Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának képviselői támogatták azt az uniós tervet, amely 2035-től ténylegesen betiltja az új benzin- és dízelmotoros autók értékesítését. Ugyanakkor nemmel szavaztak azokra a javaslatokra, amelyek az elkövetkező évtized során szigorúbb célokat határoznának meg az autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésével kapcsolatban.

A bizottság támogatta a tervezetet, amely 2035-re 100 százalékkal csökkentené a CO2-kibocsátást, vagyis lényegében betiltaná az új, fosszilis tüzelőanyagokkal hajtott járművek értékesítését a 27 tagországból álló blokk területén.

Ezeket a célokat tavaly júliusban fogalmazta meg az Európai Bizottság az éghajlatváltozással kapcsolatos irányelveket tartalmazó csomag részeként. A végső cél, hogy 2050-re minden ágazat esetében megvalósuljon a nettó nulla károsanyag-kibocsátás.

füstölő kipufogó CO2 felirattal
Kép: Depositphotos

A bizottság nem támogatta egyes képviselők azon javaslatát, hogy 2030-ra 55 százalékkal csökkentsék az autók CO2-emisszióját a 2021-es szinthez képest. Emellett azokat a felvetéseket is leszavazták, melyek elodázták volna a 2035-ös céldátumot.

Jan Huitema, az új irányelv vezető törvényhozója elmondta, a CO2-szabványokkal egyértelműen megteremtik a kereteket az autóipar számára, emellett ösztönzik azon innovációkat és beruházásokat, melyek minél olcsóbbá tehetik az elektromos járműveket.

Az Európai Parlament a következő hónapokban fog szavazni az autók CO2-kibocsátására vonatkozó javaslatokról, ezt követően a törvényhozóknak és az uniós országoknak meg kell tárgyalniuk a végső szabályokat. A zéró helyi emissziójú elektromos járművekre történő átállás felgyorsításával az EU arra számít, hogy a közlekedésből származó kibocsátást mintegy negyedével sikerül majd csökkenteni. Az emisszió mértéke az elmúlt években folyamatosan emelkedő tendenciát mutat.

Volkswagen elektromos autók
Kép: Volkswagen

Az autógyártók egy része, köztük a Volkswagen, a Ford, a Peugeot, a Volvo és a Jaguar már bejelentette, hogy 2035-ig leállítják a belső égésű motoros autók értékesítését Európában. Egyes iparági csoportok óva intenek egy adott technológia betiltásától és azt mondják, hogy ambiciózusabb célokat csak akkor lehet elérni, ha a döntéshozók támogatják a töltési infrastruktúra tömeges kiépítését.

Az EU tárgyalásokat folytat olyan javaslatokról, amelyek előírják a tagországoknak, hogy meghatározott távolságon belül telepítsenek nyilvános töltőpontokat a főbb utak mentén.

Nyitókép: Pixabay