csütörtök - 2024. május 02.
15.5 °C
időjárástiszta égbolt
95 644 Ft
100 687 Ft
D 630 Ft

Az EU-s országok elfogadták a belső égésű motoros autók betiltását

A törvény végleges formáját ezt követően fogják kidolgozni.

Az Európai Unió tagországai elfogadták azt a tervezetet, melynek értelmében 2035-től betiltják az új belső égésű motorral szerelt gépjárművek értékesítését a kontinensen. Bár több ország is szerette volna öt évvel elhalasztani a szabályozás bevezetését, végül megállapodás született a kérdésben.

Roberto Cingolani, az ökológiai átmenetért felelős olasz miniszter elmondta, elégedett azzal a Németország által javasolt kompromisszummal, amely 2035-öt követően lehetővé tenné a szén-dioxid-semleges üzemanyagok használatát.

A mostani megállapodás képviseli a tagállamok álláspontját az EU Parlamenttel és az Európai Bizottsággal folytatandó további tárgyalásokon, melyek során kidolgozzák az Unió üvegházhatású gázok csökkentésére irányuló, úgynevezett Fit for 55 csomagjának végleges formáját.

Kép: Depositphotos

Mivel az uniós törvényhozók támogatják a fosszilis üzemanyagokkal működő járművek tiltását, így nagyon valószínű, hogy a legtöbb autógyártónak alig több mint egy évtizeden belül át kell majd állnia az elektromos modellek gyártására.

Frans Timmermans, a bizottság ügyvezető alelnöke kifejtette, biztos benne, hogy az európai autóipar képes lesz megbirkózni a feladattal.

A csomag részeként megállapodás született azzal kapcsolatban is, hogy megerősítik az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerét és annak árszabályozási mechanizmusát. Ezen kívül 2027-re halasztják a szén-dioxid-kibocsátás megadóztatásának bevezetését, valamint a legkiszolgáltatottabbak adótámogatására egy 59 milliárd eurós klímavédelmi alapot hoznak létre.

Kép: Depositphotos

Agnes Pannier-Runacher, a francia energiaügyi miniszter kifejtette, a megállapodásnak köszönhetően Európa vezető pozícióba kerül az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. Olaszország, Portugália, Szlovákia, Bulgária és Románia azt szeretné elérni, hogy 2035-től a CO2-kibocsátást 90 százalékkal mérsékelnék, és csak 2040-től lépne életbe a tiltás.

A Transport & Environment környezetvédelmi csoport üdvözölte a miniszterek közötti megállapodást, de felszólította az Európai Parlament képviselőit, hogy zárják be a szintetikus üzemanyagokra vonatkozó kiskaput, mivel álláspontjuk szerint ezek drágábbak és kevésbé hatékonyak, mint az elektromosítás.

Nyitókép: Depositphotos

Forrás: