolálhatatlan működésbe lendül a motor, amíg a tüzelőanyag el nem fogy.

A probléma előfordulása elég széleskörű, az új autó tulajdonosok sem dőlhetnek hátra mert egyes BMW szériáknál is van olyan darab, aminek a fent említett okból következő öngyulladás lett a végzete. Ezúttal a videón szereplő Opel Vivaro borította tejködbe a reggeli forgalmat a Margit híd budai hídfőjénél.

Végül valahogy megmenekült a teljes haláltól az erőforrás, mert úgy tűnt időben leállt. Valószínűleg az autóhoz szaladó bringás látta el megfelelő tanáccsal a sofőrt és látszólag sikerült is lefullasztani a kocsit. Kisebb csoda volt, hogy a verdával utána simán elindult a tulaj, remélhetőleg csak a legközelebbi félreállási lehetőségig, mert ez a kis kaland biztosan okozott pár maradandó hibát az erőforrásban.

Mit tudsz tenni, ha az autó öngyilkos akcióba kezd?

Mivel az ok nem lelki eredetű felesleges elkezdeni feltárni az autód gyermekkori traumáit. A benned rejlő pszichológusra nem az autódnak lesz szüksége, hanem neked. Mindenképpen őrizd meg a hidegvéred.

Az autót le kell fullasztani. Manuális sebességváltóval szerelt autóknál ráállsz a fékre és tartod, berakod sebességbe és felengeded a kuplungot. Normál műszaki állapotban lévő autónál a fékeknek meg kell tudni tartani az autót és a kuplung sem csúszhat el. Automataváltós kocsiknál már ez a módszer nem igazán kivitelezhető, próbáld meg leállítani a motort, ha nem megy távolodj el a járműtől kérj segítséget. Én motortípustól függetlenül célszerűnek tartom, ha van a csomagtartóban egy autós tűzoltókészülék, sok helyet nem foglal.

Kevésbé rutinos vezetőnek a rémálma válhat valóra, ha ez a jelenség menetközben történik. Ilyenkor az autót azonnal üresbe kell tenni, lefékezni és megpróbálni leállítani. Ha nem megy, akkor eltávolodni tőle és segítséget kérni az esetleges tűzoltáshoz.

Ha jobban utána járnál a témának „diesel engine runaway” kifejezés alatt keresd a világhálón.

Szeretnél rendszeresen tájékozódni az autós világról? Kövesd YouTube csatornánkon az Autós híreinket! Íme egy kis ízelítő: