2019. május 28. | 16:37

A módosítás még nincs benyújtva, de közzétéve igen, többségében pozitív a visszajelzés

Az autóvásárláskor, és autóbehozatalkor fizetendő terhek rendszerének és szabályainak átdolgozására készül a kormány. A viszonylag friss javaslat hivatalosan még nem került benyújtásra, azonban a készítők már nyilvánossá tették. Ennek az lehet az oka, hogy kíváncsiak az általános fogadtatásra.

Az általános fogadtatás pedig rendkívül támogató. A változtatás nagyon röviden, számokban kifejezve 30 000 forintos költségcsökkenést eredményezne autóvásárláskor, külföldi autó behozatalakor pedig 51 000 forint lenne a leeső összeg. A kormány a következőképpen képzeli el a változtatást és annak pozitív hatásait.

  • Az előterjesztést még nem hagyta jóvá az illetékes szervezet, de amint ez bekövetkezik, a javasolt módosításokat már a parlament tavaszi ülésszakaszán életbe léptetnék.
  • Csökkenne a fizetendő gépjármű adó, viszont a cégautóadó bizonyos esetekben növekedne.
  • Ösztönöznék az öregedő magyar autóállomány lecserélődésének felgyorsulását.
  • A kormány célként tűzte ki maga elé, hogy a családok pénztárcáját kevésbé terhelje az autóvásárláskor felmerülő összegek mértéke.
  • A Pénzügyminisztérium olyan javaslatcsomagot állított össze, amely nagyban megkönnyítené a gépjárművásárlást, emellett pedig az öröklés és az import után sem kellene annyira nagy terheket fizetni.
  • A változtatások mesterségesen fékeznék az öregebb és leginkább a környezetkárosítóhatású autók külföldről való behozatalát. Ez maga után vonná a regisztrációsadó-rendszer nagymértékű változását, bevezetésre kerülne az EURO6-os kategória.
  • Az elektromos és tölthető hibrid járművek, valamint a környezetkímélő járművek támogatása megmaradna, de várhatóan nem nőne.

Az illetékesek szerint „nehezen indokolható”, hogy miért van ennyi fizetnivaló egy autó megvásárlásakor. Tehát az új javaslat és az átalakítások kiindulópontja a jelenleg életben lévő szabályok átalakítása. Jelenleg ha valaki autóvásárlásra szánja el magát, a vételáron felül még terheli többféle eljárási illeték, szolgáltatási díj, adó, valamint egyáltalán nem könnyű folyamat ezeken a megszerzendő/benyújtandó/kifizetendő akadályokon átvergődni. A javaslat azonban rossz hírrel szolgál a dízelpártiak számára, mert feketén-fehéren leírják:

„Környezetvédelmi és társadalmi szempontból is fontos az elavultabb technológiát alkalmazó dízel gépkocsik várható beáramlásának megakadályozása, fékezése.”

A témával kapcsolatban május 23-án Fojt Attila, az MGOE (Magyar Gépjárműjkereskedők Országos Egyesülete) elnöke beszélgetett az ATV riportereivel. A témák között érintették a mostani rendszer működését, illetve elhangzanak olyan adatok is, amelyek iránymutatóak lehetnek Magyarország gépjárműállományának lecserélődéséhez. Az MGOE elnöke elsőként említette meg, hogy az állomány gyors cserélődéséhez szükség lenne a munkabérek általános növekedésére is, kitért a jelenlegi hitel lehetőségekre is, valamint szó esett a változtatásokat érintő összegekről. A videót a lenti lejátszóra kattintva tudod megtekinteni.