Frissítés:

Az Európai Unió törvényhozói megszavazták az új belső égésű motoros autók betiltását 2035-től. Iparági csoportok és konzervatív politikusok megpróbáltak enyhítést elérni azáltal, hogy az előterjesztésben szereplő 100 százalék helyett 90 százalékra csökkentették volna a károsanyag-kibocsátás mértékét. Ezt a kezdeményezést végül nem sikerült átvinni.

A törvény azonban egyelőre még nem jogerős. A tegnapi szavazást követően hamarosan megkezdődnek a tárgyalások az uniós tagországokkal a törvény végleges formájára vonatkozóan.

Az Európai Parlament ezen a héten szavaz az új autók szén-dioxid-kibocsátásának 100 százalékos csökkentésére irányuló tervezetről, amely gyakorlatilag az új belső égésű autók értékesítésének betiltását jelentené az EU területén. A javaslat értelmében 2035-től kezdődően az Európai Unió 27 tagállamában már csak zéró helyi károsanyag-kibocsátású új autók forgalmazására lenne lehetőség.

A kipufogógáz emisszió 100 százalékos csökkentése központi eleme volt a 2021 júliusában bemutatott „Fit for 55” tervnek, amelynek célja, hogy 2030-ig 55 százalékkal mérsékeljék az EU-ban az üvegházhatást okozó gázok nettó kibocsátását, 2050-re pedig megvalósítsák a szén-dioxid-semlegességet.

A zéró helyi kibocsátású elektromos járművekre való átállás felgyorsításával az EU célja, hogy az elmúlt években folyamatosan emelkedő, a közlekedésből származó károsanyag-kibocsátást legalább 25 százalékkal csökkentse.

füstölő kipufogó
Kép: Depositphotos

Az Európai Parlament a héten a legnagyobb képviselőcsoport, az Európai Néppárt (EPP) azon módosító indítványát tárgyalja majd, melynek értelmében 90 százalékra mérsékelnék a 2035-ös kibocsátási határértéket.

A jelenleg érvényben lévő kibocsátási szabályok 37,5 százalékos csökkentést írnak elő 2030-ig a flotta 2021-es, átlagosan 95 gramm CO2/kilométeres emissziós szintjéhez képest. A környezetvédelmi csoportok azonban azt szeretnék elérni, hogy szigorúbb köztes célokat tűzzenek ki, beleértve a 45 százalékos csökkentést 2027-től.

A múlt héten egy 50 civil és fogyasztói szervezetből álló csoport levélben szólította fel a képviselőket a 2027-es köztes cél bevezetésével kapcsolatban, illetve hogy támogassák a belső égésű motoros új autók értékesítésének betiltását legkorábban 2030-tól, de legkésőbb 2035-ig.

Tesla Model 3, Model S, és Model Y egymás mellett
Kép: Tesla

Iparági csoportok szerint a 2035-re kitűzött cél miatt munkahelyek ezrei kerülhetnek veszélybe, ezért a javaslat enyhítését kérték a döntéshozóktól. Ezáltal lehetőséget biztosítanának egy fokozatosabb átmenetre, hogy az autósok villanyhajtású járművekre válthassanak.

A konzervatív parlamenti képviselők támogatják azokat az javaslatokat, amelyek 2035-től kezdődően nem 100, hanem 90 százalékos kibocsátáscsökkentést céloznak, és ezt a pontot követően is lehetővé tennék bizonyos belső égésű motoros járművek értékesítését.

A javaslat arra is kitér, hogy 2029-et követően már csak az 1000 vagy annál kevesebb járművet gyártó vállalatok kérhetnének felmentést vagy enyhítést a kibocsátási célok tekintetében. Az Európai Parlament a mai napon szavaz az előterjesztett javaslatokról.

Nyitókép: Pixabay